יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שעור קביעת סעודה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שעור קביעת סעודה

מתוך: יום יום » ברכות הנהנין, הלכות סעודה פורסם בכ"א באייר התש"פ
לגבי עניין קביעת סעודה על מזונות, כתב הרמב"ם בהלכות ברכות פ"ג, ט' בפשטות "ואם קבע סעודתו עליה –מברך המוציא" ולא פירט מהו שיעור קביעת סעודה, וראיתי בהערה ל"ב בפרק ג' של הספר ברכת משה שמהרי"ק השיב תשובה "אין שיעור בכמות, אלא כל שהוא ארוחת בוקר של אדם, או ארוחת צהרים ואינו אוכל עוד הרי זה קביעת סעודה, וכל אדם לפי מה שהוא. הגדול לפי גדלו והקטן לפי קטנו. אמנם האחרונים קבעו שיעורים וכמויות אך אינם לדעת רבינו" עכ"ל.
עם זאת, כתב הרמב"ם במקום אחר לגבי אכילת עראי הבאה רק להשקיט את רעבונו, שאינה קביעת סעודה.
ומסתפק אני בדבר, שהרי גם אם אין שיעור בכמות, עדיין - מהו שיעור המינימום? ולצורך השאלה אביא דוגמא נפוצה: אדם האוכל כל בוקר עוגיות (26 גרם) וזה מספיק לו עד שעת ארוחת הצהרים שרק אז אוכל סעודה גדולה ומלאה.
מחד- ברור לאותו אדם שזו ארוחת הבוקר שלו וקבע סעודתו על אכילה זו מדעת ברורה ואינו אוכל עד ארוחת הצהרים, כך כל יום. (גם אם קרה שבפועל יאכל דבר מה אם יזדמן לו, הרי שלא התכוון לכך בעת שאכל).
מאידך- הוא לא שבע ממה שאכל אלא השקיט את רעבונו בלבד, ותיאורטית יכול היה לאכול עוד אלא שמפאת עיסוקו יום יום, הוא אוכל אכילה זו שזה בשבילו ארוחת הבוקר שלו וממשיך הלאה.
מה דינה של אכילה זו? האם ברכת מזונות ועל המחיה או שמא נטילה, המוציא וברכת המזון? האם זה נחשב קביעת סעודה של ארוחת הבוקר או שמא אכילת עראי בלבד?


התשובה:
נראה שהשיעור המינימאלי הוא כביצה, ובתנאי כאמור שבכוונתו שזוהי ארוחתו, עד לארוחה הבאה.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שעור קביעת סעודה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines