|
|
שבת
|
|
לכבוד הרב אברהם יוסף נר"ו
א. מספר אנשים שהסבו יחד לסעודה שלישית, ובינתיים הגיע הזמן של קצת אחרי צאת הכוכבים, שכבר מותר לומר ברוך המבדיל בין קודש לחול, ועבר במקום מישהו ששאל אותם האם כבר יצאה השבת ? והם ענו לו כן, כאשר כוונתם היא שכבר מותר לו לומר ברוך המבדיל בין קודש לחול אם הוא רוצה, אך הם בעצמם לא אמרו בפירוש ברוך המבדיל וכו' האם הם נשארים עם קדושת השבת עליהם כרגיל, ויאמרו גם רצה והחליצנו כרגיל, מפני שסוף שסוף לא יצא מפיהם המשפט ברוך המבדיל בין קודש לחול ?
ב. מה הדין אם הם היו אומרים לו: אתה יכול לומר ברוך המבדיל בין קודש לחול, ונמצא שהוציאו מפיהם את המשפט הזה, אך הם התכוונו אליו בלבד, ולא אל עצמם ?
תודה רבה. בברכת יגדיל תורה ויאדיר.
|
התשובה:
|
|
השבת אינה יוצאת בשעון או במחשבה, אלא צריך שיגיע זמן צאת הכוכבים ומעט אחרי זה (לתוספת מחול על הקודש) עם ההבדלה. ולכן ניתן להמשיך את קדושת השבת עד חצות ליל מוצאי שבת, וגם האמירה ברוך המבדיל אינה מתירה אלא עשיית מלאכה ולא אכילה ושתיה. ולכן יש לענות למי ששואל אם יצאה השבת, לא ! ואם אתה רוצה שתצא השבת עליך להתפלל ולומר אתה חוננתנו. ורק בדיעבד במקום צורך אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ולכן מותר לומר רצה והחליצנו, ורק אם אמר ברוך המבדיל כדי לעשות מלאכה עליו להימנע מלומר רצה והחליצנו.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת
|
|
|
|
|
|
|
|
|