יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הנהגות בבית כנסת ודיני עליה לתורה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הנהגות בבית כנסת ודיני עליה לתורה

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בכ"ה בתשרי התש"פ
שלום הרב

מעונין לקבל דעת הרב לענין הנהגת ציבור בביהכ"נ.
1. לאחר כמעט כל עליה לתורה בשבת, אנשים רבים מבקשים מהקורא בתורה, זולת זה שעלה שיעשה השכבות. זה גורם טורח ציבור רב. האם אפשר שיעשה הש"צ השכבות במרוכז לאחר קריאת ההפטרה, לפני שמברך את הציבור ?
2. האם כאשר עושים השכבה בבוקר בשחרית בשבת, יש חיוב שוב במנחה (אנשים כל הזמן מבקשים) ?
3. האם בימינו למי שלא חושש מעין הרע מותר להעלות לתורה אבא ובן בזה אחר זה ?
4. לגבי עליית כהן בהפסק ישראל (ש"ע קלה, י), מה הדין ביחס לכהן שחי עם אשה בלא נישואין (גרושתו למשל), האם בכהאי גוונא יהיה מותר להעלות כהן אחר כהן גם בלא הפסק ישראל ?
5. שמתי לב שעל ספרי התורה שלנו, לא מונחים הרימונים, אלא נשארים בהיכל. האם כדאי שישימו אותם ע"ג הספר ? (ראיתי בב"י סי' רפב שכתב לגבי פעמונים 'נהגו' על מנת שיעמדו כשס"ת מהלך).

תודה רבה.


התשובה:
א. מטרת הזכרת הנשמות היא לתועלתם, וכיון שעלה לתורה מקדיש את המצוה לע''נ, וזה מנהג הספרדים ואין לשנות.
ב. אין חיוב להזכיר נשמות למי שלא עלה לתורה, ובפרט כאשר יש בזה טורח ציבור. ומי שמבקש מסבירים לו שזה מיותר, ואין בזה כל תועלת.
ג. לדעת מרן (קמא, ו) האיסור הוא משום עין הרע, וגם מי שאינו מקפיד אינו רשאי. ורק אם מפסיק בקדיש מותר.
ד. מרן כתב על כהן כשר, וכהן שחי עם גרושה (וגם גרושתו) אסור להעלותו לתורה כלל עד שידור הנאה מהגרושות.
ה. מטרת הרימונים נועדה להרעיש בעת הולכת הספר להשמיע לציבור שיעמדו לכבוד התורה. לכן צריך להניחם.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הנהגות בבית כנסת ודיני עליה לתורה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines