יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ביכ''נ
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

ביכ''נ

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בד' בתשרי התש"פ
בס"ד

מאחר שקרה אצלנו לא פעם שהרב שאומר ד"ת בחג ממשיך עד השקיעה, נשאלות השאלות :
1. האם מותר לבצע מכירת תפילה על הפרנסה לאחר צה"כ ומוצאי החג ?
2. האם מותר להתחיל בחזרה לאחר צה"כ ?
ועוד שאלות לכב' הרב שליט"א,
3. האם היה מומלץ ביו"ט כשיש חמשה עולים לחדש לכל עולה לפחות פסוק אחד עד כמה שניתן, או שאפשר לכתחילה לעלות לכולם לדוג' ביו"ט שני כי ברך אברכך.
4. אם העולה מזכיר את שמו או שם של נפטר ע"י פלוני בן אבא ולא אמא, האם צריך לתקן ולהגיד את שם האם דוקא ?
5. האם נכון היה בתפילת השחרית בתענית היום (רביעי) להגיד את הקטע מה נאמר מיד לאחר התחנון כמו בשני וחמישי ?
6. ע"פ ילקוט יוסף סימן קח סעיפים טו-טז מותר להתפלל תפילות תשלומין בשבת, אבל ידוע מצד שני שאסור להתפלל תפילת נדבה בשבת, אם כן מי שלא הזכיר המלך המשפט ביום שישי תהיה לו בעיה, כי לא יוכל לעשות תפילת נדבה והרי הוא נכנס לספק אם צריך להתפלל או לא, ואפילו בברכת מעין שבע שהחזן יוציא אותו אולי לא יועיל לו כי אין מעין המאורע ?

תודה רבה מקרב לב לכב' הרב שליט"א.


התשובה:
א-ב. למכירה אין הלכות. וצריך להעיר את תשומת לב הרב שאסור להתפלל לאחר צאת הכוכבים.
ג. אם החזן חכם ויודע היכן מותר להפסיק, עדיף לתת לכל עולה קריאה חדשה. ומעיקר הדין אם קרא שני פסוקים חדשים הרי זה מצטרף למנין העולים בדיעבד. ואם עלו כשרים, אין נפ''מ מה קוראים עבור הנוספים.
ד. הנח להם. כך נהגו בני אשכנז. ה. אין הבדל בין שני וחמישי לתענית.
ה. תשלומין אינם כתפילת נדבה. ומי שלא אמר המלך המשפט, חייב לחזור וכאילו לא התפלל, ואפילו בליל שבת.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ביכ''נ
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
מעין שבע - בירור, 06/10/2019
בס``ד

שלום כבוד הרב שליט``א,
כבודו כתב בתשובה ה` לגבי תפילת תשלומין בשבת :
ה. תשלומין אינם כתפילת נדבה. ומי שלא אמר המלך המשפט, חייב לחזור וכאילו לא התפלל, ואפילו בליל שבת.
שאלתי האם לא נכון יותר להגיד לש``צ שיוציא אותו בברכת מעין שבע? בין אם טעה ולא הזכיר המלך הקדוש/המשפט במנחה ערב שבת, ובין אם טעה בליל שבת?
ב. רציתי בבקשה לשאול, מה הדין אם הש``צ בשבת שובה אמור להוציא מישהו מהקהל י``ח תפילת תשלומין, אבל הוא טעה ואמר האל הקדוש ולא המלך הקדוש, ולא תיקנו אותו. האם השומע יצא י``ח?

תודה רבה לכב` הרב גאון שליט``א.
מעין שבע
מי ששכח ולא אמר יעלה ויבא במנחה, ונזכר לאחר צאת הכוכבים ביום חול, מתפלל ערבית שתים, ובשניה עושה תנאי שאם אינו חייב שהרי לא אומר יעלה ויבא, יהיה כתפילת נדבה. ובליל שבת שאין תפילת נדבה, אומר לש``צ שיכוון עליו בברכת מעין שבע. משא``כ בהמלך המשפט שלא יצא י``ח, ואין ספק שחייב לחזור לדעת מרן הש``ע, אין עדיפות לש``צ שיכוון עליו בברכת מעין שבע.
לחדש פסוקים לעולים בתורה - בירור, 03/10/2019
בס``ד

תודה רבה לכב` הרב הגאון שליט``א
לגבי מה שכבוד הרב שליט``א כתב בסעיף ג` מצאתי:
הקורא בתורה ראשון, והשני שעלה אחריו קרא מה שקרא הראשון, אם הוסיף על מה שקרא הראשון שלשה פסוקים, או אפילו ב` פסוקים במקום שאי אפשר, אותו שני עולה מן המנין לחובת היום, ואם לאו אינו עולה מן המנין לחובת היום. חוץ מפרי החג משום דלא אפשר. [ילקוט יוסף, חלק ב` הלכות קריאת התורה עמוד עט].
ז``א שבחג מותר גם לחדש לעולה עוד פסוק אחד? או שזה דיעבד והנכון יותר לקרוא כרגיל ופשוט לחזור לכל המוסיפים את אותה הקריאה? מה נכון יותר ברשות כבוד הרב שליט``א וסליחה על האריכות.
קריאת התורה
זה לשון הש``ע סימן קלז ס``ו.
אין לנו רשות לחדש מדעתינו, לכן לעתחילה ג` פסוקים חדשים, ובדיעבד שנים.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines