|
|
שמוע בין אחיכם - ביאור הפתחי תשובה בדבר
|
|
לכבוד הרב אברהם יוסף שליט"א
בשיעור השבועי של הראש"ל שליט"א (לאחרונה, במוצ"ש שופטים) נאמר כך (הציטוט הוא כמעט מילה במילה בשביל הדיוק): יש בפתחי תשובה דבר מעניין. הרבה לא יודעים אותו. כל זה (הדין של שמוע בין אחיכם, שצריך לשמוע את שני הצדדים) מדובר כשיש דין ודברים בין אדם לחבירו-אתה חייב לי כסף, אתה לא חייב לי כסף. כל מיני דיונים. אך בדברים של הנהגה, אתה רואה איזה מישהו שביזה ת"ח או שיצא נגד חכמים-מביא שמה בתשובת הרמ"א, בתשובת המהרש"ל, פתחי תשובה כותב שלא צריך לשמוע את שני הצדדים, ולא צריך לקרוא לו ולומר: למה אתה עושה ככה נגד חכמים ונגד גדולי הדור ? אלא אתה רואה שהוא עושה ככה. כולם יודעים את זה. לא צריך לשמוע מה הוא אומר. רואים רק את הש"ע וטועים בדין לחשוב שצריך לשמוע את שני הצדדים בכל ענין, ועל זה כותב המהרש"א במסכת סוטה כב ע"א שאלו שפוסקים הלכה מתוך הש"ע לבד הם בכלל מחריבי עולם, וזה בכלל מחריבי עולם מי שכך פוסק, אלא צריך להסתכל בנושאי כלים בפתחי תשובה. כשלמדנו אצל מרן זצ"ל אבן העזר וחו"מ, הוא היה מגיע לכולל שלנו קבוע כל שבוע, קוראים יחד הלכות גיטין קידושין ואישות-הוא היה מקפיד לקרוא איתנו פתחי תשובה. זה מאד חשוב ללמוד את הפתחי תשובה. ככה הוא כותב-כשרק כשיש טענות בין שני הצדדים אז שמוע בין אחיכם וצריך לשמוע את שני הצדדים, אך בדבר של הנהגה כגון שרואה רב שנוהג לא נכון ומדבר דברי כפירה אין צורך לקרוא לו ולשאול למה אתה מדבר כך ? אלא שמעתי אותך שדיברת ככה, אומרים שדיברת ככה-גמרנו-אתה יכול לצאת נגדו אפילו בלי לשמוע את שני הצדדים. רק בדיני ממונות שדנים ביניהם או גיטין או קידושין שהבעל טוען שהיא לא בסדר והיא טוענת הוא לא בסדר וכו'-שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק. ע"כ.
השאלה היא שלכאורה גם בעניינים של הנהגה כנ"ל, יכולים להיווצר מצבים של אי הבנה בין הבריות, ואם לדוגמה שמעתי מישהו מדבר דבר-מה, וזה אכן נשמע שדיבר שלא כהוגן, ואח"כ כשאני מדבר איתו לבד בצורה פרטית יותר לעומק, אז מתברר לי שהוא התכוון למשהו אחר לגמרי, ואני זה שלא הבנתי אותו נכון, אז יוצא מצב שדוקא בגלל ששמעתי אותו הגעתי לחקר האמת. אבל אם הייתי שומע אותו ויוצא מיד נגדו (לפי ההיתר של הפתחי תשובה הנ"ל) זה סתם היה יוצר אווירה לא נעימה ומחלוקת. אז איך זה מסתדר בבקשה ?
בתודה ובהערכה רבה למעכ"ת על זיכוי הרבים הגדול והנפלא באתר.
|
התשובה:
|
|
אין כוונת הפתחי תשובה למנוע את הצורך לשמוע מה בפיו של המדבר, אלא שאם שומע אותו או מקבל את דבריו בדרך אחרת, ולא ניתן לפרש את דבריו אחרת, אין צורך לברר עוד. במקום שיש חילול ה' אין חולקין כבוד לרב, אפילו לרב. ולצערנו רבים מתהדרים בתואר רב, והם מוציאים מפיהם דברי כפירה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שמוע בין אחיכם - ביאור הפתחי תשובה בדבר
|
|
|
|
|
|
|
|
|