|
|
נדרים וערווה
|
|
שלום עליכם
בראשית דברי אני שמח לספר שאשתי בהריון תודה לברכה של הרב, ה' ישמרך ויחייך ואתה ובני משפחתך תזכו להכתב לחיים טובים ולשלום.
א. אני הייתי נוהג כמה שנים להקפיד שלא לטלטל (במקום שיש עירוב כמובן) וגם לא לפתוח קופסאות שימורים וגם לא לפתוח בקבוק יין ממתכת ועוד כמה חומרות. ולפני כמה זמן חזרתי שוב וביטלתי תחומרות מכל מיני טעמים. השאלה שלי היא אם התרת נדרים שעושים בערב ראש השנה שעברה והשנה זה מועיל. אני מדגיש שכמעט בטוח הייתי נוהג להגיד מידי פעם בלי נדר על החומרות לפני שהייתי מתחיל.
האם בושם של אשה להריח זה אסור גם אם אני לא רואה את האשה בפועל (לדוגמא השכנה אצלנו מתבשמת מאד ויוצאת ככה לחדר מדרגות. ה' ירחם אבל אני לא רואה אותה, זה אסור. ואם כן אז מה עלי לעשות.
|
התשובה:
|
|
א. אם לא ברור לו כשמש שאמר בלי נדר חייב בהתרה. ואומר אני מתחרט שלא אמרתי בלי נדר, ויתירו לו שלשה. ההתרה של ערב ראש השנה ויוה''כ מועילה רק על נדרים שלא ידוע ואינו זוכר אותם.
ב. אי אפשר לדרוש מאדם להפסיק לנשום, אבל ללכת במיוחד כדי להריח זה איסור תורה, ובפרט כשיודע מי האשה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נדרים וערווה
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
מנהג טוב כנדר
- שאלה, 03/09/2019
ברשות כבוד הרב שליט``א, בסעיף א`, סוף סוף מדובר על דין של נדר שנוצר כתוצאה מעשיה של חומרה שלש פעמים, ולא בנדר ממש שנעשה בביטוי שפתיים. מדוע בכ``ז ההתרה של ערב ראש השנה אינה מספיק חזקה כדי לבטל דבר כזה שלא נעשה בביטוי שפתיים ?
|
נדר ההתרה בערב ר``ה נועדה רק לנדרים לא ידועים, מפני שהכלל הוא שצריך לפתוח לו פתח של חרטה, ובערב ר``ה לא מפרטים את הנדרים ולא פותחים בחרטה.
|
|
|
|
|
|
|