יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » בין אדם לחברו
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חושן משפט

מתוך: משפט » גזל וגניבה, נזקי ממון פורסם בז' בתמוז התשע"ט
בס"ד

שלום וברכה לכב' מורנו ורבנו שליט"א, לאחדשה"ט,
א. האם מי שהזיק את חברו וגרם לו הפסד בגרמא פטור ? מדוע חכמים לא קונסים את מי שעשה נזק בעקיפין לחברו שילמדו להזהר להבא ושלא יזלזלו בין אדם לחברו ?
ב. האם ע"פ תורתנו הקדושה אין תביעה על רשלנות, כגון רשלנות רפואית או רשלנות ברכב או כל דבר דומה לזה ?
ג. האם מי ששיפץ את ביתו ולפני הגשמים הסיר את קירות ביתו ובתוך כך חלחלו מי הגשמים לדירה שמתחתיו והסבו נזק לדירה ולריהוט הבית, האם חייב בנזק ? האם זכאי הדייר מלמטה לתבוע את שכנו ?
ד. מי ששיפץ את דירת חברו והתעכב מאד בעבודה, אע"פ שהיה סיכום ביניהם בכתב על תאריכים מוגדרים מראש, ותוך כך נוצר הפסד לבעה"ב שנאלץ לשכור דירה חלופית לזמן ממושך, האם רשאי בעה"ב לתבוע אותו ?
ה. האם מי שמוציא י"ח את האחרים על שאר מאכלים יש חובה לשבת, ובמוציא אין חובה ?
ו. במידה ואכן ישנה חובה לשבת כדי שיהיה קשר בין המסובים, מדוע אין חובה לשבת בקידוש הלילה להוציא י"ח את מי שלוגם מכוס הקידוש ?

ישר כח גדול ותודה רבה, חילך לאורייתא ושכבוד הרב שליט"א ימשיך לזכות את הרבים, וימים על ימי מלך תוסיף שנותיו בכל דור ודור אכי"ר.


התשובה: בין אדם לחברו
א-ב. אדם מועד לעולם. על רשלנות מחייבים וזה לא קנס, כי בימינו אין סמכות לגבות קנסות. על דברים שאינם בשליטתו, פעמים שמחייבים ופעמים שפטור, ובכל מקרה דנים לגופו בפני בית דין.
ג. חייב לתקן את הנזק. היה עליו לנקוט אמצעי זהירות. ד. אם זו עצלות חייב לפצותו. ואם היה אנוס יש לבדוק בבי''ד.
ה-ו. זו לא חובה אלא המלצה נכונה. בהמוציא יש קביעות ולכן גם מעומד יש צירוף, ולכן עומדים בקידוש כי אין קידוש אלא במקום סעודה, ונמצא שהקידוש נחשב כחלק מהסעודה.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חושן משפט
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines