יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מיסי קהילה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מיסי קהילה

מתוך: כללי » אחר פורסם בכ"ט בסיוון התשע"ט
האם ניתן לחייב משפחה שנמנעת מתשלומי מסי קהילה בריבית פיגורים והצמדה? אם לא, האם יש דרך לחייבם? ואילו סנקציות ניתן להפעיל נגד אותה משפחה? והאם יש שוני בין משפחה שנמנעת מתשלום מכל סיבה למשפחה שמתעכבת בתשלום (העיכוב נובע או מסיבות כלכליות או מסיבות של כדאיות בדחייה, כי אין דרכי אכיפה)?


התשובה:
הסמכות להטיל מיסי קהילה היא על פי אחת מהאפשרויות הבאות: א) כח כפיה של טובי העיר. ב) שותפות. ג) תשלום עבור הנאה שהיחיד מקבל מהקהילה. (הרב יהודה שביב, תחומין ג' עמ' 298, תחומין ו' עמ' 274).

לא הבנתי על איזה מיסי קהילה מדובר בשאלה זו. אם מדובר על יישוב קהילתי המטיל מס יישוב הרי שיש גם כח כפיה של טובי העיר, כלומר הנהגת היישוב. אם מדובר על בית כנסת אפשר לחייב על ההנאה שכל אחד מחברי בית הכנסת מקבל, ואם אינו משלם לא מגיע לו ליהנות.

הסנקציה המקובלת היא לחייב בריבית פיגורים ובהצמדה, אך יש בדרך זו איסור ריבית, כיון שהתוספת על החוב הולכת ומתרבה לפי זמן איחור התשלום (ראה תורת ריבית פרק ו סעיף ח). העצה היא לעשות היתר עיסקא על ידי רב המתמחה בהלכות ריבית (וראה שם עמ' פ, ראה גם ספר דיני הבית המשותף פרק ה סעיף לב). אם נעשה היתר עיסקא אפשר לחייב בריבית פיגורים מאותו תאריך והלאה.

ככל שמדובר על הקופה המשותפת לתושבי יישוב, סרבנות תשלום מיסים פירושה גזל של כל אחד מתושבי היישוב, כפי שכתב בשו''ת תשב''ץ (חלק ד טור ב, סימן לג): ''וכמה וכמה הפליגו רז''ל בעונש גזל הרבים''. מסתבר שהיישוב אינו חייב להמשיך ולספק שירותים למי שאינו משלם עליהם ככל אדם אחר.

נכתב ע''י הרב הלל גפן
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מיסי קהילה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines