יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הודעה מראש על סיום השכירות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הודעה מראש על סיום השכירות

מתוך: משק וכלכלה » צרכנות ומסחר הוגן פורסם בג' באייר התשע"ט
השאלה: שכרתי דירה לשנה ובחוזה יש שני סעיפים 1. שאני חייב לשלם על הדירה עד סוף השנה אפילו אם אני יפנה את הדירה לפני. 2. ובסעיף האחרון רשום שאני חייב להודיע מראש בכתב חודשיים לפני שאני עוזב את הדירה. בכל החוזים שעשיתי השארתי פתח שאם אני ירצה לעזוב אני יכול להודיע חודשיים מראש ולעזוב ואני בטוח שהיה כאן טעות בניסוח גם זכור לי שאמרתי למשכיר את זה בשעת חתימת החוזה ועלל זה הסתמכתי. ואחרי כמה חודשים לא התאים לי לגור בדירה מהרבה נימוקים והודעתי למשכיר שעוד חודשיים אני עוזב ואם הוא לא ישיג שוכר בתקופה של תוך החודשיים אני ישלם לו על החודשיים האלה גם שאני לא יגור בדירה והוא לא אמר לי כלום. פניתי למתווך ואמרתי לו שהוא מבחינתי יתווך את הדירה בבלעדיות מכיוון שהוא חבר שלי ואני סומך עליו. אותו מתווך התחיל לעבוד על הדירה ותוך כדי הוא מוצא מודעות שעוד מישהו פרסם את הדירה ללא תיווך והוא שאל את המשכיר של הדירה האם הוא פרסם והוא הכחיש לו! והמתווך התקשר למספר שפורסם ולא ענו לו עד שלקח טלפון מחבר והתקשר ואז ענו לו והתברר שזה אשתו של המשכיר שכנראה הכירה את המספר שלו ולא רצתה לענות! ואז המתווך פנה שוב למשכיר ושאל אותו למה הוא שקר עליו שהוא לא פרסם ואז המשכיר אמר לו גמגם לו ואמר לו שזה לא אמור לפגוע בו וכו וכו המתווך שכבר הספיק להביא כמה שוכרים פוטנציאלים שייראו את הדירה הפסיק לעבוד על הדירה והמשכיר המשיך לפרסם. בינתיים עברתי דירה ועכשיו המשכיר ראה שהוא לא הצליח להביא שוכר לקראת סוך החודשיים פנה אלי בדרישה שאני ישלם לו עד סוך השנה או שאני יביא שוכר אחר. אמרתי לו סיכמנו שאני צריך להודיע חודשיים מראש והודעתי לו והוא לא אמר לי מילה בקשר לחוזה שאני חייב לשלם עד סוף שנה והיה ברור לי שהוא קבל את מה שאמרתי על חודשיים. ובנוסף הוא גילה בדעתו שבעצם זה שהוא פרסם הוא מקבל את דברי שאני עוזב והוא צריך לדאוג לשוכר כמה שיותר מהר והוא הפריע למתווך לעבוד בעצם זה שהוא פרסם את הדירה ללא תיווך על דעת עצמו!!! מה הדין בכזה מקרה? אלו העובדות. אשמח לקבל חוות דעת מי צודק האם אני או המשכיר


התשובה:
סליחה על האיחור הרב במתן התשובה
1. בכל דיון ממוני יש לשמוע את שני הצדדים, ולכן אין כאן חוות דעת מי צודק, אלא העלאת הדיונים ההלכתיים הקיימים על פי נוסח השאלה.
2. דיון ראשון הוא בשאלה – כיצד יש להכריע כאשר קיימים בחוזה שני סעיפים סותרים. השולחן ערוך (חושן משפט סימן מב ה) קבע שלושה כללים כיצד לדון במקרה כזה. על פי הכלל הראשון ''היה כתוב בו למעלה דבר אחד ולמטה דבר אחר ואפשר לקיימם (שניהם) מקיימים אותם'', כלומר שיש לחתור לפירוש החוזה באופן שלא יהיו בו סתירות. הנוסח המדוייק של החוזה אינו לפניי, ובית הדין יצטרך לדון האם אפשר לפרש את הסעיף השני באופן שאינו סותר את הראשון. כגון: גם אם השוכר מפנה בסוף השנה עליו להודיע חודשיים קודם שאינו מתכוון להאריך את החוזה. או: על השוכר להודיע גם אם הוא משלם עד סוף השנה כיון שהמשכיר מעוניין שדירתו לא תישאר שוממה אלא מיושבת. לפי זה הדבר אינו סותר את הסעיף הראשון שעל השוכר לשלם עד סוף השנה.
יתכן שבית הדין יגיע למסקנה שפירוש כזה אפשרי אך דחוק. לפי חלק מן האחרונים (סמ''ע מב, י) עדיף לפרש את החוזה באופן שלא יהיו בו סתירות גם אם פירוש זה יהיה דחוק, אמנם אחרונים אחרים (ש''ך חו''מ מב, ט) חלקו על כך.
2. הכלל השני שקבע השולחן ערוך (שם) הוא שאם ברור שיש סתירה בין שני הסעיפים הולכים אחר האחרון שבהם, כי מסתבר שהצדדים חזרו בהם ממה שכתבו תחילה. בימינו עורכים בדרך כלל את החוזה בעזרת מעבד תמלילים, ולכן אין אפשרות לדעת איזה סעיף נכתב אחרון, כי אפשר להכניס שינויים גם לאחר שהקלידו את החוזה (ראה אמונת עתיך מס' 117, עמ' 73). לפעמים יש רגליים לדבר לכך שסעיף מסויים הוכנס אחרון ויש ללכת אחריו, והדבר תלוי בראות עיני הדיין.
3. אם אין ויכוח בין בעלי הדין על כך שסעיף מסויים הוכנס בסוף והוא העיקרי, ודאי שיש ללכת אחריו.
4. דיון נוסף הוא בשאלת התנהלות השוכר והמשכיר ביחס למציאת שוכר חדש. נושא זה מעלה כמה שאלות: האם השתדלות המשכיר למצוא שוכר מהווה הודאה בכך שהשוכר אינו חייב בתשלום לאחר פינוי הדירה, או שמא זו עשיית טובה לשוכר בלבד, או שבכל מקרה הוא מעדיף שהדירה תהיה מיושבת ולא פנויה גם אם הוא מקבל שכר? האם פנייתו של השוכר למתווך מהווה הודאה בכך שהוא האחראי למצוא שוכר אחר? שאלות אלו ואחרות אין דרך לפתור אלא על ידי דיון מסודר בבית דין על פי דין תורה שיוכל לשאול את השוכר והמשכיר על פשר התנהלותם.
אם לא תגיעו להסכמה ייתכן שהדרך המומלצת היא אכן לפנות לבית דין כזה, והאמת והשלום אהבו.

הרב הלל גפן
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הודעה מראש על סיום השכירות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines