|
|
ספק חמץ לאחר הפסח, בעל מלאכה שאינו יהודי, ברכות, אמה על אמה
|
|
שלום לכבוד הרב שליט"א
א. יהודי יר"ש שקיבל לאחר הפסח אריזות סגורות של חומוס וחיטה ממשפחה שאינה שומרת תו"מ, שספק אם עשו מכירת חמץ, האם מותר למסור לנזקקים ?
ב. יהודי שבונה בית בא"י, וזקוק לבעל מלאכה שיבצע מס' עבודות בבית הנבנה (גבס וכו'), מצא שבעל מלאכה שאינו יהודי זול בהרבה מהיהודי. האם רשאי להעסיקו ? או שיש לתת עדיפות לבעל מלאכה יהודי ?
ג. מכיון שיש הידור לברך על פרי שלם, אם חותך ירקות ע"מ לאכלם חתוכים עם שמן זית (לאחר נט"י), האם נכון לברך על הירק השלם לפני שחותך אותו, או לברך בורא פרי האדמה דוקא לאחר נטילת ידיים לדבר שטיבולו במשקה, שאז הירקות כבר חתוכים ?
ד. פגשתי יהודי יקר שמציע לציבור הרחב שירות בתשלום, והוא לגרד את הקיר בביתם אמה על אמה לזכר החורבן, ובמסגרת ההצעה נותן להם מגוון אפשרויות לייפות את האמה על אמה בכל מיני קישוטים ומסגרות. לשאלתי הוא הסביר את מעשיו בטענה שהם גם ככה פטורים מגירוד הקיר (בדיעבד), ולכן אין בעיה לייפות עבורם את האמה על אמה. לא הסכמתי איתו בענין וביקשתי לשאול את הרב שליט"א האם נכון לעשות כך, או שב ואל תעשה עדיף ?
תודה לכבוד הרב שליט"א
|
התשובה:
|
|
א. בחומוס אין שאלה. בחטה צריך לברר, מפני שאסור להכשיל כל יהודי באכילת איסור, והחמץ אסור בהנאה.
ב. אם ההבדל משמעותי יכול לתת את העבודה למי שאינו יהודי. (עצה, צריך לבדוק את איכות העבודה).
ג. מיותר לגמרי ויש חשש ברכה שאינה צריכה. האכילה בתוך הסעודה פוטרת את כל השאלות. אם מדובר באכילה ללא פת, יכול להביא דבר שלם ויברך עליו האדמה.
ד. מיותר. עלולים ללמוד ממנו לעשות כך לכתחילה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
ספק חמץ לאחר הפסח, בעל מלאכה שאינו יהודי, ברכות, אמה על אמה
|
|
|
|
|
|
|
|
|