יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » אחריות על רכב בתקופת ניסיון
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

אחריות על רכב בתקופת ניסיון

מתוך: משפט » גזל וגניבה, נזקי ממון פורסם בט' בניסן התשע"ט
יש לי רכב ישן שעומד למכירה. אחד מהשכונה שלי התעניין ברכב, אבל חשש לקנות אותו פן יהיו תקלות. הסברתי לו שברכב ישן עלולים חלקים להתקלקל, אבל בדקתי את הרכב, ויש חלקים רבים שתיקנתי, כולל הגיר וראש מנוע, והרכב במצב טוב מאוד ולא אמור להיות הרבה תקלות בעתיד. נסעתי ברכב ולא הבחנתי בשום דבר חריג.
הסכמתי לתת לו את הרכב לניסיון לחודש, תמורת תשלום הוצאות ביטוח, והבלאי לתיקונים צפויים על סך 1500₪ לחודש. אחרי חודש הוא אמר שיש כמה דברים שצריכים לתקן, וביקש לקחת לעוד חודש ניסיון באותם תנאים.
במשך החודש השני הוא אמר שיש בעיה בגיר ברברס. אמרתי לו שכנראה הוא הרס אותו מפני שמקודם הוא היה תקין לגמרי. הוא טען שהיה מאוד זהיר ונהרס לבד. הוא רצה להמשיך להשתמש ברכב לא תקין ולא הסכמתי. ביררתי, ושיפוץ גיר או החלפה עולה לפחות 2500₪. הוא אמר שאם אשפץ אותו הוא יקח את הרכב לעוד חודש וכך יכסה חלק מעלות התיקון.
החלפתי גיר, והרכב היה מוכן במוסך ביום שישי. הוא אמר לי שהוא צריך את הרכב דחוף לנסיעה, אמרתי לו שיסע למוסך יבדוק שהרכב 100% תקין קודם ויעדכן אותי ואם כן שיסע לשבת. הוא נסע לקחת אותו אבל לא התקשר אלי לעדכן בגלל שהיה לחוץ. באמצע נסיעה על כביש 1, הוא התקשר אלי להודיע שהרכב מקרטע ומתחמם. וגם הוסיף שהתחמם במוסך גם כן, ובעל במוסך בדק ואמר שהוא לא רואה בעיה והוסיף קצת מים. אמרתי לו שאם המנוע מתחמם שיעצור מיד בצד ויכבה את המנוע, ויקח מונית ליעדו וישאיר את הרכב שם עד מוצאי שבת לגרור אותו.
הוא השאיר אורות מהבהבים דלוקים כל השבת דבר שגמר את המצבר. אמרתי לו שיבקש עזרה ממי שיודע איך לחבר כבלים למצבר. הוא ביקש מעובר אורח ברכב חולף לעזור לו. הבן אדם לא חיבר נכון את הכבלים וגרם קצר חשמלי ושרף את מחשב הרכב, שעלות תיקונו עולה בערך 1500₪. הוא טוען שהוא לא חייב לשלם בגלל שהוא לא עשה את הקצר בפועל ושהבאתי לו רכב לא תקין. אני אמרתי שאם הייתי שומע שהרכב התחמם לפני שיצא לא הייתי מסכים שיסע עד שאבדוק אותו. הוא גם לא שילם לי את ה1500₪ שסיכמנו, מפני שהחליט שהוא כבר לא רוצה את הרכב שלי, וגם לא את התיקון של המחשב.
האם אפשר לחייב אותו על התשלומים האלו?


התשובה:
נקדים, שלא ניתן בשום אופן להכריע בשאלות אלו מבלי לשמוע את שני הצדדים, והטענות ביניכם צריכות להתברר בפני בית דין, והתשובה דלהלן הינה עקרונית בלבד.
בשאלתך מופיעות שלוש תביעות, נדון בכל אחת מהן בנפרד.

1. לגבי 1500 ש''ח שנקבעו עבור שימוש ניסיוני בחודש השני. ראשית יש לדון לגבי מהות ההסכם ביניכם. על פי המתואר, מדובר בתקופת ניסיון כדי לבחון אפשרות של קניית רכב. מצאנו דוגמת זה בהלכה: ''הנוטל כלי מבית האומן על מנת לבקרו, אם היו דמיו קצובים ונאנס בידו, חייב, שהואיל ודמיו קצובים מעת שהגביהו נעשה ברשותו ואין המוכר יכול לחזור בו'' [שולחן ערוך חושן משפט ר,יא]. שני ביאורים נאמרו בטעם הדין הזה, דעת תוס' (ב''ב פז:) שהנוטל חייב מפני שדינו כלוקח, וכאילו אנחנו מחשיבים אותו בתקופת הניסיון כמי שכבר קנה את החפץ. דעת הרשב''ם (שם) שחייב מטעם שואל, שהרי כל ההנאה שלו.
אמנם, השולחן ערוך בהמשך הסעיף פסק: '' אבל חפץ שהמוכר קץ בו, והוא מבקש ורודף למכרו, הרי הוא ברשות המוכר עד שיפסוק הדמים ויגביהנו הלוקח אחר שפסק.'' מדבריך עולה שזה המקרה, ולכן כיוון שהיה תשלום של 1500 ש''ח לחודש, שהוא כמו תשלום שכירות, לכל השיטות ייחשב כשוכר.
אך כל זה נכון לעניין רמת חיובי השמירה של הלוקח, שדינו יהיה כשוכר. לגבי המחויבות לשלם עד סוף החודש ולהישאר עם הרכב על כרחו, מהאופן שבו אתה תיארת את הדברים, נראה ברור שהמטרה של העסקה ביניכם היתה בדיקת הרכב ולא שכירות לתקופה, ועל דעת זה יצאתם לדרך. לכן, נראה ברור שאם הלוקח יחליט שהוא לא חפץ ברכישה אין טעם להמשך השכירות, ויכול לחזור בו. אך מה שכבר השתמש, על פי החלק היחסי, יצטרך על כל פנים לשלם.

2. לגבי תיקון מחשב הרכב. כבר הקדמנו שמעמדו של המשתמש ברכב הוא כשוכר, שחייב בגניבה ואבידה אך פטור מאונסים. על פי המסופר, המצבר נגמר והיה צורך לחברו לכבלים כדי להתניע, וכאשר עשה זאת עובר אורח בצורה מוטעית, וכך גרם נזק למחשב הרכב.
בשולחן ערוך [שו,ד] נפסק, על פי הגמרא ב''ק צט ע''ב, שהדיוט שעשה מלאכה עבור חבירו וקלקל, חייב לשלם אפילו עשה בחינם. הטעם בזה, שלא היה לו לעסוק בדבר שאינו בקיא בו, והוי כמו פשיעה. לעומת זאת, בעל מקצוע שעשה בחינם וקלקל פטור, מפני שאם אירע לו פספוס שכזה יש כאן מידה רבה של אונס.
במקרה שתיארת, חיבור כבלים היא מלאכה פשוטה שהרבה יודעים את טיבה, ולכן בין אם היה אותו מסייע הדיוט שפשע, ובין אם היה מומחה לדבר די ברור שמדובר ברשלנות ויצטרך לשלם. אלא שהוא עצמו אינו לפנינו, ועל כן עלינו לדון בחיובו של הלוקח כשומר שכר.
בראשונים (תוס' ב''ק צט: וכן ברמב''ן) מבואר שגם ה'אונס' המדובר כאן אינו אלא אונס שהוא כעין גניבה ואבידה, והיות ושוכר הרכב חייב בגניבה ואבידה , נראה לומר שמחובתו היה למנוע מאורעות מהסוג הזה (כגון, לוודא עם העוזר שהניח את הכבלים כשורה, או לבדוק בעצמו באינטרנט וכדומה) וחייב לשלם. וכל שכן אם נאמר שמדובר בפשיעה.
3. לגבי תשלומי החודש השלישי. השוכר התחייב לקחת ממך את הרכב לחודש נוסף. התחייבות כזאת במידה והצד השני הוציא ממון על סמך התחייבות זאת (כמוך, שתקנת את הגיר על סמך דבריו)- מחייבת. זה הוא הנקרא 'דין ערב' (שולחן ערוך חושן משפט קצ,ג), 'תן מנה לפלוני וקנה לך קרקע שלי, כיוון שנתן קנה'. הטעם, כמו ערב בהלוואה, שבאותה הנאה שנותן המלווה ללוה על פיו, גמר ומשעבד עצמו לתת הערבות. הרבה פוסקים סבורים שהוא מדין גרמי. עי' בפד''ר ג פס''ד המתחיל בעמ' 18.
לכן, לכאורה היה מקום לומר גם כאן, שהיות והוצאת על פיו 2500 ש''ח לתיקון הגיר, ההתחייבות שלו לתת עוד חודש תקפה. אלא שכאן צריך עיון מדוקדק, אם אכן על פיו ביצעת את התיקון, ובלעדיו היית מוותר עליו, והאם הוא אכן התכוון לעסק הזה, וכן האם כל ההתחייבות שלו היתה על סמך זה שהרכב תקין ועתה התברר שהוא מתחמם והוא לא תקין, ובית דין צריך לשמוע הטענות ולהתיישב בדבר, שכן שינוי קטן בדברים שנאמרו בין הצדדים יכולים לשנות את הדין מן הקצה אל הקצה.

לסיכום: נראה שעל חברך לשלם לך על התקופה בה השתמש ברכב, אך אינו מחוייב לשלם עד סוף החודש. גם את מחשב הרכב שהתקלקל עליו לשלם. לגבי החודש הנוסף לו התחייב, צריך הכרעת בית דין מה היתה הכוונה בעסק שביניכם.

יוני רוטנברג נערך ע''י הרב חיים בלוך














 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על אחריות על רכב בתקופת ניסיון
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines