|
|
חשש ברכה לבטלה בליל הסדר
|
|
לכבוד הגאון רבי אברהם יוסף שליט"א
נסתפקתי במה שפסק מרן הש"ע (סי’ קנח ס"ב) שרק אם אוכל כביצה פת יברך על נט"י, האם צריך לאוכלה בכדי אכילת פרס ? ומצאתי בזה ג’ שיטות:
א. הכה"ח [סי’ קנח אות ט', בשם שו"ת שנות חיים (קלוגר, סי’ רלט) והביאו בפתחי עולם ומטעמי השלחן (אות ה)] כתב שצריך לאכול הכביצה כולה בכדי אכילת פרס. וכ"כ בתהלה לדוד (אורטנברג, סק"א). [כן משמעות דבריהם, אולם יש לדחוק ולבאר כוונתם שצריך לאכול כל כזית מהכביצה בכא"פ].
ב. בסידור לבעל הש"ע הגר"ז (סדר נטילת ידים ס"ס יז) כתב שצריך לאכול כל כזית מהכביצה בכא"פ בלי הפסק ביניהם, וכ"כ בקצות השלחן (ח"ב סי’ לו). וכ"כ בשבט הלוי (ח"ו סי’ ס אות ג) והוסיף שיש להקל לשער כא"פ ט’ דקות, וכ"כ בשם הגרי"ש אלישיב (אשרי האיש ח"א פל"א אות טו). [וכ"כ מרן זצ"ל בהליכות עולם (ח"ב עמ’ קיג) לענין קביעת סעודה על פת הבאה בכיסנין].
ג. בספר אהלי שם (או"ח ח"ב, סי’ קנח סק"ב) כתב, שאם אכל את הכזית הראשונה בכא"פ, יכול לאכול את הכזית השניה אף בזמן ארוך, ע"ש טעמו, והוסיף שכן המנהג ויש כמה ספקות לסמוך על זה [והביא שכ"כ בשבט הלוי, אולם שם למסקנתו יש להקל רק לשער בכא"פ הארוך כנ"ל]. וכ"כ בשו"ת מענה לשון (חפוטא, ח"ה או"ח סי’ כ). וע"ע בספר שאו ידיכם קודש (סקי"ד).
ונראה להוכיח דלא כשיטה זו האחרונה, ממקור דברי הש"ע – הרוקח (מובא בב"י), שכתב שלמוציא מצה א"צ נטילה דאינו אוכל אלא כזית, ואם נכונים דבריהם הרי אוכל כזית נוספת לכורך וכן לאפיקומן.
ויש בזה נפק"מ גדולה בליל הסדר, למי שאינו מחמיר לאכול כביצה מצה לאפיקומן או למוציא מצה, האם יש להורות לו שלא יברך על נט"י ? [וראיתי שעורר ע"כ בתשובות והנהגות ח"ה סי’ קלג אות ב].
יורנו מורנו, באכול לחמנו, אם ניטול ידינו ונברך לאלקינו.
בברכת התורה
הקטן משה בוטון
|
התשובה:
|
|
אין כאן חשש ברכה לבטלה כלל. ראשית מטעם ספק ספיקא, שמא די בכזית להצריך ברכה ענט''י, (דהיינו שיש בכזית נפח של כביצה ללא קליפתה), ושמא די בזה שאוכל כל כזית בשיעור אכילת פרס, ושמא הזמן של אכילת פרס ארוך, שע''פ הרוב אכילת הכורך היא בתוך הזמן שמסיום אכילת הכזית של מוציא מצה.
(יש גם דעה שהמאכלים שבסעודה מצטרפים, אע''פ שאין הלכה כדבריהם).
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
חשש ברכה לבטלה בליל הסדר
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
ס``ס בברכות
- משה בוטון, 03/03/2019
תודה רבה להרה``ג שליט``א
אולם לכאורה לא אמרינן ספק ספיקא בברכות, וראיתי שכ``כ מרן זצ``ל בענין דומה לזה ביבי``א ח``ט או``ח סימן יט.
|
ספק ספיקא לא עשינו כאן ס``ס אלא הסברנו למה אין כאן חשש ברכה לבטלה.
|
|
|
|
|
|
|