יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » חג לאילן ולאדם - לכבוד טו' בשבט
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חג לאילן ולאדם - לכבוד טו' בשבט

מתוך: שבת ומועד » ט``ו בשבט פורסם בג' בשבט התשע"ט
לרב יש שיחה לכבוד טו' בשבט?


התשובה:
ט''ו בשבט — חג לאילן ולאדם
''ט''ו בשבט ראש השנה לאילנות'' מה משמעות הדבר? האם אנו עורכים יום הולדת
לאילנות? האם סופרים להם את השנים? התשובה היא — כן! הספירה היא מיוחדת לעצים. המשמעות הראשונה של ט''ו בשבט מוזכרת במשנה במסכת ראש השנה, שם מוזכר ט''ו בשבט כראש השנה לאילנות. משמעות התאריך של ראש השנה לאילנות היא ביחס למחזור שנים הקשור לפירות וליבולים. כשם שמחזור השבוע הוא של שבעה ימים ובסופם שבת, כך שנות הפרשת תרומות ומעשרות המיועדים לכוהנים, ללוויים ולעניים הן במחזור של שבע שנים שבסופן שנת השמיטה. ספירת שנות מחזור השנים הינה מט''ו בשבט לט''ו בשבט.
בתקופת האר''י נקבע מנהג נוסף, לאכול בט''ו בשבט מפירות הארץ, מנהג אשר
השתרש בכל תפוצות ישראל ונתן ביטוי לכמיהה לארץ ישראל, ויש בו רעיון קבלי של העלאת ניצוצות קדושה. על מנת שיהיה מגוון יותר רחב של פירות, נהגו להוסיף פירות יבשים.
ט''ו בשבט מחבר אותנו אל האדמה, אל השורשים, אל הארץ.
ראש השנה לאילנות נקבע ביום זה היות שכבר עברו בו רוב גשמי השנה, מה שגורם
לעץ לעבור תהליך ביולוגי מסוים הנקרא חניטה, ולכן סופרים שנה חדשה במניין שנות האילן.
האדם דומה לעץ, רק שהעץ שורשיו באדמה ואילו האדם שורשיו בשמיים, ברוח, חלק אלוקה ממע. כשם שהעץ יונק את כוחו מהאדמה, כך האדם יונק את כוחו מהרוח, מהשמיים.
מסופר על חוני המעגל, שראה אדם זקן נוטע עץ חרובים. אמר לו חוני: ''אימתי
יהיו לך פירות מעץ זה?''
ענה לו אותו אדם: ''בעוד שבעים שנה''.
אמר לו חוני: ''וכי תחיה עוד שבעים שנה?''
אמר לו הזקן: ''כשם שאבותיי נטעו עבורי ואני מצאתי חרובים בעולם, כך אני נוטע
עבור הדורות הבאים''. זוהי תמצית חיי האדם שאינו יוצר ועושה למען דורו בלבד, אלא יש כאן ראייה חזונית של עשייה.
הסיפור מזכיר סיפורים נוספים המבטאים השקעה למען הדורות הבאים.
האדמו''ר מגור הסביר את דברי חז''ל: ''לעולם יעשה אדם עצמו כשור לחרישה
וכחמור למשא''. מה פשר הדימוי לשור ולחמור?
ובכן, שור שואל את עצמו בתום יום העמל — בבוקר יצאתי ובערב שבתי, וכך יום
אחרי יום, שנה אחרי שנה... במה התקדמתי? מה נוסף לי? אבל כשהוא מביט לאחור ורואה כי גם אם הוא עצמו לא חש התקדמות הנה בינתיים נפתח התלם, נחרש השדה, והעצים מכים שורשים ונושאים ענף ופרי.
קשה יותר מצבו של החמור, לכאורה אין הוא יכול להצביע על הישגים בשטח, דבר
לא התחדש. אולם עצם העברת המשא ממקום למקום הינה הישג.
תחושת העשייה למען הכלל ולמען הדורות הבאים מופיעה גם בספרה של רחל
ינאית בן–צבי על מניה שוחט, מהדמויות הבולטות בדור העלייה השנייה. וכך
מסופר:
מעולם לא שכחה מניה את אחד מימי עבודתה במטבח בכפר גלעדי, בראשית
שנות השלושים. יום חורף היה וטיפטף גשם. עובדי המטבח חיכו לשווא
למכונית שהייתה צריכה להביא מצרכים. כבר שבועיים חיכו לה ובמחסן היה
רק מנת לחם אחרונה... והרבה בצל. בצל שיבולו הצליח במיוחד בשנה ההיא.
מרוב צער ניקו הבחורות היטב את המטבח ואת חדר האוכל, צחצחו הכול
ומניה שמה לחם ובצל על השולחן. התקרבה שעת צהריים, החברים עמדו
לבוא מן השדה רעבים ועייפים. האחראית למטבח ברחה ודמעות בעיניה,
ואילו מניה נשארה לשבת בחדר האוכל עטופת צער. והנה נכנס ירחמיאל
לוקצ'ר, המכונה לוקה. מניה העריכה אותו כי תמיד היה נוטל על עצמו תפקידים
קשים ומבצע אותם בשקט ובנאמנות. ראה לוקה את פניה העצובים של מניה
ושאל אותה מדוע היא כל כך נראית ''מזופתת'', ומניה שפכה לפניו את מרי ליבה:
''אין אוכל! עוד מעט יבואו החברים מן העבודה, ומה אתן להם?''.
הביט בה לוקה, חייך ובקול עליז השיב שאין זו טרגדיה, לא יקרה שום אסון
אם החבר'ה יסתפקו בלחם ובצל''. ובכלל, הוסיף ואמר:'' האינך יודעת שאנו
הזבל של הדור הבא''? אותה שעה הגיעו החברים מן העבודה ונכנסו לחדר
האוכל. התייצבה מניה והקבילה את פניהם: ''חבריה, אין מה לאכול! יש רק
לחם ובצל. אבל לא נורא, לוקה אמר שאנחנו הזבל של הדור הבא''.
בחדר האוכל נשתררה דממה והנה לפתע נטל אחד החברים בצל גדול מן
השולחן, שם על ראשו, יצא לאמצע חדר האוכל ופצח בשיר ומחול כשהחבר'ה
מחרים– מחזיקים אחריו: ''א–ל יבנה הגליל, לוקה יבנה הגליל...''
הייתה זו ארוחת הצהריים השמחה ביותר שנערכה בכפר גלעדי.
רואים כאן ביטוי גדול למסירותם על מנת לממש את החזון הגדול של שיבת ציון
ונטיעת עם ישראל על אדמתו ועשייה למען הדורות הבאים.
כפי שהזכרנו, האדם הוא עץ השדה, ומתפללים על העץ שיצמח, שייתן פרי וצל
ושיהיה רענן.כך אנו מתפללים על האדם שיהיו פירותיו, ילדיו בריאים ואיתנים בגופם וברוחם, שייתן האדם צל ותרומה לחברה. וכך מובא בתלמוד: ''משל לאדם שהיה הולך במדבר והיה רעב ועייף וצמא, ומצא אילן שפירותיו מתוקין וצלו נאה, ואמת המים עוברת תחתיו. אכל מפירותיו, ושתה ממימיו, וישב בצילו. וכשביקש לילך, אמר:
''אילן אילן, במה אברכך? אם אומר לך שיהו פירותיך מתוקין — הרי פירותיך מתוקין, שיהא צילך נאה — הרי צילך נאה, שתהא אמת המים עוברת תחתיך — הרי אמת המים עוברת תחתיך. אלא, יהי רצון שכל נטיעות שנוטעין ממך יהיו כמותך''.
ט''ו בשבט, למרות היותו חג קטן במעגל השנה, יש בו חיוניות שנותנת לעם חגיגיות
בימי החורף והקור.
(מתוך הספר 'הגיון לבי')




 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חג לאילן ולאדם - לכבוד טו' בשבט
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines