|
|
מים אחרונים
|
|
שלום לכבוד הרב
א. בהלכה ברורה סימן קפא בהלכה יא עמוד רצג נכתב שאם ידיו מלוכלכות ממאכל, חייב ליטול כל מקום הלכלוך, ואם הם נשארו מלוכלכות הנטילה לא עלתה לו. בהלכה יב (עמוד רצד) נכתב שאם היה דבר חוצץ על ידיו, עלתה לו הנטילה למים אחרונים (לפחות בדיעבד). השאלה היא מה ההבדל בין דבר החוצץ, שהנטילה כן עולה (לפחות בדיעבד) לבין ידיים מלוכלכות, שהנטילה לא עלתה. האם לא ניתן לומר שלכלוך זה דבר חוצץ ?
ב. כמו כן באשר להלכה יא הנ"ל. בש"ע סעיף ט נכתב שמים אחרונים נוטלים בכל מיני משקים. השאלה היא: שאם ניטול משאר משקים, הידיים יישארו דביקות, אז איך הנטילה עולה לו ? האם ידיים דביקות לא נחשבות כמלוכלכות?
תודה.
|
התשובה:
|
|
א. דין נטילת ידים למים אחרונים מטרתו לנקיון, וכלשון רבותנו משום מלח סדומית, ואע''פ שאינו מצוי אלא גרגיר קטן בערמה גדולה. וכיון שמטרתו לשם נקיון צריך לרחוץ ידיו היטב. וכיון שיש מהמקובלים שכתבו להמעיט מכמות המים לנטילת מים אחרונים, לכן ירחץ תחילה את ידיו מהלכלוך ואח''כ ישים מעט על ראשי אצבעותיו עד הפרק השני. דבר חוצץ שאינו פוסל את נטילת מים אחרונים הוא דבר שאינו מלוכלך וכגון פלסטר.
ב. לא כל המשקים דביקים, וכגון יין ואלכוהול.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מים אחרונים
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
מים אחרונים
- שאלה, 28/12/2018
לגבי מה שכבודו כתב : ירחץ תחילה את ידיו מהלכלוך ואח``כ ישים מעט על ראשי אצבעותיו כו`, הכוונה בלי לנגב בינתיים ?
|
מים אחרונים ראוי לנגב.
|
|
|
|
|
|
|