|
|
מוקצה בשבת
|
|
לכבוד הרב אברהם יוסף שליט"א
א. מגירה שיש בה מחבתות ופיצוחים- האם מותר לפתוח אותה בשבת כדי להוציא את הפיצוחים ?
ב. מכתבים מהדואר שהושארו מערב שבת על קופסאות של תבלינים שעל השלחן, והשבת נכנסה כך כשהם במצב הנ"ל- האם מותר לטלטל את הקופסאות של התבלינים הנ"ל כשרוצים להשתמש בהם בשבת לדברים המותרים ?
בתודה ובברכת התורה לכת"ר.
|
התשובה:
|
|
א. איני מבין מה זה מחבתות, ומכל מקום כיון שהפיצוחים חשובים בעיניו באותה שעה מותר.
ב. מכתבים מהדואר אינם מוקצה בשבת, ובפרט לאחר שנפתחו. ואם התוכן שלהם מוקצה, מרים את התבלינים והם נופלים מאליהם.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מוקצה בשבת
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
מוקצה בשבת-בסיס לדבר המותר והאסור
- השואלים, 23/10/2018
תודה רבה לכת``ר על התשובות.
א. הכוונה לכמה מחבתות בגדלים שונים, המשמשים לטיגון/קליה, המונחים זה ע``ג זה, ומונחים בתוך המגירה, כאשר לצידם מונחים הפיצוחים.
ב. לפי ההסבר של כבודו, אפשר לטעון שכל דבר שאדם נצרך/רוצה באותה שעה, הוא חשוב בעיניו באותו הזמן. האם הטענה הנ``ל נכונה, א``כ, האם נכון להסיק ולומר שתמיד יהיה מותר לפתוח מגירה שהיא בסיס לדבר המותר והאסור, אך בתנאי שהוא מעונין ורוצה לקחת משם את המותר בלבד, ורק אם מתכוון לקחת את האסור ואינו מעונין במותר, יהיה אסור לו לפתוח כל מגירה שהיא בגדר בסיס לדבר המותר והאסור ?
חילך לאורייתא. תודה רבה על זמנך היקר ללמד ולהסביר.
|
מוקצה א. נכון אמנם שהערך הכללי הוא הקובע, אבל כלי בישול ואפיה אינם מוקצה, כי אפשר להניח בהם דברי מאכל הראוים לאכילה, וממילא הפיצוחים שבמקום חשובים יותר מכלי הבישול.
ב. נכון שדין מוקצה נקבע על פי דעת בעליו, אולם יש כללים שלא ניתן לעבור אותם.
|
|
|
|
|
|
|