יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » המקור לשמחת סיום התורה או סיום מסכת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

המקור לשמחת סיום התורה או סיום מסכת

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בכ"ו באלול התשע"ח
מהו המקור לשמחת סיום התורה או סיום מסכת?


התשובה:
שישו ושמחו בשמחת תורה
א. המקור לשמחה ביום סיום התורה או סיום מסכת
בסיום קריאת התורה עושים שמחה גדולה ונלמד מדברי המדרש לעשות סעודה לגומרה של תורה שנאמר: ''ויעש שלמה משתה לכל עבדיו'' לאחר סיום בניית המקדש.
ב. ומובא בגמרא (שבת קיח, ב) – ישולם שכרי כאשר אני רואה תלמידים – צורבא מרבנן – שסיימו מסכת אני עושה יום טוב לכל התלמידים.
ג. וכתב בשו''ת מהר''ם מינץ - רב או ראש ישיבה שהוא לומד מסכתא עם חבריו ותלמידיו וכשבאו לסוף המסכתא, ישייר מעט בסוף עד שעת הכושר, יום שראוי לקבוע סעודה נאה לכבוד התורה ותלמידיהון, ואז ראוי לקבץ כל הקהל שבא להשתתף בסיום, ויש להם חלק בלימוד המסכת, והיא סעודת מצוה, וכך כתב הרמ''א בהלכות תלמוד תורה.
ד. והוסיף בשו''ת אגרות משה
... נראה לעניות דעתי שהדין אמת דאף לימוד בעיון הספרים של תורה שבכתב גם יש להחשיב הסיום סעודת מצוה. ואם כן ודאי יש ללמד מזה שגם למוד מקרא בחבורה שנמשך איזה זמן שלא גרע מכל מצוה שיש לעשות שמחה ומשתה והיא נחשבת סעודת מצוה כשגומרים איזה ספר כשלמדו בעיון. אבל פשוט שהוא רק כשלמדו כפי פירוש אמת שהוא כאחד מפירושי רבותינו הראשונים ולא בפירושים מאנשים דעלמא שרובן בדואים ואינם אמת.
ה. הגר''א דרש – שכותבים את האותיות סיו''ם במלואם הסוף שווה להתחלה לדוגמא: האות סמך, ס' בגימטריא שישים וגם האותיות מ' וכ' בגימטריא ביחד שישים. וכן הלאה ביתר האותיות.
ו. תחנון – ביום שעושים סיום מסכת לא אומרים תחנון, ומסופר על ר' איסר זלמן מלצר כאשר סיומו את הש''ס קבע לא לומר תחנון שבוע שלם.
ז. לימוד שלא כסדר – גם כאשר לומד את המסכת שלא לפי הסדר ניתן לקיים סיום מסכת.
ח. קטן המסיים סיום מסכת ניתן לסמוך עליו כסיום כדי להיפטר מתענית בכורים.
ט. הלומד מסכת אף שלא הבין את כולה יכול לעשות סיום לתענית בכורים.(שו''ת בצל חוכמה)








 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על המקור לשמחת סיום התורה או סיום מסכת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines