יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » האסור והמותר באמירה לנכרי בשבת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

האסור והמותר באמירה לאינו יהודיבשבת

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בכ"ו באב התשע"ח
באלו דברים מותר להיעזר באינו יהודי בשבת?


התשובה: האסור והמותר באמירה לנכרי בשבת
הקדמה
אמירה לנוכרי לעשות מלאכה בשבת למען יהודי הוא אסור על ידי חכמים, ואם נעשה, חכמים אסרו את הנאתו גם במוצאי שבת, שלא ייהנה לחלוטין ממעשה הנוכרי, ואף אם הדבר נעשה ביוזמתו של הנוכרי, או התבקש ביום חול לעשות מלאכה עבורו, אסור.
יש מקרים יוצא דופן שחכמים התירו בהם, אשר יפורט כמה דוגמאות בהמשך מקרים אלה הינם בודדים ואין לראות בזה היתר גורף, ובכל שאלה חשוב לברר את הדין בפני רב פוסק הלכות.
א. באמירה לנוכרי יש שלושה איסורים:
[א] איסור אמירה לנוכרי - לעשות מלאכה בשבת עבור ישראל
[ב] איסור הנאה - ממלאכה שעשה נכרי בשבת עבור ישראל, כי גם כשלא הייתה אמירה, אלא הנוכרי עשה מעצמו מלאכה עבור ישראל, אסור ליהנות ממלאכתו.
[ג] חיוב מחאה - כאשר הנוכרי עושה מלאכה בשבת, ויש מקום לחשוד שעושה כן בשליחות ישראל, כגון שעושה מלאכה בבית ישראל, יש חיוב למחות בנוכרי שלא יעשה כן.
ב. נאמרו שלושה טעמים באיסור אמירה לנוכרי:
1. רש''י : נאמר: ''מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר'' אסור שדיבורך בשבת יהיה כמו בחול.
2. רמב''ם אסור לומר לגוי לעשות לנו מלאכה בשבת אף על פי שאינו מצווה על השבת ... כדי שלא תהיה שבת קלה בעיניהן ויבואו לעשות בעצמן.
3. הגהות מיימוניות – אסור מדין שליחות – כי יש שליחות באמירה לאינו יהודי, ונחשב כמעשה השולח.
הסברו של הרמב''ם הוא ההסבר העיקרי
יש הבדלים בין הטעמים
כאשר הציווי לנוכרי נאמר בימי החול אין איסור של דיבור חול בשבת, אבל הטעמים האחרים לאיסור קיימים.
כעת נביא דוגמאות, או כללים להיתר, לומר לנוכרי לעשות מלאכה בשבת.
ג. דבר האסור לישראל מדין חומרא או מנהג לאסור - מותר לומר לאינו יהודי לעשותו (משנ''ב)
ד. אמירה לגוי בדבר שאינו מתכוין למלאכה – מותר לומר לאינו יהודי לעשותו, לדוגמא: להביא מים ממיחם, אשר בהוצאת מים חמים, יחמם מים קרים הנכנסים, זהו דבר שאינו מתכוון אשר אסור לישראל ומותר לאינו יהודי.
ה. מנורה דלוקה במקרר – מותר לומר לאינו יהודי לפתוח את המקרר ולהוציא מזון, (כמו ההסבר בד')
ו. שכח את הטלית ברכב – בפתיחת הדלת נדלקת מנורה – מותר לומר לאינו יהודי לפתוח במפתח רגיל (ולא בשלט) את הדלת להוציא את הטלית למרות שנדלק אור, מפני שאינו מתכוון להדליק את המנורה אלא להוציא הטלית, שליהודי אסור לעשות זאת אבל מותר לנוכרי לעשות זאת עבור ישראל.
ז. כיבוי אור לצורך שינה – אמירה ברמז - מותר לומר לנוכרי בשבת ''קשה לישון כאשר יש אור בחדר'' (דהיינו בלשון סיפור הצורך בעשיית מלאכה) ומאליו יבין שצריך לכבות, אבל אסור לו לומר בשבת ''למה לא כיבית אצלי את האור בשבת שעברה'' (היינו רמז בלשון ציווי) כדי שיבין לכבותו עכשיו.
ח. נוכרי שעושה מלאכה למען עצמו – שירות חדרים במלון - המתארח במלון מותר לומר לנוכרי להביא לו סעודת השבת לחדרו שבקומה מסוימת , אף שיודע שהנוכרי יפעיל את המעלית לצורך זה, והטעם משום שיש אפשרות להעלות צורכי הסעודה באופן המותר, על ידי עליה במדרגות ולכן אנו אומרים שהנוכרי מפעיל את המעלית לצורך עצמו.
ט. איסור דרבנן לצורך חולה או מצווה – מותר לומר לנוכרי לעשות איסורי דרבנן לצורך חולה גם שאין בו סכנה, או לצורך מצווה.
י. הדלקת מזגנים בימי שרב - בימים בזמן שהשרב כבד וחום היום לוהט והוא מצטער מהחום, מותר לומר לנוכרי להדליק בשבת את המזגן, לצורך מי שסובל מהחום.
יא. קניית בית בארץ ישראל - מותר לקנות בית בארץ ישראל מן האינו יהודי בשבת, ואינו יהודי כותב את החוזה.
יב. אמירת איסורי תורה – שיטת בעל העיטור – אמירה לאינו יהודי לעשות איסור תורה הותרה על ידי דעת יחיד, אשר התיר להדליק נר לצורך סעודת שבת וכתב הרמ''א: ויש להחמיר במקום שאין צורך גדול, דהא רוב הפוסקים חולקים על סברא זו

(ההלכות מובאות מילקוט יוסף, אורחות שבת, ושש''כ)









 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על האסור והמותר באמירה לאינו יהודיבשבת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines