יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מיץ ענבים - והלכותיו
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מיץ ענבים - והלכותיו

מתוך: יום יום » ברכות הנהנין, הלכות סעודה פורסם בכ"ו באב התשע"ח
מהם ההלכות החשובות לדעת לגבי מיץ ענבים?


התשובה:
מיץ ענבים
הקדמה
'מיץ ענבים' הוא מיץ המופק מענבים שאינו עובר תהליך תסיסה, ובשל כך לא נוצר בו אלכוהול כמו ביין. בעבר, ניתן היה לשתות מיץ ענבים בסמוך לבציר ודריכת הענבים בגת, ומשקה זה לא היה נשמר לשימוש לאורך זמן, בגלל העובדה שהיה קושי לשמר את ענבים שלא עברו תהליך תסיסה, ומחשש שהמשקה יתקלקל כתוצאה מהפעילות החיידקית שמתרחשת בו לאחר שנסחט.
אך כיום עקב פסטור מיץ הענבים, השימוש המצוי, כמעט בכל בית, והעלה דיונים הלכתיים רבים, נביא כאן כמה מהמסקנות של רוב הפוסקים בדיונים אלו.
א. ברכת היין – יין הינו משקה מיוחד ולכן נקבע ברכה בפני עצמה, ואף יותר מזה, היין פוטר את יתר המשקאות, כפי שהלחם פוטר את המזון כך היין פוטר את יתר המשקאות. והסבירה הגמרא: מדוע ליין יש מעלה מיוחדת? מפני שהוא ''סעיד ומשמח'' פירוש: סועד את הלב ומחזקו, ומשמח.
ב. קידוש בבית הכנסת – כאשר נעשה קידוש בבית הכנסת ומברכים על היין, פוטרים בכך את הברכה על המשקאות הקלים המוגשים בקידוש, הפטור מברכה כאשר מברכים על הגפן וגם שותים מהיין. אבל כאשר המקדש שותה ואין מספיק לנוכחים, יוצאים יתר הנוכחים ידי חובת קידוש אבל לא נפטרים מהברכה על המשקאות הקלים, אך כאשר גם שותים יין נפטרים מהברכה על המשקאות הקלים.
ג. מיץ ענבים – האם מיץ ענבים דינו כיין? וניתן לעשות עליו קידוש? לדעת רוב הפוסקים כן, למרות שמיץ ענבים לא הגיע לידי תסיסה, וגם לא יגיע לכך עקב תהליך הפסטור שהוא עבר. כיוון שמיץ ענבים היה ראוי להיות יין שהוא סעיד ומשמח כבר אז נקבע לו שם יין.
ד. האם מיץ ענבים פוטר את יתר המשקאות מברכה? כתבו הפוסקים אומנם מיץ ענבים אינו משמח כיין, אבל סועד כיין, ולכן מספיק כדי לפטור מברכה את המשקאות הקלים.
ה. שמחת יום טוב - האם יוצאים ידי חובה של שמחת יום טוב בשתיית מיץ ענבים? התשובה שכן, אומנם חז''ל כתבו 'שאין שמחה אלא בבשר ויין', אך ניתן לצאת בשתיית מיץ ענבים שהרי גם על ידי בשר מקיים מצוות שמחה, והשמחה בבשר אינו בגלל השכרות שבו, כך מקיים המצווה על ידי מיץ ענבים למרות שאינו משכר.
ו. שתיית ארבע כוסות מיץ ענבים בליל הסדר – בגמרא מובא דיון לגבי שתיית יין חי (מיץ ענבים) האם יוצאים בכך, האם מסמל חירות שצריכה להראות בליל הסדר? וכתבו הפוסקים שיוצא ידי חובה, שגם מיץ ענבים מסמל חירות , ועיקר הרגשת החירות על יין אבל לא חוזקו חשוב, ולכן יוצאים ידי חובה גם על שתיית מיץ ענבים. (חשוב לומר שמומלץ לרבים לשתות כוסות בגודל מינימלי 86 סמ''ק, ומומלץ לשתות מיץ ענבים על מנת לקיים סדר כראוי, הרב חיים קנייבסקי שליט''א העיד על החזו''א ששתה בליל הסדר ארבע כוסות מיץ ענבים)
ז. קידוש במקום סעודה – העושה קידוש צריך לאכול עוגה (או לחם) כדי לצאת ידי חובת קידוש, ניתן גם לשתות יין נוסף חוץ מהיין של הקידוש במקום מזונות, ואומרים הפוסקים שניתן גם לשתות מיץ ענבים שהוא סועד את הלב.
ח. יין נסך כאשר היין מבושל (מפוסטר) – כותב השולחן ערוך שיין מבושל לא גזרו בו איסור יין נסך, וממתי נחשב מבושל משרתח על גבי האש. ודנו הפוסקים האם יש דין יין נסך ביין מפוסטר? שהרי הפסטור בשמונים מעלות, ואינה רתיחה מליאה. וכתבו הרבה פוסקים שכן, שיין כזה מתמעט, וטעמו שונה שיינות משובחים לא מפסטרים. לכן אינו נכלל בגזרת יין נסך.
ט. שתיית מיץ ענבים בהבדלה – בתשעת הימים - בתשעת הימים הראשונים של אב אסור לשתות יין, למעט הבדלה שמותר, הנוהגים כרמ''א מעדיפים לתת לילד שהגיע לחינוך אם יש בנמצא. אבל במקרה כזה עדיף לעשות הבדלה על מיץ ענבים. מפני שהאיסור לשתיית יין משתי סיבות: 1.מפני שמנסכים יין על גבי המזבח, 2. יין אסור משום משמח. שני התנאים האלה אינם במיץ ענבים, מיץ ענבים לכתחילה לא ראו לניסוך על גבי המזבח, ובנוסף מיץ ענבים אינו משמח, לכן ראוי במוצאי שבת זו לעשות הבדלה על מיץ ענבים.

 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מיץ ענבים - והלכותיו
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines