יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » כניסת כהנים לקברי צדיקים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

כניסת כהנים לקברי צדיקים

מתוך: מחשבת היהדות » טעמי מצוות פורסם בכ"ה בתמוז התשע"ח
האם לכהנים מותר להיכנס לקברי צדיקים - שהרי כתב הרמב"ן בפרשת חוקת שאינם מטמאים?


התשובה:
כניסת כוהנים לקברי צדיקים
הקדמה
כוהנים אסורים להיטמא בטומאת מת ולכן עליהם להתרחק מקברים או להיות באוהל/בחדר שיש בו קבר, נבדוק האם קברי צדיקים אינם מטמאים ומאידך האם מבנה בצורה מסוימת אין בו איסור טומאה בעיקר לגבי מערת המכפלה וקבר רחל.
1. כתב הרמב''ן – להתיר להיכנס לקברי צדיקים
קברי צדיקים אינם מטמאים ועוד כתב בפירוש על שיר השירים טומאת המת היא מצד המלאך המשחית הנקרא יצר הרע, ולכן צדיקים שנפטרים מהעולם על ידי השכינה [ולא על ידי מלאך המוות] אינם מטמאים. וראיה מהגמרא בכתובות שבשעת פטירתו של רבי הקדוש ''בטלה הכהונה'' [ובגמרא שלפנינו הגירסה ''בטלה קדושה'', והיינו קדושת הכהונה], כלומר, הכוהנים עסקו בקבורתו ונטמאו, כי רבי נפטר על ידי השכינה, ולכן אינו מטמא כדין הצדיקים שאינם מטמאים.
2. וכך גם התיר בתוספות במסכת כתובות (קג,ב)
הרב רבי חיים כהן היה אומר אילמלי הייתי כשנפטר רבנו תם הייתי נטמא לו דהאי בטלה קדושה שנאמר כאן היינו קדושת כהונה ...ומובא בירושלמי כשמת רבי אמרו אין כהונה היום.
3. מדרש משלי - נראה שמותר לכוהנים להיטמא
מעשה בר' עקיבא שהיה חבוש בבית האסורים ור' יהושע תלמידו היה משמשו, ערב יום טוב נפטר ממנו והלך לביתו, בא אליהו ועמד על פתח ביתו, אמר לו: שלום עליך רבי, אמר לו: שלום עליך רבי ומורי, אמר לו ר' יהושע לאליהו: כלום אתה צריך למשהו, אמר לו: כהן אני ובאתי להגיד לך שרבי עקיבא מת בבית האסורים, מיד הלכו שניהם לבית האסורים ומצאו פתח שער בית האסורים פתוח ושר בית הסוהר היה ישן, וכל העם שהיו בבית האסורים היו ישנים, והשכיבו את רבי עקיבא על המטה ויצאו, מיד נטפל אליהו זכור לטוב ונטלו על כתפיו, וכשראה ר' יהושע כך, אמר לאליהו, רבי הלא אמרת לי אני אליהו כהן, וכהן אסור לטמא במת, אמר לו אליהו: חס ושלום שאין טומאה בצדיקים ואף לא בתלמידיהם, והיו מוליכין אותו כל הלילה עד לקסרין, כיון שהגיעו לשם, עלו שלש מעלות וירדו ירידות, ונפתח המערה לפניהם, וראו שם כיסא וספסל ושלחן ומנורה, והשכיבו את רבי עקיבא על המטה ויצאו, וכיון שיצאו נסתמה המערה, ודלקה הנר על המנורה, וכשראה אליהו כך פתח ואמר: אשריכם צדיקים, ואשריכם עמלי תורה, ואשריכם יראי אלוקים שגנוז וטמון לכם ומשומר לכם מקום בגן עדן לעתיד לבוא, אשריך רבי עקיבא שנמצא לך מלון ערב בשעת מיתתך,





4. האוסרים לכוהנים להיטמא
האוסרים הם רבים, ולדבריהם מהתורה ומהתלמוד מוכח שיש איסור לכוהנים להיטמא, וכך כתב המהרי''ל - קברי צדיקים מטמאים באוהל .. ומי לנו גדול מיוסף שנושאי ארונו נדחו לפסח שני.
5. הוכחות האוסרות לכוהנים להיטמא מהתלמוד
מקורות תלמודיים המוכיחים שיש איסור לכוהנים להיטמא לקברות צדיקים. בגמרא מובא שרבי בנאה היה מציין את מקומות קבורה כדי שהכוהנים לא יטמאו ואף סימן את מערת אברהם אבינו, וכן ריש לקיש היה מציין את מערות קבורה של החכמים.
6. חידושו של האבני נזר
המחלק בין צדיק שנהרג על ידי אדם, שאין בו טומאת מת, אבל אם מת מיתה טבעית שהיא על ידי מלאך המוות מטמא, ועוד הוסיף: ואף אם נאמר שקברי צדיקים אינם מטמאים, לא מצינו שאין טומאה בצדיקים אלא בצדיק כמו רבי עקיבא ולא ימצא בדורות אלו. ואף אם ימצא מי הוא המבין שהגיע לכלל זה.
7. הרב דוב ליאור שליט''א – רבה של קריית ארבע חברון (לשעבר) - בשו''ת דבר חברון ג, ריב
אסר להיכנס לכוהנים להיכנס לקברי צדיקים מהסיבות הבאות: 1. הרמב''ם והשולחן ערוך לא הזכירו זאת.2. כך פסקו האחרונים 'פאת השולחן', שו''ת 'סבא קדישא' למהרש''א אלפנדרי זצ''ל 3. הראב''ד כתב שאין לכוהנים איסור להיטמא, כוונתו מהתורה, אבל מדרבנן אסור להיטמא גם לדעתו 4. אין להתיר מפני שהכוהנים בימינו הם ספק כוהנים, כי האחרונים דחו סברה זו. ועוד העלה הרב סברות נוספת. ופסק לאסור להיכנס למערת המכפלה כפי שפסקו רוב הפוסקים, אך לאחר מחקרים במבנה מערת המכפלה פסק שניתן לסמוך להקל וכאשר נוצר פתח בגודל של טפח ליציאת הטומאה התיר כניסת כוהנים לחלוטין. וכך פסק: מערת המכפלה – לאחרונה נפתח פתח ליציאת הטומאה כדי לאפשר לכוהנים להיכנס למערת המכפלה ללא פקפוק אלא שיש לברר במנהלת מערת המכפלה אם הפתח לא נסתם.
ובכניסת כוהנים לקבר רחל כתב:
מה שמותר לכוהנים להיכנס לקבר רחל כתב בשו''ת ציץ אליעזר (טו,סח) שכתב בספר 'אהבת השם' לרבי יצחק אלפיה ''ולצאת ידי כל הדעות ולהינצל מדין שמים ולהתיר להם לכוהנים כניסתם לשם (לקבר רחל) בלי שום פקפוק ונדנוד מחשש עבירה, עשו חלל גדול בתוך הכיפה שעל הקבר כדין וכהלכה.


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על כניסת כהנים לקברי צדיקים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines