יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » תוקפו של מתן גט בכפייה בזמן הזה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

תוקפו של מתן גט בכפייה בזמן הזה

מתוך: אישות ומשפחה » גירושין, עגינות וחליצה פורסם בל' בסיוון התשע"ח
כב' הרב שרלו, אחדשה"ט!

בימים אלה מתקיימים הרבה דיונים אודות מצוקתן של נשים מסורבות גט, ובמקרים קיצוניים פוסקים בתי הדין שיש לבייש ברבים את סרבן הגט.

כידוע חז"ל העניקו סמכויות נרחבות וחריפות יותר כלפי סרבני הגט כגון המשנה בגיטין ט:ח "גט מעושה''''בישראל, כשר&; ובגויים, פסול. ובגויים''''חובטין אותו ואומרין לו, עשה מה שישראל אומרין לך." וכפי שנפסק להלכה ברמב"ם הל' גירושין ב:יח "לפיכך מי שאינו רוצה לגרש''''מאחר שהוא רוצה להיות מישראל, רוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות&; ויצרו הוא שתקפו. וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר, רוצה אני''''כבר גירש לרצונו."

כיום, בתי הדין אינם מוסמכים להפעיל את העיקרון הנ"ל של כופין אותו עד שיאמר רוצה אני כלפי סרבן הגט מאחר ומדובר בעונש פיזי שאינו מעוגן בחוק (למיטב ידיעתי). אם בכל זאת אדם [יהודי] ייקח את החוק לידיים ויפעיל לחץ פיזי נגד סרבן הגט, ובעקבות אותה כפייה יסכים הבעל לתת את הגט המיוחל לאשתו, האם מבחינה הלכתית הגט יהיה תקף ללא כל ספק?

בכבוד התורה והמצווה,
דיויד


התשובה:
שלום וברכה

אשמח אם תקרא כרקע את:
https://goo.gl/NXhqwm

לא ניתן לתת תשובה כללית שאלה זו, וכל מקרה יצטרך להיות נידון לגופו, בבית הדין הרבני שיעסוק בכך.
נראה לי שיהיה קשה מאוד לראות בכך גט שניתן לרצון. בפסיקת הרמב״ם נראה שחלק מרצונו של האדם לקיים את פסק הדין גם כאשר כופין אותו הוא העובדה שבית הדין כופה אותו, וזה מחזק את תפישתו שמדובר בסופו של דבר בשמיעה לקול ד׳. כאשר אדם רגיל מכה אותו - הממד הזה חסר.
אלא אם כן, במקרה המיוחד, רואים שבסופו של דבר הוא רוצה מכוח האמת שבדבר ולא כתוצאה מהפחד מהאלימות.


כל טוב ושלא נדע
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על תוקפו של מתן גט בכפייה בזמן הזה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines