|
|
תוקפו של מתן גט בכפייה בזמן הזה
|
|
כב' הרב שרלו, אחדשה"ט!
בימים אלה מתקיימים הרבה דיונים אודות מצוקתן של נשים מסורבות גט, ובמקרים קיצוניים פוסקים בתי הדין שיש לבייש ברבים את סרבן הגט.
כידוע חז"ל העניקו סמכויות נרחבות וחריפות יותר כלפי סרבני הגט כגון המשנה בגיטין ט:ח "גט מעושה''''בישראל, כשר&; ובגויים, פסול. ובגויים''''חובטין אותו ואומרין לו, עשה מה שישראל אומרין לך." וכפי שנפסק להלכה ברמב"ם הל' גירושין ב:יח "לפיכך מי שאינו רוצה לגרש''''מאחר שהוא רוצה להיות מישראל, רוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות&; ויצרו הוא שתקפו. וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר, רוצה אני''''כבר גירש לרצונו."
כיום, בתי הדין אינם מוסמכים להפעיל את העיקרון הנ"ל של כופין אותו עד שיאמר רוצה אני כלפי סרבן הגט מאחר ומדובר בעונש פיזי שאינו מעוגן בחוק (למיטב ידיעתי). אם בכל זאת אדם [יהודי] ייקח את החוק לידיים ויפעיל לחץ פיזי נגד סרבן הגט, ובעקבות אותה כפייה יסכים הבעל לתת את הגט המיוחל לאשתו, האם מבחינה הלכתית הגט יהיה תקף ללא כל ספק?
בכבוד התורה והמצווה,
דיויד
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
אשמח אם תקרא כרקע את:
https://goo.gl/NXhqwm
לא ניתן לתת תשובה כללית שאלה זו, וכל מקרה יצטרך להיות נידון לגופו, בבית הדין הרבני שיעסוק בכך.
נראה לי שיהיה קשה מאוד לראות בכך גט שניתן לרצון. בפסיקת הרמב״ם נראה שחלק מרצונו של האדם לקיים את פסק הדין גם כאשר כופין אותו הוא העובדה שבית הדין כופה אותו, וזה מחזק את תפישתו שמדובר בסופו של דבר בשמיעה לקול ד׳. כאשר אדם רגיל מכה אותו - הממד הזה חסר.
אלא אם כן, במקרה המיוחד, רואים שבסופו של דבר הוא רוצה מכוח האמת שבדבר ולא כתוצאה מהפחד מהאלימות.
כל טוב ושלא נדע
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
תוקפו של מתן גט בכפייה בזמן הזה
|
|
|
|
|
|
|
|
|