יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שהחיינו לדעת הרמב``ם
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שהחיינו לדעת הרמב"ם

מתוך: יום יום » ברכות למיניהן פורסם בח' בסיוון התשע"ח
כתוב ברמב"ם הל' ברכות פי"א ה"ט "כל מצוה שהיא מזמן לזמן כגון שופר וסוכה ולולב ומקרא מגילה ונר חנוכה. וכן כל מצוה ומצוה שהיא קניין לו כגון ציצית ותפילין ומזוזה ומעקה. וכן מצוה שאינה תדירה ואינה מצוייה בכל עת שהרי היא דומה למצוה שהיא מזמן לזמן. כגון מילת בנו ופדיון הבן מברך עליה בשעת עשייתה שהחיינו. ואם לא בירך על סוכה ולולב וכיוצא בהם שהחיינו בשעת עשייה מברך עליהן שהחיינו בשעה שיצא ידי חובתו בהן וכן כל כיוצא בהן".

1. האם ילד המניח תפילין פעם ראשונה חודש לפני הבר מצווה יברך שהחיינו בשעת ההנחה או בשעת קניית התפילין?
2. האם כך נוהגים כיום לברך שהחיינו בזמן קביעת המזוזה או קביעת המעקה? ומה מברכים קודם על המצווה ולאחר מכן שהחיינו?
3. כאשר אבי הבן לא נמצא מי מברך שהחיינו הסנדק או המוהל? שהרי לא מברכים להכניסו לדעת הרמב"ם הל' מילה פ"ג ה"א.
4. האם מברכים שהחיינו על מצוות פטר חמור וכך נהגו בתימן?

תודה רבה



התשובה:
1. אין לברך שהחיינו למתחיל במצווה. תהא המצווה אשר תהא. אבל על קניין תפילין - חייב.
ולכן מי שהניח תפילין לפני גיל שלוש עשרה מטעמי חינוך, וביום היותו בר מצווה, הניח תפילין חדשות, מברך שהחיינו על קניין התפילין.
2. כל דבר שהוא קניין לאדם מברך שהחיינו בעת הקניין, ולא בעת קיום המצווה.
בעת קיום המצווה, מברך רק על המצווה.
3. לשיטתנו, אין מברכים שהחיינו ולא להכניסו בבריתו.
4. איני יודע איך נהגו בתימן.
רבינו לא הזכיר בברכת שהחיינו בהקשר לזה, בהל' ברכות פי''א הל' ט, הזכיר פדיון הבן ולא הזכיר פדיון פטר חמור, לכן נראה לענ''ד שאין לברך אע''פ שהיו כאלה שטענו שלפי הרמב''ם יש לברך.
לענ''ד אין לברך כיון שזו מצווה חליפית, או פדיון או עריפה. נכון שהפדיון קודם לעריפה אולם היא מצווה אלטרנטיבית ולא מוכרחת, ולכן לענ''ד אין לברך.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שהחיינו לדעת הרמב''ם
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
ביאור השאלות - אמנון, 27/05/2018
לפי דברי מארי שליט``א.

צריך לברך שהחיינו על מעקה ומזוזה כאשר אני קונה אותם?
ואם לא ברכתי בשעת קנייה, אני אברך לפני ברכת קביעת המזוזה או המעקה?

כן.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines