יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » רוח וחומר - לחג השבועות.
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

רוח וחומר - לחג השבועות.

מתוך: שבת ומועד » ספירת העומר, שבועות פורסם בא' בסיוון התשע"ח
דברי תורה לחג השבועות, על מנהיגות חומרית ורוחנית וכפיית הר כגיגית


התשובה:
רוח וחומר
ההיסטוריה של עם ישראל מורכבת כפאזל רוחני בין–דורי. חכמים ניסו להגדיר עוצמות
של תקופות והשוו אותן ליכולות של מנהיגים בעם ישראל.
דימוי אחד העמידו חכמינו לדמותו של יוסף הצדיק, וקראו לתקופה ולמנהיגה ''משיח בן יוסף''.
יוסף היה ''משביר לכל ארץ מצרים''. הוא היה אחראי על החיים הגשמיים של עם ישראל. יוסף החיה את משפחתו ואת העולם הקדום במזון שאגר לשנות הרעב. דימוי נוסף למשיח הינו לדוד המלך שהיה משבט יהודה, עליו נאמר ''לא יסור שבט של עם ישראל מיהודה ומחוקק מבין רגליו'' . הוא אחראי על החיים הרוחניים של עם ישראל. אשר נקרא בפי חז''ל ''משיח בן דוד''.
הגר''א אומר שקודם תהיה תקופת משיח בן יוסף, תהיה זו תקופה של קיבוץ גלויות, בניין ירושלים והרחבת היישוב בארץ ישראל. לאחריה תגיע תקופת משיח בן דוד.האם משיח אחד חשוב מרעהו?
מובא בגמרא: ''אמר הקדוש ברוך הוא לירבעם בן נבט (מבני יוסף) שחטא והחטיא את עם ישראל בחטא עבודה זרה, חזור בך, ואני, אתה ובן ישי נטייל בגן עדן''. שאל אותו ירבעם, מי בראש? אמר לו הקדוש ברוך הוא, בן ישי בראש. ענה ירבעם, אם כך אינני חוזר''.
מה כל–כך הפריע לירבעם בן נבט עד שלא היה מוכן לשוב מחטאיו הגדולים?
ירבעם לא היה מוכן לעכל שהמנהיגות הרוחנית היא המובילה, בן ישי בראש, משיח בן דוד בראש. לשיטתו הכול חשוב גם החומר וגם הרוח.
עם בריא הוא עם שיש בו הכול, עם אשר צדדיו הגשמיים והרוחניים מפותחים
כאחד, אך מייחסים חשיבות לרוח ושואבים מאנשי הרוח את העוצמה ביתר שאת.
כפה עליהם הר כגיגית
'''ויתיצבו בתחתית ההר, אמר רב אבדימי בר חסא: כפה עליהם הר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים את התורה מוטב ואם לאו שם תהיה קבורתכם''.
התוספות שואלים במקום, בשביל מה היה צריך לכפות עליהם את קבלת התורה ?מדוע היה צריך לאיים, הרי עם ישראל במעמד הר סיני הגיע לפסגות רוחניות גבוהות עד שאמרו נעשה ונשמע?
עונה התוספות: ''שמא יהיו חוזרים כשיראו האש הגדולה שיצאה נשמתן''. עם ישראל אמנם קיבל את התורה בלב שלם. אלא שהחשש היה שהמעמד הנשגב ירתיע אותם ויחזרו בהם, ולכן היה צריך לנקוט צעד של כפייה.
הסבר נוסף מובא במדרש: הכפייה היא על לימוד תורה שבעל פה, שיש בו צער וקשה ללמוד אותה, ''ואם תאמר על התורה שבכתב כפה עליהם את ההר, והלא משעה שאמר להן מקבלים אתם את התורה, ענו כלם ואמרו נעשה ונשמע מפני שאין בה יגיעה וצער והיא מעט. אלא אמר להן על התורה שבעל פה שיש בה דקדוקי מצוות קלות וחמורות והיא עזה כמוות וקשה כשאול קנאתה''.
הסביר המדרש: נכון עם ישראל אמר ''נעשה ונשמע'' על מה אמר זאת? על התורה שבכתב, ואילו הכפייה הייתה על התורה שבעל פה, על התלמוד שיש קושי בלימודו.
המהר''ל מפארג שואל: מדוע יש צורך שהקדוש ברוך הוא יכפה עליהם הר כגיגית כדי להבטיח שישראל לא יחזרו, הרי הוא יכול לכפות עליהם בזמן שהם יפסיקו ללמוד תורה?
עונה המהר''ל: ''כפה עליהם הר כגיגית'', שלא יאמרו ישראל קיבלנו את התורה
ברצוננו ואם לא היינו רוצים לקבלה לא היינו מקבלים. וכדי להראות לישראל שאין קיום לעולם ללא התורה, אם הם לא יקבלו את התורה העולם כביכול יחזור לתוהו ובוהו — לכן היה צריך להגיע לכפייה זו. לכן דברי עם ישראל ''נעשה ונשמע'' היו ביטוי מלא אמונה, אך הכפייה לקבלת התורה בעולם היא להראות את הצורך בתורה כמו מים לאדם צמא. לפיכך היה צריך ללמד, ולהבהיר לעם ישראל שללא התורה ישנו כמו מים לאדם צמא. לפיכך היה צריך ללמד, ולהבהיר לעם ישראל שללא התורה ישנו חיסרון בקיום העולם.

''כֹּה אָמַר ה' אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה
חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי''
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על רוח וחומר - לחג השבועות.
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines