|
|
כתיבת ביקורת על עסק
|
|
שלום,
הייתי במסעדה לאחרונה שהשרות הייתה לא אדיבה, אוכל לא טעים ומחירים גבוהים בלי שום הצדקה. יש מספר אתרים באינטרנט שאפשר לדרג עסקים ולכתוב עליהם ביקורת. האם מותר לכתוב ביקורת על החוויה שלי ביודעין שזה יכול לפגוע בהכנסות של המקום? מצד אחד לא היה משהו לא חוקי '''' זה לא שהיה שם הונאה, גזל, עלבון, וכו' מצד שני, מי שרוצה לצאת לאכול בכל זאת מחפש חוויה נעימה ובטוח לא יקבל אותו במקום הזה. תודה.
|
התשובה:
|
|
תשובה בקצרה
יש להבחין בין שלושה סוגים של פרסום:
א) אם מדובר על אתר שבעל העסק בעצמו פרסם את עצמו שם, והוא יודע שיש אפשרות למתן ביקורת טובה או רעה, ולדרג אותו, וכן אתר של החברה המאפשר מתן תגובות הן טובות והן רעות, מותר לפרסם.
ב) אם מדובר על הפייסבוק הפרטי שלך אסור לפרסם, כי הפרסום עלול להגיע לאנשים שאין זה תועלת להם.
ג) אם מדובר באתר שהפרסום בו לא נעשה על דעת הבעלים ניתן לפרסם אם מקפידים על כמה כללים.
תשובה בהרחבה
החפץ חיים בהלכות לשון הרע כלל י דן בהיתר לספר על מי שגזל והזיק וכדומה.
הוא קבע שבעה כללים:
1. המספר צריך לראות את הדבר בעצמו.
2. המספר צריך להיות בטוח שהתחושה שלו נכונה מבחינה אובייקטיבית עד כמה שניתן, ולא נובעת מהסתכלות סובייקטיבית..
3. המספר צריך לפנות לבעל המסעדה, לשתף אותו בחוויה הגרועה שהייתה לו ולשמוע איך הוא מגיב. אולי יש לכך הסבר פשוט?
4. אין להגזים בסיפור החוויה הגרועה.
5. המפרסם צריך להיות נקי מאינטרסים זרים, ולכוון לתועלת.
6. זו הדרך היחידה למנוע את הנזק המשוער מאנשים אחרים.
7. לא לגרום לנזק יותר מידי גדול. לדוגמא, אפילו שהייתה חוויה לא נעימה זה לא מצדיק את סגירת המסעדה.
לפי הכללים האלו, אסור לפרסם בפייסבוק הפרטי כיוון שלא רק המתעניינים במסעדות נחשפים אליו, ולהם אין כל תועלת.
באתר שמפרסם ללא רשות בעלי העסקים השוואה ביניהם, ניתן יהיה לפרסם אם מקפידים על הכללים המנויים לעיל.
אך אם בעל העסק עצמו מפרסם עצמו באתר כזה, הרי הוא יודע את ההשלכות וממילא ברור שמחל על לשון הרע, ונראה כי מחילה מראש במקרה כזה מועילה.
התשובה נכתבה ע''י עמוס ראבילו
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
כתיבת ביקורת על עסק
|
|
|
|
|
|
|
|
|