יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » עד מדינה ככלי משפטי
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

עד מדינה ככלי משפטי

מתוך: משפט » חוקי המדינה, ערכאות פורסם בל' בניסן התשע"ח
שלום,

לאחרונה מופיע הרבה בחדשות את הכלי המשפטי שנקרא עדי מדינה - אפשר להתייחס לפן ההלכתי בנושא? האם הדבר מותר? אפשר להאמין לעדות כזאת? אפשר להרשיע על סמך עדות כזאת? האם יש מקורות שמתייחסות לתופעה משפטית כזאת?

תודה.


התשובה:
שלוש סיבות לפסילת עד מדינה
ברור הדבר, שעדות של עד שכזה נצרכת, אך מצד שני היא בעייתית מאוד מבחינת דיני הראיות הפורמאליים.
הבעיה הראשונה היא שמדובר על עבריין ונאמר: ''אל תשת ידך עם רשע להיות עד חמס''. רשע, הפסול לעדות, הוא כל אדם שעבר עברה שיש בה מלקות מדאורייתא- ואז הוא פסול לעדות מהתורה, או מדרבנן- ואז הוא פסול מדרבנן (רמב''ם עדות פרק י). כמו כן, מי שעבר עבירה של ''חמס'', כלומר, שלוקח ממון שאינו שלו, פסול לעדות (שם הלכה ד).
אמנם יש להעיר שאם אין ראיות אחרות כנגד עד המדינה, מלבד דבריו שלו, אין הוא נקרא רשע כיון ש'אין אדם משים עצמו רשע'. אולם אין זה פשוט להרשיע אדם אחר על פי דיבורו של העד הזה ( ''פלגינן דיבורא'' וכל פרטיו).
בעיה נוספת היא נטילת שכר להעיד עדות. עד מדינה מקבל שכר בדמות טובות הנאה שונות או הקלה בעונשו. הרמ''א (חושן משפט לד,יח) הביא את דברי המשנה (בכרות ד,ו): ''הנוטל שכר .... להעיד- עדותו בטלה'', ואם כן גם במקרה שלנו עדותו לא קבילה.
אך יש לציין שהרמב''ם, הטור והשו''ע לא הביאו דין זה, והרדב''ז (שו''ת חלק ג סי' תתקמב) כתב שעדות שהתקבלה עבורה תמורה מאחד הצדדים, כשרה בדיעבד.
בעיה נוספת היא 'נוגע בעדות', דהיינו, עד שיש לו אינטרס בדין. מצד אחד האינטרס של עד המדינה בהרשעת הנדון הוא מובהק, ובנוסף הוא רוצה מאוד לרצות את הפרקליטות. אך מצד שני, בדרך כלל נוגע בעדות זה אדם שמעוניין בכך שעדותו תתקבל ע''י בית הדין. לדוגמא, אדם ששכרו על העדות מותנה בקבלתה ע''י בית הדין, יש לו אינטרס בקבלת העדות והוא נקרא 'נוגע' (רדב''ז שם). אך לעד מדינה אין עניין בתוצאות עדותו, וההסכם אתו מחייב רק מתן עדות ולא תלוי בתוצאות המשפט (ראו התלבטות בנקודה זו במאמרו של פרופ' אליאב שוחטמן ''עדותו של עד מדינה לאור המשפט העברי'', משפטים כרך יא תשמא, עמ' 39).
שלוש דרכים לקבלת עדות עד מדינה
אע''פ שעדות עד מדינה היא בעייתית, פעמים ניתנה סמכות לבית הדין או למלכות לקבל ראיות בעייתיות. הרמב''ם (הלכות מלכים ג,י והלכות סנהדרין יח, ו) מציין מספר מקרים שבהם גזר דינו של אדם נחתם על פי עדותו בניגוד לכללים הרגילים, ומייחס את זה לסמכותה של המלכות (מותו של עכן על סמך הודאתו, ומות הנער העמלקי בידי דוד). סמכות דומה מוקנית לבית הדין (רמב''ם סנהדרין פרק כד).
הדבר מהווה חריגה מן הדין ונעשה ''כהוראת שעה או דין מלכות'', ולא הוגדרו כללים קבועים לכך, אלא הוזהרו החכמים ''להתיישב בדברים ולעשות מעשיהם אחר המלכה רבה (=להימלך בדעתם) ולהיות כוונתם בכל עת לשמים'' [ציטוט משו''ת הרשב''א ג שצג]. והדברים תלויים מאד עד כמה השתכנע הדיין שהעד דובר אמת, והנאשם אכן אשם.
כמו כן, במקרים מסוימים אין צורך בעדות ממש בכדי להביא להרשעתו של אדם אלא די באומדנה מוכחת. להרחבה ראו בניר עמדה של מכון משפטי ארץ http://dintora.org/publication/16 .
לסיכום, השימוש בעדות שכזו ראוי לו שיעשה במשורה ומתוך זהירות יתירה ויראת שמיים, ובית הדין יכול להסתמך עליה במקרים חריגים בלבד.
(להרחבה ראה מאמרו של פרופ' אליאב שוחטמן שצוטט לעיל, וכן בספרו של פרופ' נחום רקובר ''שלטון החוק בישראל'' עמ' 141 ואילך).

התשובה נכתבה ע''י הרב הלל גפן
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על עד מדינה ככלי משפטי
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines