יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » היכולת לשנות את דעתי
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

היכולת לשנות את דעתי

מתוך: כללי » אחר פורסם בה' באדר התשע"ח
לכבוד הרב שלום
יש לי שאלה אל הרב שאני מתלבט האם היא אישית מידי. מדובר בנושא שמעסיק אותי רבות ואני מרגיש ש"תורה היא וללמוד אני צריך". אני מבקש שהרב לא יענה אם לדעתו מדובר בנושא אישי.
בשנים האחרונות אני מרגיש מאוד מבולבל מהשיח הציבורי (לא רק בתוך ה"מגזר") - לאנשים רבות יש דעות מבוססות מאוד אולם לא נראה ששום אדם, משכיל ורגיש ככל שיהיה, מוכן להשתכנע אחרת מדעתו הראשונה. כלומר, אנחנו מפרשים את העובדות על פי הדעה שלנו, ולא בונים את הדעה על פי העובדות.
לכאורה, אין פה שאלה, ככיוון שכולם מסכימים שזאת בעיה חמורה ואכן המצב צריך להתנהל אחרת. אולם גם כל מי שמסכים שמדובר בבעיה לא משנה את דעתו לעולם נוכח דעות אחרות. אני מרגיש כך גם על עצמי - מצד אחד בפן השכלי מאוד ברור לי שיש צורך בבירור העובדות לפני גיבוש העמדה, אולם פעם אחר פעם אני מוצר את עצמי מנסה להסביר אחרת טענות שטוענים כלפי העמדה שבה אני אוחז, הרגש לא מאפשר לי לשנות את עמדתי.
כל מיני וויכוחים ציבוריים שמתנהלים לאחרונה (בעיקר בין צדדים פוליטיים) מחזקים את התחושה שאכן אף אחד לא פועל כך אף על פי שאנחנו באמת מאמינים שכך צריך להתנהל. לכן אשמח לשמוע מהרב (שוב- רק אם לא מדובר בשאלה אישית מידי) אם פעם הרב מצא את עצמו משנה את דעתו הראשונה בעקבות מפגש עם הטיעונים של הצד השני. אשמח אם הרב יוכל לפרט על התהליך הזה כיוון שכרגע אני מרגיש שאני לא מבין מה מתחולל בנפש בזמן שינוי שכזה.
מצטער על הישירות ואם מדובר בשאלה חצופה. אולם אני באמת מרגיש קושי בנושא.
תודה מראש ושוב מצטער אם זו שאלה מוגזמת
יואל


התשובה:
שלום וברכה

שאלתך מאוד משמעותית ומאוד חשובה.
מטבעי, אני קרוב יותר לאהוב את אלה שחולקים עלי, ולהודות להם על כך. לעתים הם גורמים לי לכוון יותר לאמת, והם מאלצים אותי לשנות את דעתי, לדייק אותה, להבין היטב איך הדברים נתפסים אצל אחרים, ועל ידי כך לכוון יותר לאמת. לעתים בדיוק להפך - הם מחזקים עוד יותר את דבקותי בעמדתי, כי הם הציבו בפני שאלות טובות שעמדתי השיבה להן תשובות טובות מאוד, ועל ידי כך היא התחזקה.
גם כשזה הטבע, צריך גם עבודת המידות, ותזכורת מתמדת להיות מאלה שאינם מתביישים לומר טעיתי או אני סובר אחרת, או התברר אחרת ממה שחשבתי, כיוון שיסוד הדברים הוא ״מדבר שקר תרחק״, והרצון לכוון את עצמנו לאמת צריך להיות יסוד הקיום שלנו.
ברם, אתה צודק כי ביסודו של דבר - קשה מאוד לשנות את הדעה. הדבר אינו נובע רק מתורת המידות, אלא גם מטיעון חשוב מאוד שכתב רבי יהודה הלוי, ממש בפתיחת ספר הכוזרי. הוא טען כי למעשה עמדות בנויות על אקסיומות, ואקסיומות מטבען היא בלתי ניתנות להוכחה, וממילא לשכנוע ולחיוב אינטלקטואלי לשנות אותן. לפיכך, קיימת בעיה מהותית להוכיח שדעה מסוימת כלל אינה נכונה, וממילא קשה גם להשתכנע. ואכן, ברוב מוחלט של הוויכוחים אין שכנוע ואין שינוי עמדות, וזה לא תמיד נובע מבעיות אנושיות או מידתיות, אלא מיסוד המחשבה.
האם שיניתי את דעתי ? בוודאי. בעיקר כאשר הבנתי שהדעה שלי נמצאת בסתירה פנימית, וסובלת מחוסר קוהרנטיות, ואז התברר לי שצריך לחשוב על הכל מחדש. זה טיעון מנצח, ואגב, רבי יהודה הלוי פעל בדרך זו כמה פעמים בספר הכוזרי, והביא את דברי מלך כוזר לאבסורד, ובכך הוכיח לו שהוא טועה בכל הכיוון.
לכן אני מבקש להציע לך את הדרך הזו. כשאתה סובר עמדה מסוימת - העמד אותה למבחן. אל תסתתר מאחורי ״הסכמות״ או ציטוטים, אלא העמד אותה בשקיפות ובעירום בראש ובראשונה בפני עצמך. בדוק עם עצמך האם העמדה הזו נכונה גם כאשר היא באה מכיוונו של מי שסובר אחרת ממך, גם מול הטיעונים התיאורטיים נגדה, גם מול אפשרויות עתידיות וכדו׳. לאחר מכן, הצב אותה גם לאדם אחר או לציבור, והקשב היטב לביקורת נגדה. בדוק האם היא קוהרנטית, ואינך משתמש בטיעונים של עצמך בדרך מניפולטיבית. זה עדיין אינו מוכיח שהיא נכונה, אולם זהו תנאי הכרחי לבחירה שלך בעמדות שלך עצמך.


כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על היכולת לשנות את דעתי
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines