|
|
נביא אמת ונביא שקר
|
|
שלום הרב יובל. שלחתי לך שאלת המשך (לאחר שענית לי על השאלה הראשונה בעניין) לנושא של האם יכולה להיות מחלוקת בין נביאים (כמו מיכה וישעיהו) ושאלת מוחלטות הנבואה אם תמיד אפשר לטעון שכך הבין הנביא וזה לא בהכרח מחייב. אם כך קשה מדוע תובעים את בני ישראל אם הם לא האזינו לנביא מסוים. עדיין לא קיבלתי תשובה. אודה לך אם תתפנה לענות כי הנושא הזה מאוד חשוב לי
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
שתי השאלות אינן בהכרח קשורות האחת בשניה.
השאלה מדוע תובעים את בני ישראל היא אכן שאלה קשה מאוד. גם כשאנו אומרים שנביא אינו יכול לטעות בדבר, והוא מביא את דבר ד' וכדו' – עדיין יהיו רבים שיתלבטו בעניין כאשר הם שומעים את נבואת הנביא. יטענו בפניהם שיש נביאים אחרים שטוענים אחרת, וזו הייתה תוצאה מובהקת של נביאי השקר; יטענו בפניהם שהנביא לא הבין כל כך טוב את נבואתו; יטענו בפניהם שמאז דברי הנביא חזרנו בתשובה, ואם כן הכל בסדר עכשיו, וכדו וכדו'.
לאמור: זה טיבו של האתגר הגדול שעמד בפני הנבואה, ואנו מוצאים נביאים רבים שלא קיבלו את נבואתם. המקום היפה לראות זאת הוא בנבואת עמוס, אך כאמור – היו הרבה מהנביאים שסבלו מכך.
ואף על פי כן, הקב''ה ציווה אותנו ללכת אחרי נביא האמת. ציווי זה מלמד אותנו כי היו כלים שאיפשרו בסופו של דבר לקיים את המצווה הזו, וללכת אחרי נביא האמת. הראשונים חלוקים מה היו הכלים האלה: ניסים ? מופתים ? העובדה שנבואותיהם הטובות מתקיימות פעם אחר פעם ? קשה לדעת מה בדיוק היה הכלי – אולם וודאי הוא שהייתה אפשרות לדעת מיהו נביא האמת ומיהו נביא השקר, וממילא יש מצווה מוחלטת מן התורה ללכת אחרי נביא האמת.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נביא אמת ונביא שקר
|
|
|
|
|
|
|
|
|