יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » נבואה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

נבואה

מתוך: מחשבת היהדות » עיקרי האמונה פורסם בכ' באדר התשע"ח
שלום הרב יובל. תשובתך אלי בעניין מחלוקת אפשרית בין נביאים (למשל מיכה וישעיהו) היא כמובן טובה אבל לא יצאתי מידי קושיא. בעצם יוצא (בניגוד לנבואת משה כמו שציינת) שאני יכול להגיד למיכה הנביא "אינני שומע לך כי אני מבין את הסוגיא כמו ישעיהו". ובכלל, אני יכול לומר לכל נביא שאני מבין אחרת את הדברים כי ממילא הנביא מדבר מתוך עולמו הפנימי ואין שום מוחלטות לנבואה. גם צדקיהו יכול להגיד לירמיהו שהוא מבין אחרת את הדברים. דבריך מאליהו הנביא נראה לי שאינם ראייה כי מקובל לומר שהקדוש ברוך הוא פיטר אותו לא בגלל דבריו "כי אם לפי דברי" אלא בגלל שלא ידע לסנגר על עם ישראל ופעמיים אמר "קנא קניתי...את בריתך עזבו...". בקשר לחלום שהולך אחר הפה זה שוב לא ראייה כי הקדוש ברוך הוא והתנ"ך מעולם לא העניקו מעמד מוחלט לחלום והוא איננו כנבואה. אבל הקדוש ברוך הוא כן העניק מעמד מוחלט לנבואה ותבע את עם ישראל על כך שלא הקשיבו לנביאים, משמע שיש להם מוחלטות. אשמח אם תבהיר את דבריך כי זה ממש חשוב.
תודה רבה


התשובה:

שלום וברכה

אתה שואל שאלות מצוינות.
ראשית, אדייק: שאלת אפשרות המחלוקת בין נביאים היא לא פשוטה כלל ועיקר. למעשה, אין אנו יודעים עד תום מה באמת מתחולל בעולם הנבואה. מה שהעליתי זו רק אפשרות, אולם כאמור - אנחנו לא ממש יודעים על כך דבר.
בכל מקרה, בשום אופן לא יהיה זה נכון לומר שהנביא מדבר רק מתוך עולמו הפנימי. נבואה היא מפגש בין חלום אלוקי, מראות שהנביא רואה וכדו׳ (כפי שכתוב בסוף פרשת בהעלותך), ובין הנביא. האם המפגש הזה מאפשר אפוא לשומעים לומר שהם פחות מחויבים אליו, כי הדברים אינם מוחלטים ?
נראה בעליל שהתשובה לשאלה זו היא שאינם רשאים. הקב״ה ציווה לשמוע לנביא, וחובה לשמוע לנביא, גם אם יש אפשרות היפותטית שהוא אינו מכוון עד תום. דבר דומה אנו מכירים גם בעולם ההלכתי.
על כן, אין אדם רשאי לומר לנביא שהוא מבין אחרת את הנבואה, ואין צדקיהו רשאי לומר לירמיהו שהוא מבין אחרת את הדברים, וכדו׳.
תיאורטית, אם שני נביאי אמת לא יתנבאו בסגנון אחד לא רק בתחום הסגנון אלא גם בתחום התוכן, וכל נביא יאמר דבר מה אחר - זו אכן תהיה שאלה קשה ביותר. אלא שאין אני מכיר מקור כלשהו שאירוע כזה אירע, וכנראה שהקב״ה משמר ולא ארע דבר זה מעולם.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על נבואה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines