|
|
האם נבואה טובה לא יכולה להשתנות
|
|
שלום הרב שרלו. תמיד אומרים שנבואה טובה לא יכולה להשתנות ונבואה רעה כן כי יכולים לחזור בתשובה. אבל כידוע הדבר סותר פסוקים מפורשים ביחזקאל. האם הרב יכול להאיר את עיני בנושא מבחינת הפשט? כי נדמה לי שחזל עונים אבל לא על פי הפשט. חוץ מזה נדמה לי שזו שיטת הרמבם אבל היו שחלקו עליו ?
אודה לרב אם יוכל להרחיב קצת בנושא ולהסביר לי כי זה נושא שעולה הרבה
|
התשובה:
האם נבואה טובה לא יכולה להשתנות ?
|
|
שלום וברכה
זו סוגיה כבדת משקל, שמחייבת דיון ארוך, ואכתוב רק את ראשי הפרקים, אך אם תרצה להרחיב - אשמח מאוד:
א. אכן, עמדת הרמב״ם היא לכאורה שנבואה טובה חייבת להתקיים. לפי פשט דבריו (ובהמשך נראה שכנראה צריך להבין אותם אחרת) אי-מימושה של נבואה טובה היא הוכחה שאין מדובר בנביא אמת.
ב. מול דברי רמב״ם אלה עומדת העובדה שכמעט כל הנבואות הטובות הכתובות בתנ״ך לא התקיימו כמות שהן. לא זו בלבד, אלא שדברי חז״ל מלאים כיוונים מנוגדים, כגון ״שמא יגרום החטא״ שנאמר אפילו על הבטחה מפורשת של הקב״ה ליעקב אבינו, ועוד מקומות רבים.
ג. בספרי ״יראה ללבב״ עסקתי באריכות בדברי הרמב״ן וריה״ל בסוגיה זו, ועמדתם היא שנבואה טובה היא אופק שיכול להתרחש (ובזה חידושה), אך ״העניין האלוהי לא יכול על האדם כי אם לפי הכנתו אליו, אם מעט מעט ואם הרבה הרבה״. אחד המקורות החזקים ביותר ללימוד סוגיה זו הוא ״ביקש הקב״ה לעשות חזקיהו משיח...״.
ד. נראה שצריך לבאר שעמדת הרמב״ם היא שכל עוד הנביא לא הואמן ולא קיבל את הסמכות של נביא אמת - אכן נבואתו הטובה חייבת להתקיים. אולם משעה שהוא נביא אמת - הכללים הם כמו שביארו רמב״ן וריה״ל.
כל טוב ויישר כוח
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
האם נבואה טובה לא יכולה להשתנות
|
|
|
|
|
|
|
|
|