יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שכר ועונש בתפילה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שכר ועונש בתפילה

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בג' בטבת התשע"ח
שלום הרב,
יש נושא שמטריד אותי זה זמן מה.
כבר הנביאים התייחסו לתופעת "צדיק ורע לו", וכל שאר השאלות המסתעפות על הסבל בעולם, גם העובדה שלא כל בקשותינו נענות כפשוטן איננה מוטלת בספק. ואילו בתפילתנו אנו די מתעלמים מכך. לדוגמה, פרשיית "והיה אם שמוע", "ולא ראיתי צדיק נעזב", פרקי תהילים על ה' כמאזין ומציל ומושיע, "כי אתה שומע תפילה". אני מודה שזה גורם לי להרגיש שאני אומר אותם קצת מהשפה ולחוץ.
האם הרב יכול לתת לי כיוון ו\או הפניות למקורות להתייחסות לנושא?
תודה


התשובה:
שלום וברכה

יישר כוח על הרצון להתכוונן באופן מלא.
זו סוגיה עשירה, ולפיכך יש צורך גם בעושר של התייחסויות.
אכתוב בקיצור, ואם תרצה להרחיב – אשמח:
בתפילה איננו מביעים שום וודאות שהקב''ה ייענה לתפילותינו. להפך, חז''ל אמרו כי עיון תפילה (במובן של ציפייה שהתפילה תתקיים) מביא לידי שברון לב. אין לנו חוזה עם הקב''ה שהתפילה שלא תיענה. אנו מאמינים באמונה שלמה שהקב''ה ''שומע תפילה'', אולם מה תחולל התפילה שלנו – על כך רק הקב''ה מופקד, ואין לנו הבטחה שהיא תמיד תתקיים.
לעומת זאת, פרקי השבח של תהילים הם תיאור תנועה נפשית, שנמצאת בנקודת זמן של אמירתם. לא מדובר באנציקלופדיה למחשבת ישראל, אלא בתחושה שכעת מפעמת, והיא ש''לא ראיתי צדיק נעזב'', והדבר אינו מונע מדוד המלך לומר דברים אחרים וזעקות אחרות בפרקי תהילים אחרים. זו המשמעות של תהילים, שהם מתארים תנועה נפשית נכון לרגע אמירתם, ולא מהלך פילוסופי עשיר.
קריאת שמע – היא אינה תפילה. היא קביעה של הקב''ה שבמצב המלא המוחלט של האומה – השראת שכינה, מקדש וכדו' – יש תגובה מיידית של המציאות לרמה הרוחנית. אנחנו כיום לא יכולים לבדוק את זה, בשל העובדה שחלק ממשמעות החורבן, שעוד לא תוקן, הוא הסתר הפנים וחוסר המיידיות של ההשגחה האלוהית.

כל טוב

 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שכר ועונש בתפילה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines