יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » התפתחות שיטות הלימוד
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

התפתחות שיטות הלימוד

מתוך: מצוות וקיומן » הוראה ותלמוד תורה פורסם בז' בטבת התשע"ח
שלום כבוד הרב,
אני מודה לך על ההתייחסות המהירה שלך לשאלותיי. הבנתי מדברייך שלא מובן לך למה הכוונה ב"כלים פנימיים" וחיצוניים בלימוד תורה.
למען היושר אני מודה שרמת הדיון תהיה ככל הנראה דלה מאוד מפאת רמת הידיעות הפחותה שלי בנושא. ובכל זאת אני לא מסתיר שהשאלה באה מהקשר של מחלוקות עזות בין אסכולות שונות, המתרחשות עד היום.
אני התייחסתי לדוגמא לשיטת בריסק. אינני יודע אישית מדוע אלה המסרבים ללמוד גמרא בשיטה הזו סוברים שהיא מבוססת על כללי לימוד "חיצוניים" כלומר שאינם עומדים בקנה אחד עם כללי הלימוד שהיו נהוגים לפני רב חיים מבריסק, הנחשבים ל"פנימיים" - הכוונה להבנתי הדלהז, שהשתרשו מדורי דורות ועד היום, בשונה מכללי שיטת בריסק אשר שואלו מטפיסות חשיבה הרווחות אצל הגויים. מה דעת הרב בנושא? האם לדעתך השיטה הייתה חדשנית עד כדי כך? או שאולי תפיסות חשיבה תמיד נמצאו בהתחדשות על פני זמן וניתן לאתר שינויים הקודמים לשיטת בריסק, המבוססים אף הם על "שאילה" מעומות העולם? השאלה מאוד מעניינת אותי, שכן רוב העולם החרדי, הסובר שהוא מחזיק ב "אורטודוקסיה" הטהורה, לומד דווקא בשיטה הזו, יחד עם חלק מפלגי הציונות הדתית.
דוגמא אולי בולטת יותר: בעולם לימוד התנ"ך הפעם, הוויכוח סביב יישום שיטות ביקורת המקרא על ידי הרב ברויאר. ידוע שחלק אמצו את השיטות וחלק התנגדו באופן עז. כנ"ל בנוגע ללימוד "בגובה עיניים"(אולם אינו בטוח שאני מבין את המניעים האמיתיים בהתנגדות, שכן אולי מדובר על קרב שליטה על המגזר?), אשר העיר התנגדות כל כך עזה.
אני מקווה שהדוגמאות שהבאתי עזרו לחדד את השאלה בעיני הרב.
לכן: האם בעיניך חשוב לשמור על כללים פנימיים ולא להרחיב לכללים שאולים מעומות העולם, או שמא אין ברירה, הדורות מתקדמים ואין סיבה לכפור בחלק מעצמנו, שכן אנו שייכים לחברה המערבית. האם ליישום "כללים חיצוניים" עשוי להיות השפעה מהותית על הבנת ההלכה ועל הפסיקה (אני משער שכן אך אשמח לקבל התייחסות).
אני מודה לך מראש,
כל טוב.


התשובה:
שלום וברכה

סליחה על העיכוב. אני לא מספיק את כל הדברים החדשים.
שיטת בריסק היא אכן שיטה חדשנית, אולם מבחינה מסוימת בדיוק הפוכה ממה שכתבת. בעוד שרוב השיטות הן דווקא שיטות המתרגמות את התורה למושגים המובנים לנו בסברא, כלומר אנחנו ה''חיצוניים'' והתורה היא ''השפה הפנימית'' שאנחנו מנסים להסביר אותה בכוח הסברא וההיגיון שלנו – בריסק נקטו בשיטה ''פנימית'', שאינו נעזרת בהיגיון העומד מחוץ לתורה, אלא באלגוריתמים הלכתיים פנים הלכתיים. תוכל לקרוא על כך בקיצור במאמרו של הרב סולובייצי'ק ''מה דודך מדוד'', וביתר אריכות בספרו הנודע ''איש ההלכה''.
כאמור במכתבי הקודם, איני בטוח כלל שנכון להשתמש במילים ''פנימיים'' ו''חיצוניים'' בהקשר לשיטות השונות, שכן הן גם מחייבות הכרעה מהו ''פנימי'' ומהו ''חיצוני'', ולא פחות מכך – בשל העובדה שהמילה ''פנימי'' משדרת פן חיובי, ואילו המילה ''חיצוני'' משדרת פן שלישי, יש במילים האלה גם הבעה ערכית כלפי שיטה זו או אחרת. אולם אם כבר משתמשים בהם – נראה לי כאמור ששיטת בריסק (לטענתם) היא הרבה יותר ''פנימית''.
הדבר נכון ביחס לסוגיות של לימוד תנ''ך שהצעת. האם שיטתו של הרב ברויאר זצ''ל היא ''פנימית'' או ''חיצונית'' ? במבט שטחי, היא נקראת ''חיצונית'' כי המתודה שלה נלמדה ממקורות חוץ. ברם, לא זו בלבד שמוצאים את יסודותיה בחז''ל (למשל: חז''ל ציינו את העובדה שפרק א בספר בראשית נכתב בשם א-לוהים (מידת הדין), ופרק ב נכתב בצירוף מידת הרחמים (ד' א-לוהים), אלא שהמתודה הזו מלמדת אותנו לקרוא את סגנונות הקודש של המקרא ממש – לא פירושים מסברות, אלא תשומת לב למילים הא-לוהיות עצמן, לנאמר בתורה עצמה, ומבחינה זו היא הכי ''פנימית'' שיכולה להיות אפילו במישור התיאורטי. מעבר לכל זה, עקבותיה של שיטה זו נמצאים בהיקפים עצומים בתורת הסוד (יש ספר שלם, ישן, של הרב יוסי אביב''י שנקרא ''סגנונות הקודש במקרא'' בה הוא ממש מראה איך כל שיטת הבחינות של הרב ברויאר נמצאת בתורת האר''י, ועוד ועוד). לכן אני רואה בהגדרות ''פנימית'' ו''חיצונית'' חולשה גדולה במובנים מדעיים, והסכנה היא שהם ישמשו ככלי ניגוח והשתלטות ולא ככלי אמיתי לחיפוש דבר ד'.
גם ה''גובה'' של התנ''ך: אין פרשן אחד, אחד ויחיד, שלא למד את סיפורי האבות כמעשי בני אדם, גם בגובה הקרקע; אין פרשן אחד, אחד ויחיד, שלא עסק בסיפורי האבות גם בשיפוטיות שלהם, ולא זו בלבד אלא שאולי זה יסוד תלמוד תורה – ללמוד מהאבות גם מה כן לעשות וגם מה לא לעשות. אדגיש את המילה ''גם'', לאמור: אין ללמוד את התורה רק בגובה הקרקע, כיוון שאלו אבותינו שהיו מרכבה לשכינה, אלא בלימוד בגובה ''הסולם'', שרגליו מוצבות ארצה וראשו מגיע השמיימה. האם זה לימוד ''פנימי'' או ''חיצוני'' ?
לכן, לא ברור כלל למה הכוונה ''לשמור על כללים פנימיים ולא להרחיב לכללים שאולים מאומות העולם'', ולא מדובר מחוסר ברירה, אלא מרצון עז לדעת את רצון ריבונו של עולם כפי שכתב אותם בתורתו.


כל טוב


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על התפתחות שיטות הלימוד
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
גם על ר` יצחק קנפנטון - דני-כ, 25/12/2017
מגדולי חכמי ספרד לפני הגירוש אמרו שהוא שאב את כלליו מחוקי הלוגיקה היוונית כביכול
התפתחות שיטות הלימוד - igalsc, 25/12/2017
שלום, אני מבקש להודות לרב על המאמץ להרחיב את הדעת ואת המחשבה, תוך ניסיון לעמוד על כל שאלות הליבה העומדות ברקע השאלות המופנות אליו ''גם אם שאלות הליבה אינן מפורשות''.
יישר כח גדול על איכות התשובות ועל מורשת הרב ליכטנשטיין זצ``ל.
כל טוב.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines