|
|
לימוד ספר יהושע לילדי כיתות ג'
|
|
שלום כבוד הרב,
לעיתים הרגשתי אי נוחות ואף מבוכה כאשר נדרשתי לעזור את ילדיי בגילאי כיתה ג' בעת שלמדו ספר יהושע. זאת, מהסיבה הפשוטה שההתעסקות בכיבוש הארץ מתייחסת לדרכי כיבוש אשר, אמנם נצטוו בדרכי נבואה, אולם רוויים בעכזריות ועלולים להעצים טפיסות רציחתיות על ידי תיאור חיסול אוכלוסיות שלמות הכוללות נשים וטף.
לפיכך עולות לי 2 שאלות:
1- האם באמת כדאי ללמד את הספר הזה לילדים כה צעירים? אמנם ניתן להתייחס לתנ"ך כולו כרצף של זוועות, אולם נדמה לי שלא חייבים לספר דווקא לגיל הזה את הפרקים הללו.
2- כיצד אפשר להסביר את הפסוקים האלה לילדים במסגרת של שיח חינוכי? באיזה מילים?
אני מודה לך מראש,
כל טוב.
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
נושא הוראת ספר יהושע בכלל, והתמודדות עם המשמעויות הרחבות של שפיכות דמים בתקופת התנ''ך אכן מחייב עיסוק משמעותי מאוד. אני מציע לקרוא דברים שכתבתי בקיצור: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6007
ואפשר גם את זה:
http://shut.moreshet.co.il/print.asp?id=145760&kod=&modul=15&codeClient=58
ברם, מניסיוני למדתי, בנושאים רבים ומגוונים, שדווקא כדאי ללמד את הילדים הצעירים נושאים אלה, ועוד נושאים (קורבנות וכדו'), בלי המשמעויות הרחבות, כדי שהם יהיו בעולמם כחומר גלם לדיון ועיסוק בשעה שיגדלו. הכלל של ''אל תעירו ואל תעוררו'' לפני הבשלות לעסוק בסוגיות שונות – מאפשר לנו דווקא את המסקנה ההפוכה: לא להימנע מללמד, אלא ללמד את הסיפורים, כדי שאלה יהיו נכסי צאן ברזל, וכשיגיעו לבגרות בו השאלה המוסרית אכן תעסיק אותם – אז לעסוק בכך.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
לימוד ספר יהושע לילדי כיתות ג'
|
|
|
|
|
|
|
|
|