יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » התפתחות שיטות הלימוד
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

התפתחות שיטות הלימוד

מתוך: מצוות וקיומן » הוראה ותלמוד תורה פורסם בי"א בחשוון התשע"ח
שלום כבוד הרב,
נחשפתי לדיונים לעיתים קשים מאוד בנושא שיטות הלימוד והתפתחותן. דיונים אלה מתרחשים בתוך הציונות הדתית וכן מחוצה לה, ואשמח לקבל מהרב כמה הסברים.
מצד אחד פגשתי סברה הדורשת לבסס את פרשנות המקורות התלמודיים אך ורק בהתאם לשיטות "פנימיות" של התורה. הסברה הזו אופיינית כיום לישיבות הקו בין השאר. אך את אותה הסברה פגשתי בנאום שנשא הרב סולוביצ'ייק בהקשר של התנגדות ליהדות הרפורמית. כאן יש לי תהיות לא מעטות, מאחר והרב סולובייצ'יק ותלמידיו הקפידו ללמוד בשיטת בריסק, שיטה הרווחת בעולם החרדי, כאשר היא בעצמה נתפסת כמבוססת על כלים חיצוניים למסורת על ידי חלק ממתנגדיה. אף שמעתי שהרב קוק זצ"ל בחר בנצי"ב כמורו ורבו במקום ברב חיים מבריסק, חלקית בגלל הסיבה הזו.
כך שבאופן מאוד טבעי אני בא לשאול: מהי שיטה פנימית ומהי שיטה חיצונית? האם פירוש המקורות יכול להתבסס על שיטות הסקה חיצוניות? באיזה מידה, אם כן?
אני מודה לך מראש,
כל טוב.


התשובה:
שלום וברכה

הנושא של שיטות לימוד זכה לספרים רבים ומגוונים, בהיקפים עצומים, וקשה אפוא לענות עליו בתשובה קצרה, אלא בראשי פרקים בלבד.
יש שיטות שונות ומגוונות ללימוד תורה. הן שונות במרחב גדול של נושאים: מה מחפשים בסוגיה, מה נדרש כדי ללמוד אותה, מה היחס בין החלק העיוני שלה לחלק המעשי שלה, ועוד ועוד.
עובדה זו לעצמה היא חלק מהעושר הגדול של תורה, ומהתחום המרתק של תלמוד תורה.
אני לא מבין מה שכתבת ביחס לביסוס פרשנות המקורות התלמודיים אך ורק בהתאם לשיטות ''פנימיות של תורה''. אני מדגיש שאיני כותב שאיני מסכים, אלא שאני בכלל לא מבין מה מקופל במילים האלה, וממילא גם איני רואה זיקה כלשהי בין המילים האלה לישיבות הקו. אם תבאר למה אתה מתכוון במילים ''פנימיות של תורה'' אוכל להתייחס: מה נחשב כלי ''פנימי'' ומה נחשב כלי ''חיצוני'' – האם סברא היא כלי פנימי או חיצוני ? האם הפניית המשנה למנהג המדינה (אנחנו עכשיו בתחילת בבא בתרא) היא כלי פנימי או חיצוני ? וכדו'. כאמור, אשמח מאוד לדון בסוגיה חשובה זו, אולם איני מבין את כוונתך.
כל טוב


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על התפתחות שיטות הלימוד
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines