יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » גזרות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

גזרות

מתוך: מצוות וקיומן » הוראה ותלמוד תורה פורסם בג' בחשוון התשע"ח
שלום כבוד הרב,
ידוע לי על קיום איסור של גזרת גזרות על כלל ישראל לאחר חתימת התלמוד. הבנתי שגזרת גזרות חדשות על קהילות מקומיות מותרת. בנוסף נודע לי שסיבת האיסור הינה הרחבת הפזורות של עם ישראל, המקשה על היכולת להחליט על עם ישראל כולו והעלולה לגרום לשונות מנהגים בלתי אפשרית לניהול ברמת הכלל. האם אתה מאשר שזאת הסיבה (קרי, הבנה סה"כ פראגמטית של מצב העם ולא מבט אפולוגטי על סמכות חז"ל), והאם יש כיום יכולת לחזור ולפסוק גזרות על עם ישראל מאחר וכיום התקשורת הינה ישירה ומיידית על פני כדור הארץ? אם אין זה מצב, מה כיום מקשה על כך?
אני מודה לך מראש וחג שמח.


התשובה:
שלום וברכה

נושא גזירות חדשות או תקנות הציבור חדשות הוא נושא רחב אופק, שנכתבו עליו ספרים שלמים וארוכים, וקשה לכתוב על כך סיכום קצר באתר זה. לא זו בלבד, אלא שאין עקביות מתמטית בנושאים אלה, ולאורך הדורות גם נגזרו גזירות חדשות, ובעיקר תוקנו תקנות חדשות. כדאי לראות למשל את תקנות הרבנות הראשית (http://www.daat.ac.il/daat/ezrachut/harabanut2-2.htm), את הרקע, ואת כל ההקשר.
שאלת הפיזור הגיאוגרפי והחברתי היא רק אחד ההיבטים. ההימנעות מגזירות חדשות היא גם חלק מהכרעה כי בכלל כוחם של פוסקי דורות מאוחרים חלש יותר, ומה שהיה אפשר לעשות בימי המשנה והתלמוד אינו אפשרי עוד, ועל כן גם הסמכות לגזור גזירות חדשות היא מצומצמת מאוד. את התפישה העצמית הזו השיבה לארץ אינה פותרת.
נראה לי כי ככל היכולת לגזור גזירות בזמן הזה דלה מאוד, בשל העובדה שאין מוסד הלכתי מוסכם שהוא המוסמך לעשות כך. להפך הפילוג והפיצול רק גוברים.

כל טוב



 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על גזרות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines