|
|
שבת ויו''ט
|
|
בס"ד
לשנה טובה תכתבו ותחתמו, שלום וברכה לגאון הגדול מו"ר שליט"א,
א. מדוע אומרים בנוסח התפילה: והפוך להם על ידי תקיעות אלו מידת הדין החזק והרפה..., רפה הוא לא חלש ?
ב. מדוע אומרים בנוסח התפילה: עוז בידך וגבורה בימינך, כאשר הגבורה אמורה להיות בצד שמאל (דין) ?
ג. תפילת מנחה ר"ה שנגררת לבה"ש של שבת, ואדם מרגיש התעוררות של בכיה האם צריך להמנע ?
ד. נאמרו ד"ת אצלנו באריכות לאחר מנחה ר"ה (יו"ט שני) לצורך חיזוק הקהל, כך שחזרת המנחה נאמרה בבה"ש של שבת, ואמירת לך דודי נאמרה רק כרבע שעה לאחר צה"כ, האם יש בכך בעיה לכתחילה ?
ה. האם את ההבדלה של שבת ויוה"כ הבעל"ט עושים בדיוק כמו הבדלה במוצאי שבת ?
ו. האם דין אמירה לגוי דומה בשבת ויו"ט ?
ז. האם מי שלא עשה עירוב תבשילין בדיעבד יכול להערים ולהכין ביו"ט כמות גדולה יותר ממה שצריך ליו"ט ולאכול ממנו ביו"ט, שיודע שעיקר האוכל יהיה מיועד לשבת, וכן האם יכול ביו"ט להדליק נר לשבת ?
ח. אשמח אם כבוד הרב יורנו איזה מלאכות מותר לעשות בבית מזמן צה"כ של מוצ"ש ועד זמן ר"ת, כאשר מטלות הבית מרובות (שטיפת כלים למשל) ?
ט. האם היום מרן הש"ע היה מחייב להתפלל שוב למי שלא כוון בברכת האבות, שאולי נלמד את זה מיעלה ויבא שלדעת מרן אם טעה ולא הזכיר המאורע במנחה יתפלל ערבית שתים, אע"פ שלא מזכיר יעלה ויבא, משמע שיוצא שלדעת מרן לא התפלל ולכן אין תפילתו תפילה ומכאן נלמד לגבי ברכת האבות שאם לא כוון שאין תפילתו תפילה לדעת מרן רק שהמנהג הוא שלא לחזור. או שאולי נאמר שאין להשוות כי כאן מדובר על כך שלא הזכיר וכאן הזכיר אבל לא כיוון.
י. האם יש בעיה בכך שספר הפטרות החדש שתרמו לביהכ"נ נראה דומה מאד לספר תורה, גדול כמוהו ואולי יפה ממנו ?
אני מודה מקרב לב לכבוד הרב על הסבלנות וסליחה על האריכות.
מאחל לכבוד הרב שנה טובה וגמר חתימה טובה לכבוד הרב ולכל משפחתו, אמן.
|
התשובה:
|
|
א. רפה פירושו חלש, דהיינו שאין לו סניגוריה ללמד זכות. ב. וכי לימין לא נדרשת גבורה ? פירושו חוזק.
ג. נכון להימנע ככל האפשר. ד. מותר לכתחילה לומר קבלת שבת בזמן בין השמשות, כי השבת נכנסת מאליה.
ה. במוצאי יוה''כ לא מברכים על בשמים. ולכתחילה מברכים על נר ששבת.
ו. אמירה לגוי מותרת באיסור דרבנן, ולכן ביו''ט שיש כמה דברים שעיקרם מדרבנן מקילים מעט יותר.
ז. מותר, בתנאי שיאכל מכל התבשילים (ולא די בטעימה). ולהדלקת הנר צריך עירוב רק לכתחילה ואינו מעכב.
ח. לכתחילה נוהגים כמו בשבת, ובמקום צורך מותרים מלאכות דרבנן או מה שאסור משום הכנה משבת לחול.
ט. לא שואלים שאלות כאלה. ואין דמיון למה שדימיתם. י. מותר לעשות כך לכתחילה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת ויו''ט
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
שאלה ד
- השואל, 26/09/2017
ב``ה
תודה רבה לכבוד הרב על הסבלנות, ברצוני לשאול לגבי שאלה ד, האם מותר לכתחילה להאריך בשיעור בביכ``נ לצורך זיכוי הרבים ביו``ט שני של ר``ה בערב שבת, כך שלך דודי יאמר כרבע שעה לאחר צה``כ של ליל שבת ?
תודה רבה ישר כח גדול
|
שבת צריך להיות חכם ולהתאים את הדברים לקהל שבמקום.
|
|
|
|
|
|
|