יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » כיבוי גז בחג עי כף
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

כיבוי גז בחג עי כף

מתוך: שבת ומועד » יום טוב פורסם בכ"ח באלול התשע"ז
שלום
בימים האחרונים פורסם ברשתות החברתיות פטנט לכיבוי הגז בחג עי גרמא עי הנחת כפית בין להבת הגז לחיישן הצמוד לו ועי החיישן מזהה ירידת טמפרטורת החום הוא מכבה את עצמו האם הדבר מותר הלכתית.


התשובה:
שלום רב

בנוגע לאפשרות כיבוי הגז עי כף בחג,
ראשית יש להיזהר מלתור אחרי פטנטים קלים שמייתרים את גדרי טעמי ההלכה ועוקרים את תוכנה ואת עיקר מהות ומגמת האיסור שבעברו אסרה תורה או חזל סייגו זאת עי איסור, כל אימת שבאים לדון בהיתר צריכים לעמוד בפנינו  ההשלכות של ההיתר לדור ולדורות, שהרי כידוע ניתן להכשיר גם את השרץ עי ק''ן טעמים.
כאשר פוסקי ההלכה המובהקים  נזקקו להיתר הדבר נעשה בשל נסיבות של שעת הדחק הפסד מרובה וכיוב וכל זאת בכובד ראש , אחרת ניתן בדרך זאת לפורר את מגמת החג ולייצר אוירת חולין וכל רב המתיר פנטפט חדש ה''ה משובח בעיני ההמון.
ידועה דעתו של הגאון הרב פיינשטין זצ''ל שכתב שעי גרמא ניתן להפעיל מפעל שלם בשבת ויו''ט וכך נעקור את  השבת ח''ו.

שמעתי ממו''ר הגאון הרב יעקב אריאל שליט''א בכמה הזדמנויות ,כי יש איסורים שאם נדרש למצוא להם היתר הרינו עוקרים את חומת ההלכה וקדושת שבת ויו''ט ורב שימצא היתר שאינו נצרך למצבים בהם ההלכה מאפשרת להקל הרי שע''י היתרו הוא פוגע ביסוד מגמת האיסור ותורם לחילון אוירת השבת (הרב התייחס לנסיון למצוא היתרים לשימוש במדיה וסוגיה בשבת) גם אם פסיקותיו מעוגנים בעקרונות ההלכה היבשה, הרי שרב זה נביא שקר!  ואין לשמוע לו, רב אינו טכנאי של ההלכה, הרב הוא איש רוח שנשמתו ורוחו ספוגה בנשמת קדושת ההלכה ועל פיה מכוונים פסיקותיו.

לכן לענ''ד בשאלה דנן;
לכתחילה צריך להשתמש בחגז שנבדק ואושר עי גדולי הפוסקים והמומחים אך למי שאין חגז, בדיעבד אפשר להשתמש בגרמא עי כף אך בכמה תנאים:
1. רק במבערים החדשים של השנים האחרונות שיש להם מנגנון שמכבה את עצמו כשהוא מתקרר.
2. צריך להניח את הכף לייד החיישן ולא להחזיקה בצמידות לחיישן כדי שתהיה גרמא ולא כיבוי ישיר.
3. לערוך כמה ניסויים לפני החג כדי לוודא שאין כיבוי ישיר של האש ויש הפסק זמן בין הנחת הכף בין הלהבה לחיישן עד לרגע הכיבוי.
לא ראוי לסמוך על זה באופן קבוע.
ובשנה הבאה נכון להתקין חגז.

כמובן כל הנ''ל בכפוף לאמצעי בטיחות הנדרשים.

בברכת גמר חתימה טובה


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על כיבוי גז בחג עי כף
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines