יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ריבית על איחור בתשלום
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

ריבית על איחור בתשלום

מתוך: משק וכלכלה » הלואה וריבית פורסם בט"ז בחשוון התשע"ח
בס"ד
שלום רב
עסק מסחרי שמכר סחורה ללקוח. הלקוח מחויב לשלם בתנאים מסוימים.
כרגע הלקוח לא עומד בתנאי התשלום ורוצה לשלם בתאריכים אחרים לחלוטין. האם מותר לגבות ריבית על הפיגור בתשלום ?
מה הן אמות המידה? כללים לעניין


התשובה:
עקרונות איסור ריבית
א. מן התורה אסור לקחת ריבית 'קצוצה'- כלומר תשלום נוסף על ההלוואה שנקבע מראש, בזמן ההלוואה. (בבא מציעא ס' ב' וסא' ב'. שו''ע יו''ד סי' קסא'.)
ב. מדרבנן אסור ליטול גם ריבית שאינה קצוצה מראש, אלא המלוה דורש אותה בשעת הפירעון. (שם סא' ב'. שו''ע שם).
ג. כלל נוסף, ריבית הנובעת מ''אגר נטר ליה''- כלומר, המתנת המעות ברשות הלווה אסורה, אבל קנס על פעולה שעשה הלווה ואינה קשורה בזמן ההמתנה אינו ריבית. ולכן יש מתירים לקחת קנס חד פעמי על איחור בתשלום כשנקבע לו זמן מסוים והחייב אינו עומד בו. אבל קנס שמתרבה עם הזמן כגון כשעל כל תקופת איחור יש קנס גדול יותר, או כשהמוכר מאפשר לקונה לדחות את זמן הפירעון אלא שישלם יותר עבור הדחיה- דינו כריבית קצוצה כי זה ממש תשלום על המתנת המעות, ואסור (יו''ד סי' קסו' ב', וש''ך שם סק''ח).
מדברי השולחן ערוך (יו''ד קעז,יד) נראה כי אסר גם קנס חד פעמי משום הערמת ריבית, וכן כתב שער דעה (שם ס''ק ט) והרמ''א התיר בדרך מכירה (נותן מעות ומקבל פירות), והש''ך (ס''ק ל) כתב שאין מחלוקת ולכל הדעות בדרך מכירה מותר ובדרך הלוואה אסור.

ריבית על פיגור בתשלומים
1) במקרה שהמכירה כבר בוצעה והקונה רק מאחר לשלם- אי אפשר לקנוס את הקונה לשלם יותר ממה שהתחייב כשקנה, ולא ניתן לחדש קנסות באמצע התהליך.
2) אם הקונה יזם מרצונו הטוב להוסיף כסף- לפי הרמ״א (יו״ד קס, ד) מותר (משום שאין זו ריבית שנקצצה מראש והעסקה היא עסקת מכירה). ר' עקיבא איגר (שם) כתב שיש אוסרים גם במכירה כשהקונה משלם יותר ממה שהיה חייב. לכל הדעות אסור לקונה לומר שהתשלום הנוסף הוא פיצוי עבור המתנת המעות, בכל המקרים.
3) אם המוכר מבקש לבטל את העסקה בגלל האיחור בתשלום (מקח טעות)- במקרה שסוכם על תשלום מיידי ניתן לטעון למקח טעות, ואז ניתן לקבוע מחיר חדש, אך במקרה של תשלומים דחויים לא ניתן לעשות כן (עיין בבא מציעא עז: ושולחן ערוך חושן משפט קצ,י).
4) אם סיכמו מראש שיש תוספת תשלום במקרה של הפרת החוזה- הדין תלוי בשיטות שהבאתי לעיל בסעיף ג (עיין גם משפטי ארץ חלק ד עמוד 47).
5) למעשה הדרך הטובה היא להתנות בתחילת העסקה שכל הסכמי המכירה ותנאי הקנסות על פיגור בתשלומים יהיו על פי היתר עסקה.

הרב יובל חסיד
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ריבית על איחור בתשלום
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
פיצוי חד פעמי על אי אספקת מוצר בזמן שלא סוכם עליו מראש - יוסף רוזנהן, מודיעין עילית, 20/07/2018
לכבוד הרב,
לא ברור לי מבין המקרים שנכתבו, מה הדין לגבי מוכר שהתחייב בחוזה בלתי חוזר לספק מוצר ללקוח בזמן מסויים, ולא נתפרש בחוזה שום דבר לגבי מה יקרה אםם יאחר, האם מותר אחר כך לתת פיצוי על איחור אספקת המוצר ללקוח? נא לפרט אם יש הבדלים בין אופנים דלהלן: קרקע ``דירה`` או מטלטלין -ואם יש הבדל בין מכירה לשכירות - כגון שלא סיפק את הרכב לשכירות או הדירה לשכירות בזמן - ואם זה על דבר ספציפי ממש, או דבר לא ספיציפ - ``לספק לו מזגן דגם מספר כך וכך או קילו תפוחי אדמה - ולא על מזגן מסויים או קילו מסויים ממש`` - ואם הלקוח לא שילם מראש ``אבל יש התחייבות בלתי חוזרת`` או ששילם מראש, תשלום מלא או חלקי ``במקרה שמפרש שאין הפיצוי בגלל ``הקדמת מעות`` אלא בגלל האיחור באספקה`` - ואם המוכר מציע את הפיצוי או שהלקוח תובע פיצוי - ואם משנה אם זה אחרי שכבר איחר את זמן האספקה או גם לפני כן אם יודע שיאחר - ומה הדין אם לא קבעו זמן לאספקה ועבר הרבה זמן והפיזוי במפורש על זה שעבר הרבה זמן - או חילוקים אחרים שלא נזכרו - תודה.
הלכות ריבית
נראה שאין שום הבדל בין הוספת תשלום להוספה על המקח, בכל מקרה אסור להוסיף כשמזכיר בפירוש שזה עבור האיחור באספקה, וכשאינו מזכיר זאת ומוסיף מעט מותר. ראה גם בספר תורת רבית פרק ג` סעיף י`.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines