|
|
פרופסור יהודה אליצור ז''ל - חוקר התנ''ך באהבה
|
|
לרב שלום,
פרופסור אליצור היה בעל ידע תורני, אפשר לספר עליו?
|
התשובה:
|
|
פרופ' יהודה אליצור – חוקר ארץ ישראל באהבה
לכבוד ימי התנ''ך שנלמדו ברחבי הארץ נכתוב הפעם על חוקר תנ''ך ירא שמיים, אשר דעתו והסבריו מובאים במקומות רבים
פרופסור יהודה אליצור נולד בתמוז תרע''א (1911) בבודפשט שבהונגריה, הצעיר בילדיהם של הרב יחיאל הרשקוביץ והרבנית רייזל למד בישיבה בראשות סבו. עלה לארץ בשנת תרפ''ט. בארץ למד בבית מדרש למורים 'מזרחי' ובאוניברסיטה העברית בהר הצופים, שם סיים לימודיו בביולוגיה, בידיעת ארץ ישראל, במקרא ובתלמוד.
עם ייסוד אוניברסיטת בר אילן הוזמן להורות בה עד שנת תשנ''ה (1995).
פרופ' יהודה אליצור היה חוקר תנ''ך בעל חשיבה מקורית ומאמין גדול באלוקי ישראל, בתורה, בנבואה, ובנצח ישראל, והחיבור בין השניים הוא עיקר חידושו.
אליצור הסתייג מדרך הניתוח הספרותית של ביקורת המקרא, וטען שהיא מדע לא מבוסס.
יסודות האמונה הישראלית, במיוחד לבן ימינו, גנוזים לפי פרופ' אליצור בייחודו ההיסטורי של עם ישראל כפי שהוא מוצג בתורה ובנביאים כפי שהוא מתממש בהיסטוריה.
יסוד מרכזי במשנתו של אליצור הוא הראייה השלימה בסיפור ההיסטורי המקראי. לפי גישתו, יש להבחין בסיפור ההיסטורי שבמקרא בין שני רבדים, הרובד האלוקי של יחסי העם עם אלוקיו, והרובד האנושי של השתלשלות המאורעות בדרך הטבע.
דמות מקראית הקרובה המיוחד ללבו, היא דוד המלך. דוד הוא מופת של איש אמונה גדול, שהוא גם איש מעשה גדול, ההופך את עמו מעם מדוכא ונשלט למעצמה עולמית.
פרופ' אליצור יחסו לתנ''ך לא היה כעוד ספר על המדף, אלא כתורה שניתנה משמיים, וכול עיסוק בו היה ברטט, וכול שיח על דמויות בתנ''ך היה ברטט ביראה ובכבוד.
הרב צבי יהודה קוק זצ''ל העריך את פרופסור אליצור כחוקר מאמין וישר, בעקבות כך הוא המליץ לראשי מכון מרחבים לצרף את פרופ' אליצור לצוות המרצים במכון.
פרופ' אליצור היה מרצה מחונן והרצאותיו משכו קהל רב, הייתה בו מסירות להנחלת התנ''ך בכול אתר ונהג להיענות ברצון להזמנתו בכול רחבי הארץ.
היה מעורכי הסדרה 'דעת מקרא' וחיבר עם יהודה קיל את 'אטלס דעת מקרא'.
במה מיוחדת שבה נטל חלק הייתה חוג העיון בתנ''ך בבית ראש הממשלה דוד בן גוריון, שהמשיך אחר כך בבית הנשיא ובבית מנחם בגין. כאן חברו יחד דמויות מההנהגה ומלמדי התנ''ך בדגש מיוחד במימד הצבאי והגיאוגרפי של התנ''ך. אליצור השתתף בקביעות בחוג זה כמרצה וכמתדיין.
בשנת 1942, נשא לאישה את תלמידתו לשעבר , הסופרת והמשוררת רבקה אליצור שפרסמה ספרי ילדים רבים, והרבה שירים וסיפורים. רבקה נפטרה בגיל חמישים ותשע, וחמש שנים לאחר פטירתה נשא את אחותה עמה חי עד לפטירתו בחנוכה תשנ''ח (1997) מאז עלייתו לארץ ועד יום מותו חי פרופ' אליצור בירושלים. ואף זכה בעיטור 'יקיר ירושלים'.
האם רמת הגולן היא חלק מארץ ישראל המערבית?
שאלה זו היא בעלת חשיבות למעמדה הרוחני של רמת הגולן, ובעיקר שמירת מצוות התלויות בארץ. פרופ' אליצור טען
שנהר הירדן הקרוי כך לכל אורכו, ממקורותיו החצבאני, הבניאס, והדן ועד לשפכו לים המלח. אחידות שם זה לכל אורכו למרות שבאמצעו ים כנרת כיוון שהנהר נשפך לכינרת ומאבד לגמרי את זהותו. הנהר היוצא מן הכינרת, היום ליד קיבוץ דגניה, איננו אותו נהר כלל ועיקר. והוכיח זאת מפסוקי התנ''ך וטען שנהר הירדן בתורה, הוא נהר הירדן דרומית לכנרת, ולא נכלל בו החלק של נהר הירדן צפונית לכנרת. הנקרא הירדן ההררי ולכן רמת הגולן היא חלק מארץ ישראל המערבית.
וכך היא גם דעתו של הרב יגאל אריאל שליט''א, רבו של מושב נוב (לשעבר) שברמת הגולן, שידיו רב לו בביסוס מעמדה ההלכתי של רמת הגולן להלכה ולמעשה.
יהי זכרו ברוך
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
פרופסור יהודה אליצור ז''ל - חוקר התנ''ך באהבה
|
|
|
|
|
|
|
|
|