יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » טעמי המצוות שבתורה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

טעמי המצוות שבתורה

מתוך: מחשבת היהדות » עיקרי האמונה פורסם בב' בתמוז התשע"ז
שלום וברכה כבוד הרב.
לאחר לימוד חלק מה"מורה נבוכים", ראיתי בפרק כ"ז שהרמב"ם מונה את הטעמים הכוללים של המצוות שזה בעצם 2 מטרות למצוות- תיקון הנפש ותיקון הגוף. עפ"י מה שהבנתי בלימוד, הרמב"ם התכוון לתיקון ההשקפות הנכונות ותיקון החברה והאדם.
אשמח שהרב יסביר לי אם הבנתי נכון את הרמב"ם, ואם אכן כך נכון, למה לא שמים זאת במוקד בציונות הדתית ובכלל בציבור הדתי לכל גווניו, שכן חשוב לדעת את מטרת המצוות כדי לדעת איך הכי נכון לקיים את המצוות. ללא ידיעת המטרה קל לאבד את הדרך. ואם כן שמים זאת, אשמח אם הרב יסביר לי איך בדיוק, כי עפ"י ראייתי יש בעיקר דגש על לעשות את המצוות ופחות דגש (אם בכלל) על מטרה כלשהיא..
תודה רבה!


התשובה:
שלום וברכה

השאלה מורכבת מאוד ועמוקה מאוד, ומחייבת דיון ארוך, שאני כותב בו את ראשי הפרקים לבד:
אכן משנת הרמב''ם מחייבת לעסוק בטעמי המצוות. הוא פוסק כך גם בהלכות מעילה בפרק ח הלכה ח, והופך את זה לחובה הלכתית, עם גבולות ומגבלות.
ברם, עמדת הרמב''ם התקבלה רק באופן חלקי. ראשית, רבים חלקו עליו, וטענו שדווקא אין לעסוק בטעמי המצווה. המקור המפורסם ביותר הדן בו באריכות הוא המהר''ל בספרו תפארת ישראל בפרק ו; שנית, גם אם נניח שיש מצווה לעסוק בטעמי מצוות – יכולתנו לעשות כך היא די דלה, כי אותה מצווה עצמה עשויה להיות מקור לשני דברים שונים; שלישית, ההלכה העדיפה למקד את תשומת הלב במעשה ולא בפילוסופיה, מסיבות שונות, וביניהן ההכרה כי ביסודו של דבר מבחן הנאמנות הוא במעשה ולא במחשבה.
מצד שני, אכן אנו עוסקים בטעמי מצוות, ולא זו בלבד, אלא שפעמים רבות הטעם הוא חלק בלתי נפרד מהפסיקה. אבל כל זה באופן חלקי, ולא באופן מוחלט.


כל טוב ויישר כוח, ואם יש דברים שקיצרתי בהם מידי – אשמח להרחיב אם אתבקש
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על טעמי המצוות שבתורה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
עיסוק בטעמים כהכרח - יואל ברקוביץ, 29/06/2017
האם לדעת הרב נכון לעסוק בזה מתוך הכרה שזה ערך עליון? הייתכן שנקיים מצוות ללא ידיעת מטרתן? זה לא יכול ליצור עיוות בקביעת סולם הערכים וסדר העדיפויות שלנו?
אני קרוב יותר לשיטה המחייבת לעסוק בטעמי מצוות
מהסיבות:
א. הקב``ה פנה גם לשכלנו, ולא רק לצדדים המעשיים שבנו.
ב. בלי ההתכווננות של המצוה לא ניתן לקיים אותה אלא בצדדים המעשיים, ולא בהתכוונות הלב.
ג. כדי לפסוק במצווה צריך להבין, ככל הניתן, את עניינה. למשל, מצוות מעקה - אם לא נבין שהמצווה היא למנוע שפיכות דמים אנו עלולים להקטין את המצווה רק לגגות, ולא לכל המקומות האחרים שיכולים לגרום שפיכות דמים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines