|
|
הלכות ברכת שהחיינו
|
|
הלכות ברכת שהחיינו - הלכה למעשה
|
התשובה:
|
|
הלכות ברכת שהחיינו
א. השמחה היא מרכיב חשוב בעבודת ה', וכל עיקרה של ברכת שהחיינו היא על שמחת הלב.
ב. ברכת שהחיינו בימי ספירת העומר - יש דעות שנות בפוסקים, יש האוסרים, ויש המתירים רק ברכת שהחיינו על פירות, למעשה מותר לברך שהחיינו בימי ספירת העומר הן על פירות והן על לבוש וכדומה.
ג. ברכת שהחיינו ביום העצמאות – הרב הראשי לישראל הרב שלמה גורן זצ''ל פסק לברך, כמו כול ימי חג שמברכים שהחיינו, ועוד שברכת שהחיינו בשונה משאר הברכות לא אומרים: ''ספק ברכות לקולא'' שלא לברך כאשר יש ספק. אלא ברכת שהחיינו מברכים. לעומתו כתב הרב משה צבי נריה זצ''ל שאין לברך ברכת שהחיינו ביום העצמאות, וסברתו הייתה שרק חגים מהתורה אנו מוצאים ברכת שהחיינו על עצם היום. ואילו בחגי דרבנן חנוכה ופורים מברכים שהחיינו על מעשה המצווה, בחנוכה על הדלקת נרות, ובפורים על מקרא מגילה, ולכן אין לברך ביום העצמאות ברכת שהחיינו, אך לכול הדעות אם מחדשים בגד בוודאי שאפשר לברך שהחיינו על הבגד ולכוון שהחיינו על יום העצמאות וכך אני נוהג.
ד. פירות המורכבים מברכים עליו שהחיינו.
ה. ברכת שהחיינו מברכים גם על ירקות המתחדשים מזמן לזמן.
ו. פרי אחד זנים שונים - פרי שיש לו כמה זנים כגון: שזיפים אדומים או ירוקים מברך על כל מין ברכת שהחיינו.
ז. ברכת שהחיינו מברכים בין על פרי הנאכל חי ובין על פרי הנאכל מבושל.
ח. שכח לברך שהחיינו על פרי חדש - האוכל פרי חדש ולא בירך עליו שהחיינו כאשר יאכל סוג זה שנית לא יוכל לברך עליו ברכת שהחיינו, כי ההתלהבות באכילה שניה אינה כאכילה ראשונה, אך כיוון שיש דעות שיכול לברך גם באכילת פרי שני, ייקח פרי חדש ויברך עליו שהחיינו ויכוון גם על הפרי שאוכל פעם שנייה.
ט. ברכת שהחיינו חביבה ביותר וטוב להרבות בברכות ולהביא כל פרי שמתחדש בפני עצמו, אבל אם הביאם ברכת שהחיינו אחת פוטרת את כול הפירות.
י. נוהגים שמברכים את הברכה הראויה לפרי ואחר כך ברכת שהחיינו.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
הלכות ברכת שהחיינו
|
|
|
|
|
|
|
|
|