יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הרב שלמה וולבה זצ''ל - חלק ג'
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הרב שלמה וולבה זצ''ל - חלק ג'

מתוך: אישים » אישים פורסם בכ"ט בסיוון התשע"ז
הרב וולבה - מאימרותיו


התשובה:
הרב שלמה וולבה חלק ג' - מאימרותיו


הרב שלמה וולבה נחשב כאיש חינוך מהשורה הראשונה, ורבים היו באים אליו להתייעץ עמו בעניינים אלו. הרב וולבה סבר כי הענשה לילד היא האפשרות האחרונה בחינוך, ולפני השימוש ב''מקל חובלים'' יש להשתמש ב''מקל נועם''. הוא חלק מכל וכל על התיאוריה שרואה את החינוך בקשר לעונש. ענישה צריכה להיות האמצעי האחרון בחינוך. אם כל המבט הוא מתי צריך להעניש את הילד? - זו גישה מעוותת, השומטת את הבסיס מכל חינוך בריא.
היה רב שהתראיין לתפקיד ''משגיח'' בישיבה שלו, הוא פסל מועמדותו, מפני ששאלו המרואיין לתפקיד האם יהיה בסמכותו לזרוק תלמיד מהישיבה. לטענתו, אם זה מה שעומד בראש מעיינותיו של המועמד, הרי שהוא לא מתאים לתפקיד יקר זה.
מקל של נעם
שלמה המלך, החכם מכל אדם, כותב בספרו: ''חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ שׂוֹנֵא בְנוֹ'' (משלי). האות שי''ן שבמילה ''חושך'' היא שי''ן שמאלית, מבוטאת (כמו האות סמ''ך, מלשון חוסך). ביאור הפסוק הוא, שאב החוסך ומונע מבנו את שבטו (שבט – מקל) מתוך ''אהבה'', הוא בעצם שונא את בנו. כי אם הוא באמת אוהב אותו, הוא לא היה חוסך את שבטו ומניח לבנו לגדול כעשב פרא, אלא היה מקפיד לחנכו למען ילך בתלם.
האם שלמה המלך נותן גושפנקא לשיטת הענישה וההכאה חלילה?
ודאי שלא. נבאר את כוונתו.
ישנם שני סוגים של מקלות. סוג אחד נקרא ''מקל חובלים'' – עם מקל מן הסוג הזה מכים ויוצרים חבלות, והסוג השני נקרא ''מקל נועם''. כך כותב הנביא זכריה: ''וָאֶקַּח לִי שְׁנֵי מַקְלוֹת, לְאַחַד קָרָאתִי נֹעַם, וּלְאַחַד קָרָאתִי חֹבְלִים, וָאֶרְעֶה אֶת הַצֹּאן'' (זכריה יא, ז). מקל ''נועם'' הוא מקל, אבל איננו מכאיב. כשנותנים לילד עידוד, גם זה מקל, אבל זה מקל נועם. אם הילד עשה מעשה טוב ואנו נותנים לו ממתק, זה גם מקל, אבל זה מקל נועם. כשיושבים ומשוחחים עם הילד ולוקחים אחריות איתו.
ישנו מדרש ידוע האומר: ''אין לך כל עשב ועשב, שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו גדל'' (בראשית רבה, י). זאת אומרת, יש לכל עשב וצמח כוח המצמיח אותו, ואותו כוח נקרא בפי חכמים ''מכה''.
זו כוונת שלמה המלך במילותיו הנפלאות: ''חושך שבטו שונא בנו''. אין כוונתו להכאה פיזית של הילד, אלא לכוון את צמיחתו בדרכים טובות.


לבנות יחס חם
כאשר הילד בן שנתיים או שלוש שנים, צריך לדעת ולקחת בחשבון שכשהילד יהיה בגיל ההתבגרות שבו הוא מעצב את אישיותו, ויתכן שזאת תהיה תקופה מסובכת ומלאה במתחים עם ההורים, בתקופה קשה. כדי לעבור את התקופה של גיל ארבע-עשרה בשלום, הוא צריך להיות קשור עם ההורים שלו ביחס חם.‏
אם ההורים מתייחסים בתקיפות אל ילד בן שנתיים, שלוש או ארבע, אם מחנכים בחינוך נוקשה, ‏אם ‏מכים אותו ודורשים ממנו מעבר ליכולתו – הורסים את היחס החם של הילד אל ההורים.‏
אמנם בשלב מוקדם כזה עדיין לא מתגלה החסרון של היחס הנוקשה.‏ הילד עדיין זקוק להורים, הוא אוהב את ‏ההורים.‏ אבל אחר כך, כשהילד בן ארבע-עשרה, באים ההורים מופתעים וצועקים: ''אינני מבין מה עם ‏הילד שלי, ‏הוא לא מדבר אתי כלל, הוא לא מספר לי שום דבר, אין לי מושג מה הולך אצלו''.‏
כשההורים באים ושואלים אותי מה לעשות, אני שואל אותם: ''אמור לי, היכית את הילד כשהיה בן שלוש? ''והוא עונה: ''כמובן, הרי הייתי צריך לחנך אותו''. (דבר שלצערנו היה נפוץ גם בבתי הספר, היום החשש יותר מהתעללות נפשית והיא נוראית וחמורה לא פחות)
אזי אני משיב: ''עכשיו אתה משלם בעד המכות שנתת לו אז''.
המכות והיחס הנוקשה מפעפעים בתת-ההכרה של הילד מבלי שהוא יודע, הדברים נסתרים בתוך נפשו, ובזמן ההתבגרות הדבר יוצא ומתגלה, וההורים רואים שאיבדו את היחס אל הילד.
בשבילם זה צער גדול, ובשביל הילד נזק גדול.
חינוך הוא תהליך שצריך להיות עם סבלנות מתוך הבנה שהוא בנוי לטווח ארוך עד שהילד סופג את כל מה טמנו בו מתוך אהבה.

נסיים בדברי הרב אברהם קוק זצ''ל: שבדורנו דור הגאולה יש חשיבות לחינוך מתוך מקל של נועם.
''דור כזה לא יוכל לשוב מיראה, אבל מאוד מוכשר הוא לשוב מאהבה, שיראת הרוממות תתחבר עמה... אין בשום אופן אפשרות להכניעם בדרך ''כבישה'' כי אם לרוממם ולשגבם ולהראות לפניהם את הדרך של האורה הרוממה והאדירה'' (מאמר הדור, אדר היקר עמ' קט)


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הרב שלמה וולבה זצ''ל - חלק ג'
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines