יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הרב שלמה וולבה - חלק ב'
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הרב שלמה וולבה - חלק ב'

מתוך: אישים » אישים פורסם בכ"ט בסיוון התשע"ז
הרב שלמה וולבה - לדרכו החינוכית


התשובה:
הרב שלמה וולבה - ותנועת 'עזרא' ומדרכו החינוכית חלק ב'
הרב שלמה וולבה עלה בחודש חשוון 1947, בהיותו בגיל שלושים ושלוש לארץ ישראל לאחר שנישא לרעייתו רבקה, בתו של רבי אברהם גרודז'ינסקי המשגיח של ישיבת סלובדקה.
מורי דרכה של תנועת הנוער 'עזרא', שאיגדה את הנוער החרדי של יוצאי גרמניה בארץ, היו ראשי ישיבת 'קול תורה' הרב ברוך קונשטט והרב יחיאל מיכל שלזינגר בירושלים, והרב קלמן כהנא מקיבוץ חפץ חיים, זכר כולם לברכה. ראשי תנועת 'עזרא', שאיגדה את הנוער החרדי של יוצאי גרמניה בארץ בהתייעצות עם ההנהגה הרוחנית שלה, שהיו ראשי ישיבת 'קול תורה' שבירושלים החליטו מיד לאחר קום המדינה לפתוח סניף של ישיבת 'קול תורה'. הרעיון לפתוח את הישיבה בקיבוץ 'חפץ חיים' שבו גרו בוגרי התנועה לא צלח.
ר' שמואל בר היה באותה עת יושב ראש ההנהלה הארצית של תנועת 'עזרא'. הוא וחבריו לא אמרו נואש. הם החליטו לחפש מקום מתאים להקמת הישיבה. הם חשבו להקים את 'ישיבת עזרא' מחוץ לירושלים, מפני שישיבת 'קול תורה' שכנה באותם הימים בבניין ברח' אוסישקין בשכונת רחביה, ומדריכי תנועת 'עזרא' חששו שבוגרי התנועה שיגיעו לישיבת 'קול תורה' יושפעו מהאווירה ברחוב, ולכן ראו צורך דחוף לפתוח ישיבה דווקא מחוץ לירושלים.
החברים בר והלר סיירו במקומות רבים, עד שהגיעו לבאר יעקב. באר יעקב באותם ימים הייתה ישוב עולים מוזנח ועלוב. ליד פרדס בבעלותו של פרדסן קשיש עמד בית אריזה קטן. הפרדסן הגיע למסקנה שאין בכוחו להמשיך ולהפעיל את בית האריזה, והוא הסכים לתרום את בית האריזה לטובת הקמת ישיבה, על מנת שבו יתגוררו התלמידים. צמוד לבית האריזה עמדו חדר או שניים שיכלו לשמש את הצוות, וכמו כן לבית האריזה הייתה סמוכה חלקת שדה, עובדה שנתנה תקוה שבעתיד ניתן יהיה להמשיך ולפתח את הישיבה על שטח זה. תרומתו של הפרדסן נתקבלה בשמחה ע''י תנועת 'עזרא'. אמנם חסר היה בית מדרש, והוחלט שהלימודים עצמם יתנהלו בינתיים בבית הכנסת של המושבה. לאחר איתור ''משכן'' הולם לישיבה, פנו ראשי תנועת 'עזרא' למרן החזון איש, בבקשה שימליץ להם על משגיח לישיבה ועל ראש ישיבה. החזון איש הציע כמשגיח את הרב שלמה וולבה. החזון איש אמר לחברי המשלחת שיציעו לו את התפקיד בשמו. הרב וולבה היה מוכר לכמה עזראים שלמדו במונטרה, והרעיון נראה מאוד לראשי תנועת 'עזרא'. שמואל בר נסע לפתח תקוה, ומצא את הרב וולבה עם רעייתו הצעירה ותינוקת קטנה בעריסה כשהם מתגוררים בצריף עץ. שמואל בר שטח לפני הרב וולבה את ההצעה, ואז לקח הרב וולבה את תיקו ואמר: אני בא עמך להקים את הישיבה! ר' שמואל בר הרגיעו, והסביר למשגיח שעדיין אין תלמידים, ולא כל העניינים הטכניים סודרו; הרב וולבה השיב לו: אני מוכן, ברגע שתגיד לי אני אבוא!
כאמור שנתיים לאחר בואו ארצה, בחודש חשוון שנת 1949, הקים הרב וולבה את ישיבת 'באר יעקב' .
דרכו החינוכית מתוך ספרו זריעה ובניין בחינוך
בתפילת עמידה אנו מברכים שתי ברכות בעניין ירושלים: בונה ירושלים, ומצמיח קרן ישועה. האחת שה' בונה ירושלים, והשנייה שה' מצמיח את המשיח. צמיחה ובניין אלו שתי פעולות שונות.
צמיחה היא תהליך טבעי בעולם הזה. מה שנזרע באדמה צומח מעצמו. עץ צומח מאליו. פרח צומח מאליו.
בניין הוא דבר שאדם עושה. מניח יסוד ואחר כך מניח נדבך על גבי נדבך עד שהבית מוכן.
בורא העולם מנהיג את העולם בשתי הנהגות אלו גם יחד, בצירוף של שתיהן הוא מביא את העולם לידי התכלית האחרונה. מצד אחד הוא בונה, עם השגחה מיוחדת, ומצד שני הוא דואג לכך שיצמח המשיח צמיחה אורגנית....... ילד הוא יצור חי. הוא גדל, וכמו שהוא גדל בגופו כך הוא גדל גם בנפשו, ברוחניותו. גידול של ילד צריך טיפוח, כמו גידול של עץ, דגש מיוחד צריך לשים כאשר מדובר בתהליך של זריעה. אם רוצים שיצמח משהו מסוים – צריך לדייק ולזרוע בדיוק את הדבר שאותו רוצים, ואחר כך יצמח מעצמו בתהליך טבעי.
מצד שני יש בניין. צריכים לבנות אדם. אי אפשר לסמוך על הצמיחה העצמית לבדה....
אם נותנים לילד לצמוח ולגדול מבלי לבנות אותו – יוצא פרא אדם.
אם בונים את הילד מבלי להתייחס אל כוח הצמיחה שבו – עושים ממנו רובוט.
הצירוף של שני הדברים יחד, של כוח הצמיחה ומעשה הבניין, זהו חינוך.
זאת אומרת: צריכים לבנות ילד בהתייחסות אל צמיחתו.


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הרב שלמה וולבה - חלק ב'
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines