יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שבת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שבת

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בכ"ח בסיוון התשע"ז
שלום לכבוד הרב שליט"א

1. אמא שלי שמה ג'חנון אפוי על הפלאטה בשבת בצורה הבאה: נייר אפיה בתחתית הסיר, על זה ג'חנון, מעל הג'חנון נייר אפיה ואז סוגרת את הסיר. האם בהנחת הנייר אפיה על הג'חנון יש איסור הטמנה ?
אם יש איסור הטמנה האם הג'חנון מותר באכילה ?
2. ביצים שבישלו אותן ביום שישי, לאחר שבישלו את הביצים רוקנו את המים (שבהם הביצים בושלו), שמו מים ישירות מהברז וכך הניחו את הסיר על הפלאטה. ידוע לי שזה אסור. האם הביצים מותרות באכילה ?
3. האם לדעת מרן השלחן ערוך מותר להגיד בשבת דיבור של מצוה כגון: מחר אקנה תפילין, מחר אסע לישיבה, מחר ניסע לברית, אני אקנה קניות לשבת וכו' ?
4. זכור לי שפעם אחת התפללתי בשבת מנחה מוקדמת. ישנתי וכשקמתי שמתי לב שכבר שקעה החמה אבל בוודאות לא הגיע זמן צאת הכוכבים. מהר אכלתי כמה עוגיות ואכלתי לפחות כזית. האם בדיעבד יצאתי ידי חובת סעודה שלישית ?
5. האם אפשר לסמוך בשבת וביום חול על אמירת אין כאלוהינו כדי להגיע ל100 ברכות ?
6. מתי מתקיים השיעור של הרב בבני ברק ? (יום, שעה, ומקום).

תודה וכל טוב.


התשובה:
א. נייר אפיה אינו עוטף לגמרי את המאכל, ונועד לשמור על החום ומותר. וכך היו נוהגים בדור הקודם, להניח על החמין את עטיפת המרגרינה.
ב. למה אסור ? בערב שבת - יום שישי - זה יום חול ומותר להניח מים קרים שיתחממו במהלך השבת. אם מדובר שעשו כך לאחר כניסת השבת, דהיינו בליל שבת, שזה בודאי בישול גמור, צריך להינע מלאכול את הביצים.
ג. אסור ! ומותר להשתמש במילים המותרות בשבת 'נלך' או 'נבא'. ד. לא נכון לנהוג כך. ההיתר הוא דוקא בפת.
ה. איך ? הרי זו לא ברכה. ו. יום שלישי בשעה תשע בית הכנסת אליהו הנביא ליד ישיבת כסא רחמים.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שבת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
בהמשך לתשובת הרב - השואל, 26/06/2017
שלום לכבוד הרב

לגבי אכילת הביצה. מחילה מכבודו שאני שוב שואל אבל רציתי לרדת לעומק הדברים.
מתשובת הרב אני מבין שמותר לאכול את הביצה כשהיא קרה. השאלה שלי בדיעבד גדול אחרי שכבר אכל את הביצה ממים שהורתחו בשבת האם עבר על איסור?
שהרי גם בלי המים הביצה היתה חמה ולכן נראה שבדיעבד לא עשה איסור.
נראה לי שהמעשה דומה להלכה בילקוט יוסף סימן שיח סעיף מ :המתגורר בבית דירות שיש בו שכנים שאינם שומרי תורה ומצות, ואחד השכנים הדליק את האור בליל שבת בחדר המדרגות, מותר לעלות במדרגות, ואינו צריך להמתין עד שהאור יכבה או לעצום את עיניו. ואף אם השכן עשה זאת במזיד במיוחד לצורך שכנו שהוא שומר תורה ומצות, גם בזה מותר לעלות במדרגות, שהרי גם בלא האור היה יכול לעלות במדרגות.
זאת אומרת שבשני המקרים התוצאה דומה:
1. אדם יכול לעלות במדרגות למרות שהדליקו את האור בשבת, שהרי גם בלי האור יכל לעלות במדרגות.
2. לגבי אכילת הביצה גם בלי המים שהורתחו בשבת,יכל לאכול את הביצה כשהיא חמה מעוצמת החום של הפלאטה.

תודה לרב.
שבת
א. את הביצה מותר לאכול כיון שבושלה מערב שבת. ההנאה מהחימום אסורה כיון שאסור ליהנות ממלאכת שבת, לכן התרנו לאכול את הביצה כשהיא קרה.
ב. במדרגות שאינן מוכרות לי אסור לי לעלות אם יהודי הדליק את האור ואפילו לצרכו, וכ``ש לצרכי.
ג. הפלטה אינה יכולה להיות כסוי לחילול שבת.
אמירת אין כאלוקינו כהשלמה למאה ברכות - מגיב, 26/06/2017
א. לגבי אין כאלהינו, הרמ``א בסימן תרכב, כותב, ואין אומרים אין כאלקינו ביום הכיפורים. המשנה ברורה מוסיף על דבריו, לפי שבשבת אומרים כן כדי למלאות החסר ממאה ברכות בכל יום, וביום הכיפורים איכא הרבה שבחים ואין צריך למלאות. רואים מכאן שבשבת ניתן להשלים את המאה ברכות באמירת אין כאלוקינו.
ב. בספר כלבו סימן לז, הביא שיש מקומות שנהגו לומר אין כאלהינו אחר תפלת מוסף אחד שבת ואחד יום טוב כדי להשלים מאה ברכות שחייב אדם לברך בכל יום.
ג. עוד מצאתי באיזה מקום שמפנה לספר המנהגים: ועיין גם בספר המנהגים, הגהות המנהגים שכתב דלפי שא`ין כאלהינו מ`י כאלהינו נ`ודה לאלהינו הוא ראשי תיבות אמן ד` פעמים, וברוך אלהינו אתה הוא אלהינו ד` פעמים, כדי למלאות מה שחסרו מי``ח ברכות, וצריכין אנו למלאותם בשביל חיוב מאה ברכות שחייב אדם לברך בכל יום.
ד. עם כל ההסברים הנ``ל והראשי תיבות אמן, סוף סוף זה אינו מטבע ברכה שתיקנו חכמים ולא מצאנו כיצד ניתן ליישב.
מאה ברכות
יפה מאד ! אולם הפוסקים כתבו להשלים בשבת ויו``ט בפירות ומגדנים, וביוה``כ בבשמים, או בכונת הברכות של העולים לתורה.
הטמנה - אורי, 25/06/2017
האם אין בעיה של הטמנה בסגירת הסיר, בלי קשר לנייר האפיה.
הטמנה
סגירת סיר אינה הטמנה ומותר לכסות כל קדירה גם אם לא במכסה המיועד לה.
בהמשך לתשובת הרב - השואל, 24/06/2017
שלום לכבוד הרב

1.לגבי המים עם הביצים. התכוונתי שהחליפו את המים אחרי כניסת השבת. כלומר,רוקנו את המים שבהם בושלו הביצים ושמו מים חדשים מהברז. ידוע לי שיש פה איסור בישול. השאלה לגבי אכילת הביצים.
אם אכלתי את הביצים האם עברתי איסור?
שהרי גם בלי המים הביצים היו חמות.
2. לגבי סעודה שלישית אחרי שקיעת החמה. אני חושב שאולי עברו 5 דק` מהשקיעה אולי אפילו קצת יותר. מה שבטוח שעדיין לא הגיע זמן צאת הכוכבים ולכן אכלתי בזריזות. לא היה לי תיאבון לפת ולכן אכלתי כמה עוגיות. האם בדיעבד יצאתי ידי חובה?
3. לגבי אמירת אין כאלהינו. קראתי שהראשי תיבות של אין,מי,נודה יוצרות את המילה אמן.והתיבות ברוך, ואתה הן כביכול תחילת ברכה.
קראתי שיש דעה שאומרת שמכיון שבאמירת אין כאלהינו יש שבח לה` למרות שאין כאן באמת ברכה אפשר לסמוך לצירוף מאה ברכות. האם הרב מכיר את השיטה הזאת?

תודה לרב.
שבת
א. היה מותר לאכול את הביצה כשהיא קרה.
ב. השאלה אינה אם יצא י``ח, אלא אם מותר לאכול אחרי השקיעה, שהרי חלה עליו חובת ההבדלה. ולגבי פת מקילים לצורך סעודה שלישית ולגבי עוגה מחמירים.
ג. אם קראת אל תשאל. לי לא ידוע.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines