יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » היחס לתורה כשעשוע
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

היחס לתורה כשעשוע

מתוך: מצוות וקיומן » הוראה ותלמוד תורה פורסם בב' בתמוז התשע"ז
שלום לכבוד הרב!!!
1.האם מותר לנו שיחסינו או עצם הגישה שלנו לתורה יהיה בתורת שעשועים כמאמר דוד המלך "לולי ותרתך שעשועי" כלומר להראות לעצמינו כאילו התורה זה דבר מהנה כמו שעשוע?
2.אם כן, מה ההבדל בין עניין שעשוע שמותר לבין מה שעוד כינה דוד המלך את התורה "זמירות" והגמרא בסוטה (לה.) אומרת שהוא נענש על כך. אזי מה ההבדל בין שעשוע לזמירות?
תודה רבה


התשובה:
שלום וברכה

יישר כוח על השאלה המעניינת, אולם אני לא בטוח שאני יכול לענות עליה, כי צריך עוד לדייק את השאלה.
למה הכוונה שהיחס הוא כאל שעשועים. אם מדובר בהנאה מתלמוד תורה – בכך עסק בעל ''אגלי טל'' בהקדמה לספרו, ופסק כי הנאה מלימוד תורה לא רק מותרת אלא רצויה, והיא לא פוגעת ב''לשמה''. אם מדובר בהפיכת לימוד תורה לבדיחה – חס ושלום. אם מדובר בהשתעשעות בתלמוד תורה בנוסח של ''פורים תיירה'' – על כך יכולות הדעות להיות חלוקות. אני נוטה לומר שזכות גדולה היא לתורה שגם שעשועי בני אדם נעשים בשפתה, אולם אפשר לחשוב בדיוק לכיוון ההפוך.
אני מניח שזה אפוא ההבדל: אם הכוונה היא ללימוד תורה ברצינות, אלא שנהנים ממנו, או לעתים משתעשעים – זה רצוי מאוד; אם הכוונה היא להפוך את תלמוד תורה כולה למערכת רגשית של זמירות, ולא למעשה רציני של לימוד – הדבר נתקל בביקורת של המדרש. כדבר הזה לדעתי ביאר ''נפש החיים'' בספרו.


כל טוב ו
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על היחס לתורה כשעשוע
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines