יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » טבילה ללא בלנית
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

טבילה ללא בלנית

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בי"ח בסיוון התשע"ז
לרב שלום.

במשך כל השנים בהם אשתי הולכת למקווה תמיד הפריע לה הנוכחות של הבלנית ובכל פעם זה השפיע עליה במהלך ביצוע המצווה וגרם לחוסר חשק לחזור בפעם הבאה שנזדקק. לאחרונה הבנו שהבלניות אינן יכולות לחייב את נוכחותן בזמן הטבילה אך כמובן שאינן שמחות מכך ומנסות ללחוץ על טובלות אשר אינן מעוניינות.
לפי מיטב הבנתי כאשר אדם עושה מצווה זה בינו לבין ריבונו של עולם והוא לא צריך לתת דין וחשבון למישהו שישגיח עליו האם קיים את המצווה כראוי. אף אחד לא בא אליי ובודק האם נטלתי ידים, התפללתי כמו שצריך, הנחתי טלית ותפילין וכו'. וכמובן שבמעט הפעמים שאני הולך למקווה אין אף אחד שבודק אותי ומסתכל שטבלתי כמו שצריך(אציין שבפעם האחרונה שהייתי המקווה הלכתי בשעה שש בבוקר והייתי שם לבד ולכן אם יש טענה שצריך נוכחות בלנית לצורך בטיחות הרי שגם צריך נוכחות בלן לצורך בטיחות מה שאין בשעות המוקדמות של הבוקר). אנני מבין מדוע במצווה כל כך חשובה באים ושמים לנו את הקושי הזה.
לפי מה שהבנתי מאשתי, בפורומים השונים באינטרנט ישנם המון נשים שמברכות על זה שהבלניות לא יכולות לחייב אותם בנוכחותן ומצהירות שמעתה יהיה להן יותר קל בקיום המצווה. בנוסף, אני מתאר לעצמי שנשים שאינן שומרות תורה ומצוות יהיה להן יותר קל לבוא מעתה ולקיים המצווה עכשיו שאפשר להימנע ממישהי שבוחנת ומסתכלת.
אשמח לשמוע את דעתו של הרב בנושא.
בתודה מראש.


התשובה:
רב שלומות לשואל.
אתייחס לקושי שהעלית ראשית באופן העקרוני. ואח''כ לקושי האישי של רעייתך.
הבט יקירי,
אני לא נכנס כלל לדון בדבריך אודות הנחיצות בנוכחות הבלנית במעמד הטבילה. ומדוע זה לא קיים במצוות אחרות. וזאת מן הסיבה הפשוטה.
היכולת שלנו כלומדי תורה, להבין ולקיים או לא להבין ולדחות. כמו כן לדמות בין דין לדין, או לחלק בין דין דין. קיימת ולגיטימית כל עוד לא נאמרה הלכה פסוקה בנושא הנידון. אבל ברגע שנפסקה הלכה על פי השולחן ערוך או פוסקי ההלכה המקובלים. מאותו הרגע אין לנו את החופש לקבל או לדחות את הדין. משום שאם אנחנו נקיים רק את מה שאנו מבינים, ונשאיר לבחירה חופשית, את מה שלא מקובל עלינו. הרי שאנו לא מקיימים את תורת ד' יתברך. אלא את 'התורה' שלנו! וכל מהות קבלת התורה בסיני באמרם 'נעשה ונשמע' מושתתת על התובנה הפשוטה והעקרונית הזו.
ובנידון הטבילה לנשים ללא נוכחות של בלנית.
נפסק הלכה בשולחן ערוך (יו''ד סימן קצח סעיף מ) שיש להעמיד אישה שתהיה נוכחת בעת הטבילה, שתראה שלא ישאר משער ראשה צף על גבי המים. מקורו של השו''ע הם דברי הראשונים הרא''ש הרשב''א ועוד. יתרה מכך. היה וטבלה הטובלת שלא בנוכחות בלנית או אישה הבודקת. דעת רבי עקיבא איגר (סי' קיד) לדייק מהשו''ע. שלא עלתה לה טבילה!
נוכח האמור בפתיח של דברי הרי שכאן הדיון תם. עכשיו לכל יהודי יש בחירה חופשית לקיים את דברי השו''ע או לא. ''ראה נתתי לפניך היום, את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע - ובחרת בחיים''!
עכשיו בא נעבור אליך.
אתה בא ואומר דבר כזה. ברור לי, שיש לקיים את דברי השו''ע. אבל איך אפשר לעזור לרעייתי, שיש לה קושי משמעותי בנוכחות של בלנית בזמן הטבילה, עד כדי שהיא קצה מללכת בפעם הבאה לטבול.
תתפלא, אפשר לעזור לה. הדברים הבאים הם לא הוראה לרבים ויש לשאול לחכם לכל מקרה לגופו.
ככל והנוכחות של אישה זרה במעמד הטבילה אצל רעייתך גורם לה קושי משמעותי עד כדי אי נוחות איתך בעת מצוות קירבת איש ואשתו. שב עם רעייתך. למד איתה היטב את הלכות חציצה שמופיע בספרים המקובלים (דרכי טהרה, טהרת הבית ועוד אינספור קיצורים וספרים) ושתבדוק את עצמה היטב קודם הטבילה כפי שלמדה. ובעת הטבילה תחבוש על שערותיה כמו 'קסדה'. רשת ניילון כמו שיש בירקנים או בסופרים שעוטפים בהם תפוזים או תפו''א (כמובן, שתנקה אותם היטב). ותקשור את הרשת שמעל שערותיה לסנטרה אבל (!) באופן 'ר פ ו י' בשום אופן לא מהודק. כך שיוכלו המים להגיע לכל מקום בראשה. כך היא תוכל להיות בטוחה שכל השערות יכנסו לתוך המים ובאופן הזה ורק באופן הזה, היא יכולה על פי הדין, לטבול לבדה.
למה זו לא הוראה לרבים? מן הסיבה הפשוטה, שאישה שלא תבצע באופן מדוייק את הפיתרון האמור. הרי שלא עלתה לה טבילה ואז עסקינן באיסור כרת! לה ולבעלה. ומי מאיתנו חפץ להתעסק עם איסור כרת? לכן הדרך היא כפי שנפסק בשו''ע וכך הוראת הרבנים להעמיד אישה שתבדוק שהטבילה נעשתה כדת, ללא חציצה או שער מחוץ למים. רק במקרה נדיר עם השלכות כפי שציינת, ניתן לבצע את מה שהעליתי, ולוודא שהאישה מבינה היטב מה נדרש ממנה.
בהצלחה ובברכה,
ראובן ברכץ
אתר ליעוץ זוגי: www. bar-katz.co.il

 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על טבילה ללא בלנית
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines