יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הרב יהושוע השל
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הרב יהושוע השל

מתוך: אישים » אישים פורסם בי"ח באדר התשע"ז
בס"ד

שלום רב,
בשנים האחרונות ישנה הוצאה מחדש של כתבים של הרב יהושוע השל ולימוד תורתו.
ראיתי ששיעורים אלו מועברים גם בישיבות וישנה התייחסות של רבנים לתורתו זו.
הדברים בהחלט מעניינים (לדידי, בכל אופן) אולם אני מוצא עצמי תמיד בתחושת אי נוחות ובביקורת מתמידה על דבריו וזאת משום שעד כמה שהצלחתי לברר הוא לא היה בדיוק אורתודוקסי, בוודאי לא כזה המצופה מרב (וישנן מס' דוגמאות) אלא נוטה לכיוון הקונסרבטי.
היות וגם הרב התייחס לתורתו ואף שיעורים בנושא הועברו בישיבתו, הייתי שמח להתייחסות קצרה, האם תחושותי מוצדקות, ואם כן, כיצד ניתן לבור את הבר?

תודה רבה


התשובה:
שלום וברכה

נראה לי שאכן לא ניתן להוסיף יותר ממה ששאלת, ושאלת חכם היא חלק גדול מאוד מהתשובה.
מדובר במשנה עוצמתית, ומדובר במשנה מאוד בעייתית.
זה מאפשר שתי התייחסויות: התייחסות שאומרת שאין מה להתקרב למשניות כאלה, שכן לא ניתן לבור, ויש ללמוד רק ממי שדומה למלאך ד' צבאות, לפחות משלמות משנתו; יש הסובר שלהפך – העולם הרוחני נבנה גם ממפגש עם פריצות רוחניות לכיוונים עוצמתיים, והתפקיד הוא לבור את הטהור מתוך הבעייתי, ולהשתמש בכך להרחבת אופקים כדי שהתורה שאנו לומדים תהיה עשירה יותר, ותתברך גם ממפגש עם הטוב שנמצא גם עולמות רוחניים אחרים.
עולמי הרוחני נוטה הרבה יותר לאפשרות השניה, והיא נראית בעיני גם הליכה בדרכי התורה (יתרו),חז''ל (יון), ראשונים וחלק מהאחרונים. מניסיוני הרוחני למדתי שאחד הכלים המשמעותיים ביותר להתקדמות רוחנית ולפתיחת שערים חדשים נעשית תוך מפגש עם דברים ''אחרים'', בין שהם בני ברית ובין שאינם בני ברית. מפגש זה כמובן מחייב בירור עמוק, ניפוי, בחינה של הטוב והרע, וזהירות שלא למעול מעל בעבודתנו הא-לוהית.
האם זה ניתן ? בוודאי, ולמעשה לאורך החיים שלנו כולם אנו עוסקים בתהליך השיפוטי והביקורתי, כלפי כל דבר שאנחנו פוגשים. לעתים הדבר נעשה גם בתוך דברי התורה עצמה, שכן חז''ל לימדו אותנו ''למיימינים בה סמא דחיי, למשמאילים בה סמא דמותא''.
כיצד ? מפעילים את האינטואיציה, את השכל, את הרגש, את הביקורת האם זה מקרב אותנו להתנהגות מוסרית, מצוותית וקדושתית, האם זה מרחיב מסורת או קורע ממנה, ועוד ועוד. יש לנו כלים נפשיים רבים לעשות זאת, וכך פתיחת השערים הופכת למבורכת, מול האלטרנטיבה של חיים סגורים, מצומצמים, גיטואיים ומנימיכי קומה.


כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הרב יהושוע השל
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines