יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
חנוכה

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מרדכי היהודי תקופתו ומקורו
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מרדכי היהודי - תקופתו ומקורו

מתוך: שבת ומועד » פורים פורסם בו' באדר התשע"ז
מקורו של מרדכי? והאם עלה לארץ ?


התשובה: מרדכי היהודי תקופתו ומקורו
מרדכי היהודי
מרדכי היהודי הוא אחד הדמויות המרכזיות ומגיבורי מגילת אסתר, משנה למלך אחשורוש. מקור שמו כנראה בפרסית וחז''ל פרשו השם מר-דכי שהוא תרגום של מר דרור – אחד ממרכיבי הקטורת. לדעת כמה מחכמי התלמוד שמו של מרדכי הוא פתחיה. דעה נוספת טוענת שמרדכי הוא הנביא מלאכי ונקרא שמו מלאכי (כלומר מלכי) אחרי שנעשה משנה למלך (מגילה טו'). מרדכי היה בן יאיר בן שמעי בן קיש ממטה בנימין, מיוחס ליהונתן בן שאול ושמעי בן גרא.
כינוי 'היהודי' הוא משום שאמו הייתה משבט יהודה. מרדכי היה מצאצאי בני הגולה אשר הגלה נבוכדנצר מלך בבל את יושבי יהודה והם יצא לגלות עם יכניה מלך יהודה. על פי התלמוד מרדכי נמנה בין חכמי הסנהדרין גדולה שישבה בירושלים.
בספר עזרא נזכר אדם בשם מרדכי בין שבי הגולה: ''וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ. ב אֲשֶׁר-בָּאוּ עִם-זְרֻבָּבֶל יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה שְׂרָיָה רְעֵלָיָה מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן ...''.
חז''ל קראו את המילים ''מרדכי בִּלשן'' כמתייחסות לאדם אחד ולא לשניים, וזיהו אותו עם מרדכי היהודי. מפסוקים אילו עולה כי מרדכי היה מן העולים מן הגולה לארץ ישראל בעקבות הצהרת כורש, שבה מלך פרס התיר לעם ישראל לעלות לארץ ישראל ולבנות את בית המקדש. הצהרה זאת הייתה כעין הצהרת בלפור של ימינו- אם כך יש לשאול אם מרדכי עלה לארץ ישראל מדוע חזר שוב לגולה אל שושן?
התשובה קשורה לתקופה, סיפור מגילת אסתר, מתרחש לקראת סוף 70 שנות גלות בבל, כמה שנים לאחר הצהרת כורש בה עלו סך הכול כ- 40,000 יהודים לארץ מתוך תקווה לבנות את הבית השני ולהשיב את כל עם ישראל לארצו, אך לאחר כל התקוות הגדולות קמו גויים שישבו בארץ ישראל, צרי יהודה ובנימין,שבקשו למנוע את שיבת ציון, וכתבו כתב שטנה לכורש בו אמרו לו כי היהודים מורדים בו, כורש חזר בו לאחר שנה אחת בלבד מהצהרתו, וצווה לבטל המלאכה שלא לבנות עוד בנין בית המקדש.
כך ישב עם ישראל רובו בגלות כשהם נמנעים מלבנות את ירושלים ובית המקדש כל תקופת מלכות כורש ואחשוורוש שמלך אחריו, עד שנת שתים למלכות דריוש בן אחשוורוש מלך פרס שהוא דריוש בן אסתר, ובשנת שתים למלכותו התחילו לבנות בית המקדש עד אשר הושלם הבניין, תקופה זאת נמשכה כ 18 שנים.
על פי הגמרא מטרת המשתה של אחשורוש הייתה לחגוג בתום 70 שנות גלות עם ישראל לחשבונו על כך שלא נגאלו. לאחר ההחלטה על הפסקת בנין בית המקדש על ידי כורש, התקוות הגדולות התנפצו מרבית עם ישראל לא עלה ארצה אלא נשאר בבבל, ואף אלו שעלו לארץ סבלו מצרות ורדיפות מצרי יהודה ובנימין בתמיכת מלך פרס.
מרדכי ידע שהגאולה בפתח, עוד רגע קט ומסתיימות 70 שנות הגלות. וצריך לפעול הן אצל אחשורוש שיניח להמשיך בבניין בית המקדש, והן בקרב עם ישראל להפיח בהם רוח גבורה ואמונה בגאולה. לכן הוא עוזב את ירושלים וחוזר לגלות לשושן שם מקום מלכות אחשוורוש, וכן המן ובניו ,זרע עמלק, שהיו מראשי המצרים והמונעים את בניין הבית, כדי לפעול ולקדם את מהלך שיבת ציון ובניין ירושלים.
קבר מרדכי ואסתר על פי אחת המסורות ממוקם בעיר בהמדאן שבאירן, ולפי מסורת יהודי פרס שוכנים בו שרידיהם של אסתר המלכה ומרדכי היהודי. האתר משמש כמקום עלייה לרגל עבור היהודים שבפרס, קהילה שהייתה בין העתיקות והגדולות במזרח.
קבריהם של אסתר ומרדכי ממוקמים במערת קבורה שבה שתי מצבות עץ גדולות המכוסות בפרוכות. המצבה הימנית מיוחסת לאסתר ועליה רשום ''זה הארון אשר בו נקברה אסתר הצדקת'' ואילו השמאלית היא של מרדכי ועליה נרשם, לצד אילן היוחסין שלו, לאמור ''זהו ארון הקודש של מרדכי הצדיק''. ברווח שבין שתי המצבות ניצבת אבן המכסה בור עמוק, שעל פי אחת המסורות מוביל לירושלים. מעל מערת הקבורה הוקם מבנה, במבנה חדר קטן השוכן בסמוך לקברים ומשמש כמקום תפילה, וכן אולם גדול המשמש לעריכת אירועי בר מצווה, בריתות ועוד, וכן לקריאת מגילת אסתר בפורים.













קריאת מגילה לנשים (וגם לגברים) ביום הפורים בשעה 9:30
בביתנו סימטת מנשה 4/1




 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מרדכי היהודי - תקופתו ומקורו
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines