יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » יחסי אישות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

יחסי אישות

מתוך: אישות ומשפחה » צניעות, בינו לבינה פורסם בכ"א באדר התשע"ז
בס"ד

השלום והברכה לכבוד הרב,

ראשית אציין בפתיחת שאלתי שהנני בעל תשובה כבר למעלה מ-15 שנה ואני מציין זאת מאחר וזה נראה קשור מאוד לשאלה שאשאל.
ב"ה זכיתי לאשה נפלאה וחסדי ה' באמת שיחסינו וגידול ילדינו נעשים בהרמוניה . מאז היותי בתחילת דרכי הנני מתחבט במצב שלי עם אשתי ביחסי האישות מול ה שכתוב בסימן ר"מ בשו"ע (כוונתי בהלכות הצניעות בין איש לאישה .כמובן בימים הנקיים וכו') .בזמנו לפני מספר שנים יצרתי קשר עם אחד הרבנים באתר שהתעסק בתחום של משפחה וגם היה מוכר בארגון ינ"ר והוא הדריך אותי בצורה שהקלה מאוד בלשון המעטה שאולי במחשבה לאחור זה נכון לנהוג כך עם בעלי תשובה אך מאחר וזה שוב עלה לי החלטי לפנות לכבוד הרב. (במאמר סגור ובקצרה מאוד אומר שהרב אמר לי כל מה שטוב לכם ביחד תעשו תהנו ותחזקו את האהבה והחיבור בינכם שזה הכי חשוב בדורנו וכו')
ועכשו לשאלה: חז"ל מלמדים לגבי התשמיש הרבה דברים למשל לגבי התנוחות המותרות וכו' מנסיוני לצערי כל פעם שנסיתי ללכת בדרך שמובאת בהלכה הייתה לזה השלכה על חיי האישות עם אשתי. הדבר נהיה מאוד משעמם חסר הנאה כמעט וממש הרס לי את המשיכה והרצון להיות עם אשתי.ברור לי הדבר שמאחר שחונכתי בדרך שונה ולמדתי "להנות " בצורה שונה ומנסיוני שהיה אז אני מרגיש כך ואילו אצל אחרים שגדלו בדרך של תורה מתחילת דרכם מסתמא זה שונה. ברמב"ם מובא שכל מה שבעל רוצה (כמובן ברצון אשתי גם) עושה באשתו וכו' והדברים ידועים אך בכל זאת תמיד נוצר דיסוננס בין מה שאתה יודע שההלכה נפסקה לבין מה שאתה רוצה ונהנה ממנו . ניתן לומר אולי שזה תאוה וצריך להתגבר עליה או שמצד שני לפעמים גם יצר הרע מגיעה באצטלה של קדושה ומכאן גם מגיע הרבה צרות שבמקום שבעל ייהנה עם אשתו וזה ימנע ממנו ח"ו לחטוא במחשבה או להיות עסוק בכלל בזה הוא נהיה צדיק (הרבה) ואז נהיה פשוט ההפך. בזמנו ראיתי אמירה של הרב נתן קופשיץ שהגדיר זאת כך: "כל מה שיעשה אדם עם אשתו הטהורה, אפילו הגרוע ביותר, אינו מגיע כלל לרמת וחומרת האיסור מהתורה של מבט אחד על אשת שכנו. כמובן ח"ו שאיננו נמצאים שם ולא אפילו רומז לכך אלה כדי לתת פרופורציה לעצמי.
ולהלכה ברשותו של הרב וימחל לי הרב שהנני כותב את הדברים אך בשביל התרת ספקות והרגעת הנפש: תמיד נהגתי לנשק באותו איבר וכמובן שזה גם היה ברצונה של אשתי אף פעם לא הקפדנו דווקא על תנוחה מסוימת שאני למעלה ואשתי למטה אלה ממש זרמנו בשמחה עם מה שהיה טוב לשנינו ,ועוד ענין זה לגבי האור שבחדר ( אור קל כמובן) שכאשר אנו מכבים זה פוגע באינטימיות אולי מתוך הרגל אולי מתוך משהו אחר אך יש לציין שנסיתי באמת במשך כמה שנים ואכן כפי שכתבתי למעלה זה השפיע בצורה שלילית. אנני ח"ו בא לבקש התרים או כשרות לדבר שאסור אלה באמת לדעת האם ישנה הנהגה היום שונה ממה שנכתב בספר ההלכה המוכרים , שמדבר על דורונו ובמיוחד על בעלי תשובה שהתנסו ואז השינוי מקשה עליהם,כמובן שהרצון הוא לעשות את הנכון והישר בעיני ה' אך לפעמים הוא בה בעכרנו בצורה שח"ו פוגעת מאחר ואיננו כלי קיבול לדבר.
יש לציין שאיננו בסיטואציה של רצון שאשתי תתעבר מאחר והיא אחרי גיל זה וכל היחסי אישות הינם לשם החיבור והאהבה ביננו.

מחילה על האריכות אבל רציתי לרשום את הדברים שיוצאים מהלב ומקווה שהרב הבין את רצוני הסותר לשני הכיוונים כאחד ובאמת מתוך רצון של להרגיש מלכתחילה ולא מעשים של בדיעבד.

בברכה מראש ותודה


התשובה:
רב שלומות לשואל היקר.
כיון שהשאלה שהצגת בהרחבה, מטרידה לא מעט שומרי תורה מצוות. לפיכך ארחיב מעט, בנושא המאד חשוב שהעלית.
כבר בראשית דברי, אציין כי ההתלבטות נוכח האמור בשו''ע או''ח בסימן רמ, אל מול הדחף והרצון הטבעי שיש אצל מרבית (כן, קראת נכון - מרבית) מבני הזוג השומרים תורה ומצוות, לגוון ולהעשיר את ההנאה ההדדית בין איש לאשתו בתחום יחסי האישות (שאינם עולים תמיד בקנה אחד עם האמור בסי' רמ) – היא קיימת בכל המגזרים ללא יוצאים מן הכלל בציבור הדתי והחרדי, כך שכבעל תשובה אתה לא שונה וחריג בהתלבטות הזו.
לא זו אף זו, שלא כמו אלו הטוענים בלהט, שכל הדחפים והרצונות (בעיקר של הגברים) להעשיר ולגוון את חיי האישות שלהם בפעולות כאלו ואחרות, הם תוצאה ישירה של הרשת המקוונת (קרי, האינטרנט) הזמינה כמעט לכל. לא כך הוא. גם לפני עשרים ושלושים שנה שהרשת המקוונת כפי שהיא מוכרת היום לא הייתה קיימת. השאלות שנשאלו אצל הרבנים העוסקים בתחום היו אותן שאלות, על אותן סיטואציות. אם כי אין ספק, שהמידע הזמין לכל בימינו דרך האינטרנט, נותן לגיטמציה לנטיות מסוימות, בתחום יחסי האישות. שבעבר, כמעט לא העזו להעלותן על השפתיים.
ולגופו של עניין, טרם נתייחס לאמור בסי' ר''מ, ראוי להבין מה היא מצוות עונה.

מצוות עונה

אפתח בציטוט (אמנם שיניתי את הטקסט באופן שאינו משנה את עיקר הדברים, עקב בקשת המו''ל שלא להעתיק) מהגאון הקדוש בעל הקהילות יעקב זצ''ל (''הסטייפלער''. אביו של יבדל לחיים ארוכים הגאון המפורסם רבי חיים קנייבסקי שליט''א) שעוצם קדושתו ויראתו זצ''ל, היא מן המפורסמות. עד שלא היה מסוגל אפילו לקרוא כתב יד של אישה. וכשהיו נכנסים אל חדרו מחללי שבת, הוא היה נבעת בכל גופו וזועק במר נפשו. זכיתי אגב, שהוא זצוק''ל היה הסנדק שלי. את הדברים הבאים כתב בעל הקהילות יעקב באגרת שלא פורסמה בציבור באסופת כתביו, אלא בחוברת פנימית.

מצוות עונה, היא מצוות עשה מן התורה, כאכילת מצה בליל פסח. והמבטלה (כלומר, הנמנע לקיים יחסי אישות עם אשתו - ר.ב.) אפילו כשהאישה כבר מעוברת, הוא חוטא גמור. וזה חטא חמור, שאפילו יום הכיפורים ומיתה אינם מכפרים משום שהוא מן המצוות של בן אדם לחבירו. ואדם זה, הוא כמו גזלן ושודד. שגזל מאשתו מה שהוא מחוייב לה. ונחשב לו כאילו שפך את דמיה של אשתו. שקרוב הדבר להיות אצלה פיקוח נפש בכך שהיא מרגישה את בעלה שאינו אוהב אותה בקרבה גופנית והיא כאלמנה חיה. סוף ציטוט (כאמור, לא מילה במילה)

ובכן, כאשר תיכן הבורא ית' את העולם וברא את בריותיו. הוא ית' יצר את החיבור בין איש ואשתו לצורך ההולדה, באופן שהחיבור בא על ידי אהבה, שמחה והנאה הדדית גם אצל האיש וגם אצל האישה. וברי הדבר, שהשמחה וההנאה והרעות שבעצם החיבור הפיזי בין איש לאשתו, היא רצויה לפניו ית'. עד כדי שאמרו ז''ל במסכת נדה לא, ב, למה נאמר מצוות ברית מילה ביום השמיני, שלא יהיו כולם שמחים (כלומר, המוזמנים שאוכלים ושותים) ואביו ואמו עצבים (כלומר, הורי התינוק עצבים, שאסורים בקיום יחסי אישות לאחר הלידה, עד שתטבול לאחר שבעת ימים ללידה – זה אמנם מן התורה, אך כבר מימי חז''ל הכל השתנה משום החומרה של שבעה נקיים, אבל זה כבר נושא אחר) לכן, אמרה התורה למול את הבן לאחר שמונה ימים, שאז האישה כבר טבלה לטהרתה עם בעלה, ואז הם יכולים לשמוח ביום המילה, יחד בקרבה פיזית, זה עם זו.

ברי הדבר, שמצוות עונה שנצטווינו עליה, זה כאשר היא נעשית באופן שמרבה שמחה והנאה אצל האישה. וגם אצל בעלה. כי במידה והבעל אינו נהנה, הרי שהוא עושה זאת כמי שכפאו שד, או לחילופין, עם הבעת פנים משועממת, ואז נפגמת במישרין הנאת האישה מהקרבה הפיזית, וממילא נפגמה המצווה וכל מטרתה לא הושגה. אביא לך משל יפה וחשוב לעניין הזה שיסבר את האוזן. ידוע שתלמידי הרב מבריסק זצ''ל (הגרי''ז סולוביצ'יק) הם מקפידים ומדקדקים הדק היטב בכל מצווה. והנה בנושא ימי הצומות. ידוע שהרב מבריסק זצ''ל בכל שאלה ביחס לחולה או זקן או מעוברת, בקושי הצום, היה מורה תיכף להקל במידה רבה. וכששאלו את תלמידי הרב, מדוע אתם מקילים בתקנת הנביאים, של ימי הצומות. הם ענו תיכף, חלילה, אנו לא מקילים בתקנת הנביאים. אנו מחמירים ומדקדקים מאד בציווי התורה של ''ונשמרתם מאד לנפשותיכם...'' אותו הדבר בעניין של מצוות עונה. מי שמחמיר לעשות את המצווה באופן שנפגמת הנאתו ובעיקר הנאת אשתו, כדי להשיג מדרגה של קדושה ופרישות. הרי שהוא מחמיר ב''ענייני קדושה'' אבל, הוא מקל ופוגם במצוות עשה מן התורה של עונה, שחומרתה נוראה. כפי שהבאתי מדברי הקהילות יעקב. ועוד כתב הקהילות יעקב, שהחומרה הזו שלא במקומה, כאשר הוא מבטל מה שמחוייב על פי דין תורה, הרי זה הולך לסיטרא אחרא. (כלומר, הוא לא השיג בכך כלום)

סימן ר''מ

בהמשך לדברים האמורים. הרי שבבואנו לסימן ר''מ בשו''ע או''ח. יש לעשות אבחנה מבדלת בין הדברים האסורים מן הדין, לבין שאר ענייני קדושה ופרישות. יש דברים שהם אסורים מן הדין. כמו, איסור קיום יחסי אישות כאשר יש מקור של אור בתוך החדר. או לאור יום. או הסתכלות ונישוק באותו מקום (בהמשך נדבר מהו אותו מקום) וכן קיום יחסי אישות בנוכחות בני אדם. כל אלה לעומת דברים שעניינם קדושה ופרישות. כמו הסיפא של סעיף א' וכן סעיף ח' ועוד. ובכן ביחס לדברים שעניינם קדושה ופרישות כבר הארכתי בזה, שכאשר גם האיש וגם האישה אינם מופלגים בקדושה ופרישות, והם בכל זאת מתנהגים בפרישות זה עם זו והנאתם נפגמת, ושמחת חיבורם זה עם זו נפגם, הרי שיצא שכרם בהפסדם ולא השיגו אורחות חיים. ומה שנאמר בסי' רמ ומובא מחז''ל שהיו מתנהגים בפרישות ובמיעוט הנאה, זה רק כאשר האדם ואשתו מופלגים בקדושה ובפרישות, ואין להם כל עצבות או תסכול ממיעוט הנאתם. ההפך מכך, הם שמחים שהם עושים הכל רק לשם שמים ולא לשם הנאתם (מה שכמעט ואינו קיים בדורינו אנו) הרי שבאמור בסי' ר''מ יש להם 'מראה מקום' איך לנהוג בענייני קדושה ופרישות. אבל רוב המכריע של הבריות, לא נכון שינהגו בענייני קדושה ופרישות כל שהנאת הקירבה והשמחה בין איש לאשתו נפגמת מכך, על אחת כמה וכמה שאפילו אחד מהם צובר תסכול או כעס, והרי הם ביטלו ופגמו במצוות עשה של עונה מן התורה. ברוח הדברים שכתבתי כאן, כך עולה להדיא מאיגרת (גם כן שלא פורסמה) של גיסו של בעל הקהילות יעקב, הלא הוא אביר הרועים מרן החזון איש זיע''א. כדרכו במילותיו הקצרות.

ביחס לדברים האמורים בסי' ר''מ, האסורים מן הדין, כפי שציינתי קודם וגם ציינת אותם בשאלתך. יש מקום לדון בכל אחד מהם בגדרי האיסור. ויש דעות רבות לכאן ולכאן. לכן איני רוצה לקבוע בהם הלכה או פסיקה, כי קטונתי. וכל אחד ישאל את רבו. בכל זאת אתן לך כמה כיוונים. למשל לגבי מין אוראלי, כאשר הדבר מיסב הנאה לאישה וזה רצונה. וזה לכאורה מתנגש עם האיסור של הסתכלות ו/או נישוק באותו מקום. מקובל בשם הגרי''ש אלישיב זצ''ל שהדגדגן (clitoris) אינו בכלל אותו מקום. אלא רק פתח הנרתיק. ושמעתי שהתיר מין אוראלי סביב הדגדגן בלבד, כאשר הדבר נצרך לרצונה של האישה. וכן כאשר מקור האור אינו בתוך החדר, ויש מחיצה מולו יש מקום להתיר אפילו שהאור מאיר מעבר למחיצה וממילא רואים זה את זו (בתשובה לקושי שהעלית) וכן היא למעלה והוא למטה, כאשר יש לכך צורך מכל מיני סיבות, בפרט כאשר האישה מעוברת או לחילופין בתקופה של בתר הווסת (מנופאוזה) דהיינו שהיא לא מתעברת מהביאה הזו, יש מקום להתיר.
ואדגיש שוב, שכאשר יש מקום להתיר, ואילולי ההיתר היה נפגם השמחה וההנאה בקירבת האישות בין איש לאשתו. הרי שאין זה דרך של 'בדיעבד' לקיים את ההיתר, אלא גדר של לכתחילה. אך וודאי שמי שראשו בשמים וכן אשתו כמותו. וההנאות שלהם לא נמדדות בהנאות גשמיות, להם וודאי ראוי לנהוג בקדושה ופרישות, כי אלו לא יפגמו בהנאתם ובשמחתם זה עם זו.
בברכת השלום
ראובן ברכץ
אתר ליעוץ זוגי: www.bar-katz.co.il
052-5616360


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על יחסי אישות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines