|
|
ברכה על מרק ירקות , ומיצי פירות
|
|
מה מברכים על מרק ירקות ומרק צח, ומה הדין בברכת מיצי פירות הדר?
|
התשובה:
|
|
מרק ירקות ופירות – ברכתם
הקדמה
מובא בגמרא במסכת ברכות מי שלקות ברכתם כדין השלקות, פירוש - ירקות מבושלים ברכת המרק גם ללא הירקות כברכת הירקות, בורא פרי האדמה.
ואילו על דבש מתמרים מברכים שהכול, מפני שהוא נחשב ''כזיעה בלבד'' ואין בו ממשות מהפרי.
ודנו הפוסקים מה ההבדל בין מיץ מהפרי שברכתו שהכול, ואילו ירקות מבושלים ברכתם אדמה. הריטב''א הסביר - שהברכה על מרק הירקות 'בורא פרי אדמה' כאשר אוכלים מהירק תחילה. ואילו הרשב''א הסביר – ברכתם אדמה על המרק מפני שירקות נאכלים כך ברובם, אבל למעשה מברכים שהכול. בשונה מפירות שלא נהוג לאוכלם מבושלים או סחוטים ולכן לפי הסבר זה תישאל השאלה מה יהיה הדין בפירות שגידלום למען מיצים או בישול האם יברכו על מרק הפירות בורא פרי העץ? נסביר בהמשך.
א. מרק ירקות – יברך בורא פרי האדמה ויפטור את מי המרק.
ג. מרק ירקות וגם עם בשר ברכתו שהכול שהבשר עיקר. ואם כוונתו גם על אכילת הירקות לשובע מברך גם ברכת אדמה.
ד. מרק ירקות צלול ברכתו שהכול, שהירקות לא נותנים טעם חזק במים, ואם עבר ובירך אדמה יצא.
ה. מרק עם שקדי מרק או אטריות ברכתו מזונות, ואם יש בשר יברך עליו בנפרד.
ו. מרק סמיך – כאשר ניכר שהם ירקות מרוסקים ברכת המרק בורא פרי האדמה.
ז. מרק נמס מהיר הכנה (אינסטנט) ברכתו שהכול גם אם יש בו ירקות, מפני שהם בודדים.
ח. פירות שבישלום עם מים (קומפוט) – אם שותה מהמים בלבד מברך שהכול, אבל אם אוכל מהפירות מברך כברכתו ופוטר את מי הפירות. (ילקו''י רה')
ט. מיצים טבעיים – ברכתם שהכול חוץ מענבים, ואין הבדל אם כול הפרי נסחט כמו במיץ גזר, לפרי שנסחט והפרי ראוי לאכילה. לכן השותה מיץ מהקוקוס או מהמילון מברך שהכול.(ילקו''י רב')
י. פירות הגדלים לשתייה – תפוז ולנסיה – דעת החזו''א לברך בורא פרי העץ על מיץ תפוזים המגודלים לשתייה. ואילו דעת פוסקים רבים לברך שהכול בכול משקה מפרי. (אור לציון, ילקו''י, משנ''ב)
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
ברכה על מרק ירקות , ומיצי פירות
|
|
|
|
|
|
|
|
|