יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » דברים מתורתו של הרב משה צבי נריה זצ''ל - יט' כסלו 21 שנים לפטירתו
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

דברים מתורתו של הרב משה צבי נריה זצ''ל - יט' כסלו 21 שנים לפטירתו

מתוך: שבת ומועד » חנוכה פורסם בח' בכסלו התשע"ז
הרב שלום בעוד כמה ימים יחול יום הזיכרון לרב הדגול הרמ"צ נריה זצ"ל שעשה שלא תשתכח תורה מישראל
למרות ההכרות הגדולה עם הרב אולי אפשר להוסיף לכבוד יום פטירתו?


התשובה:
הרב משה צבי נריה זצ''ל – ראש ומייסד ישיבות 'בני עקיבא'
הרב משה צבי נריה זצ''ל שיום פטירתו יט' כסלו, עשרים ואחד שנה לפטירתו. תרם תרומה מכריעה בחיזוק הנוער באהבתו לתורה ולעם. איש נמוך קומה אבל גבה ממדים רוחניים, איש חינוך מהמעלה ראשונה אשר הגיע לארץ בזכות סרטפיקט שנשלח על ידי הרב הראשי הראי''ה קוק זצ''ל . והיה מנאמני רוחו ובדרכו המיוחדת באהבת ישראל רבה, גידל דורות של תלמידים לאהבת התורה והעם.
ולמסירות נפש גדולה למענם. היה לביוגרף של הראי''ה קוק בספריו הרבים עליו, ומתורתו. מתלמידיו הוקמו ישיבות רבות מכול החוגים אשר כיהנו בהמשך כראשי ישיבות. כרבי חייא שלימד תורה את ילדי ישראל, ועשה שלא תשתכח תורה מישראל.
איש הלכה והגות בזכות עצמו, אשר דן במאמריו ובספריו מול הנושאים שעמדו על הפרק בענייני הלכה ואמונה.
נביא מדבריו לכבוד ימי החנוכה הבאים עלינו לטובה.
היכן מסכת חנוכה?
רבי יהודה הנשיא, עורך המשנה, כתב משניות על חגי ישראל ומועדיו: מסכת שבת,פסחים, סוכה, מגילה. לעומת זאת לא הוזכרו במאומה הלכות חנוכה ולא נכתבה ''מסכת חנוכה''.
בספר ''טעמי המנהגים'' מובא מקור לעניין. רבי יהודה הנשיא היה מזרע דוד
המלך, דהיינו משבט יהודה, ובני החשמונאים היו משבט לוי. מציאות זו, שבני שבט לוי תפסו את השלטון, הייתה רעה בעיניו. הסבר זה, שעינו של רבי יהודה הנשיא צרה כביכול בניצחונם ובמנהיגותם של החשמונאים, קשה ביותר! בספר טעמי המנהגים הובא טעם זה בשם החתם סופר, אך לא נמצא זאת בספריו אלא נכדו כתב את זה בשמו. מקור נוסף לרעיון כי החשמונאים חטאו הוא הסבר הרמב''ן על התורה בפירוש הפסוק ''לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה'' כתב: החשמונאים עברו על החיוב להעמיד מנהיגים מצאצאי שבט יהודה.לעומתו כתב הרמב''ם שהעמידו החשמונאים מלך מישראל וחזרה המלכות לישראל, ולא כתב ביקורת על מעשיהם, אלא דברי שבח והערכה. ונראה שלדעתו לא היה מנהיג אשר היה יכול להנהיג את עם ישראל בעת ההיא, לכן אין בעיה במעשיהם.מובא בספר ''מגיד מישרים'' (מחברו של ה''שולחן
ערוך'' הרב יוסף קארו) מסביר מדוע שלטו דווקא החשמונאים, שהם כוהנים. הטעם לכך הוא מפני שתרבות יוון הייתה בעלת עוצמה שמולה היה צריך להעמיד עוצמה רוחנית.
אך ישנם מספר הסברים נוספים מדוע לא נכתבה מסכת חנוכה, ובכך להביא לשלילת הסברו של ספר ''טעמי המנהגים'':
שמעון החשמונאי לא נקבע להיות מלך אלא נקבע להיות נשיא. ולכן אין כאן
מעשה איסור של לקיחת המלכות משבט יהודה.
ועוד רבי יהודה הנשיא היה מצאצאי דוד המלך מצד האֵם, אביטל אשת דוד, וגם
החשמונאים מיוחסים לשבט יהודה מצד האֵם, הלא היא אלישבע אחות נחשון שהייתה אשתו של אהרון הכהן. לכן הקשר של החשמונאים לשבט יהודה זהה לקשר של רבי יהודה הנשיא אליהם.
עד כאן הסברנו שלא ייתכן כי מפני שרבי יהודה הנשיא כעס על החשמונאים לא
נכתבה ''מסכת חנוכה'', אך מדוע לא הובאו הלכות חנוכה במשנה?
השמטת נס חנוכה הייתה בגלל אילוץ מדיני — חכמים לא רצו לעורר את אומות
העולם נגד עמנו שיראו בניצחון ובהזכרתו אירוע פוליטי, לכן הצניעו את הנס של
הניצחון במלחמה.
טעם נוסף: דיני חנוכה ערוכים במגילת תענית והיא מילאה את מקומן של הלכות חנוכה בסדר מועד. על אף שמגילת תענית לא נכנסה לתוך המשנה, ראו בכך תחליף מספיק למסכת נפרדת בתוך המשנה על הלכות חנוכה.
ועוד: דיני חנוכה היו ידועים לכול — רעיון זה תואם להסבר הרמב''ם מדוע לא שנה רבי יהודה הנשיא מסכת למצוות ציצית ותפילין. הוא הסביר כי מפני שבזמנם היו הלכות אלו ידועות לכול ולא נעלם עניינן מאף אחד, לא היה צריך לשנות עבורם מסכת מיוחדת. כמו כן בחנוכה, דיני החנוכה היו ידועים לכול, ולכן לא נכתבה מסכת מיוחדת לחג זה.
ולכן נס חנוכה ופועלם של החשמונאים חרותים בדברי ימינו כדמויות מסורות למען קיום עמנו ושמירת תרבותנו, והסיבות לאי כתיבת מסכת חנוכה הינן מטעמים מדיניים,או מפני שהיו הלכות מעטות ומפורסמות, או שנשנו במגילת תענית. אך חשוב להדגיש כי אין פה סיבה של שיקול דעת קטנוני באשר הוא.





 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על דברים מתורתו של הרב משה צבי נריה זצ''ל - יט' כסלו 21 שנים לפטירתו
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines