|
|
החלפת משמרת של צוותי בתי חולים עם גויים
|
|
שלום לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א,
היום, יום ו' ג' בחשון ה'תשע"ז זכיתי לשמוע את שיעורו של מארי ושמעתי את המלצתו לאנשי צוות יהודים להתחלף עם עמיתם הגויים. דברי מארי הפתיעו אותי, הרי ידוע לנו שנשות ישראל ובני ישראל בכללם מעדיפים להיות מטופלים ע"י אנשי צוות יהודים משום שבני ישראל (ובנות ישראל במיוחד) מפחדים מאנשי צוות גויים בגלל מוצאם. וגם מפתיע אותי שמארי מתיר להיות מטופל של גוי למרות פסיקתו של רבנו בהלכות רוצח ושמירת הנפש "אָסוּר לִקַּח רְפוּאָה מִן הַגּוֹי, אֵלָא אִם כֵּן נִתְיָאֲשׁוּ מִמֶּנּוּ שֶׁיִּחְיֶה&; וְאָסוּר לְהִתְרַפֹּאות מִן הַמִּין, וְאַף עַל פִּי שֶׁנִּתְיָאֲשׁוּ מִמֶּנּוּ''''שֶׁמֶּא יִמָּשְׁכוּ אַחֲרָיו. וּמֻתָּר לִקַּח רְפוּאָה מִן הַגּוֹיִים לִבְהֵמָה, אוֹ לְמַכָּה שֶׁבַּגּוּף מִבַּחוּץ כְּגוֹן מְלֻגְמָה וּרְטִיָּה&; וְאִם הָיְתָה מַכָּה שֶׁלְּסַכָּנָה, אָסוּר לִקַּח מִמֶּנּוּ. וְכָל מַכָּה שֶׁמְּחַלְּלִין עָלֶיהָ אֶת הַשַּׁבָּת, אֵין מִתְרַפִּין בָּהֶן מֵהֶן. [י] וּמֻתָּר לִשְׁאֹל לְרוֹפֵא גּוֹי, וְיֹאמַר לוֹ סַם פְּלוֹנִי יָפֶה לָךְ וְכָּךְ וְכָּךְ תַּעֲשֶׂה&; אֲבָל לֹא יִקַּח מִמֶּנּוּ.". וכידוע הגויים עימנו אנחנו גרים בארץ הקודש הנם רחוקים מלהיות אוהבי ישראל. אמשח לדעת מה נימוקי מארי להמלצתו הנ"ל.
בברכת התורה,
אליעזר
|
התשובה:
|
|
א. האיסור להזדקק לרפואת גוי הוא לגוי עובד עבודה זרה או לגוי עוין.
ב. עצתי להחליף תורנות בשבת עם רופא או עובד סיעודי גוי, היא מתייחסת למערכת בריאות ממסדית מפוקחת, כמו בתי החולים בישראל, ובמרפאות בישראל, שיקטן מאוד החשש שבמסגרת זו הגוי או הגויה ימעלו בתפקידם, ויזיקו למטופל היהודי או המטופלת היהודיה. שהרי בסביבת עבודתם יש הרבה רופאים ועובדי סיעוד יהודיים, והרבה מטופלים יהודים, וחזקה על בעל אומנות דלא מרע אומנותיה, שהרי הוא אינו רוצה לפגוע בקידומו ובמקור פרנסתו.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
החלפת משמרת של צוותי בתי חולים עם גויים
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
כמה לעז
- משה, 15/11/2016
כמה לעז הוצאת על אנשים רבים טובים, מבני אברהם אבינו. העוסקים במלאכת הקודש. וויש רבים מהם, כן רבים מהם שהם ממש חסידי אומות עולם. ואילו השואל אשר אינו בוחן ללבב החליט בהבל פיו לקבוע שהם דורשי רעתינו.
ויתר על כן, אני סבור שיש בעיה גם להחליף משמרת עם גוי בשבת, שכן אז אתה מעיד שאתה לא באמת עוסק בפיקוח נפש.
|
א. תמה אני עליך שאתה מוציא לעז עלי, שכאילו הוצאתי לעז על בני אברהם אבינו, שהם מחסידי אומות העולם. הרי כתבתי מפורש, שהאיסור להתרפא מרופא גוי הוא דוקא מגוי עובד ע``ז, או גוי עוין.
ב. הדבר ברור שאם מדובר במקרה של פיקוח נפש, שאין לחפש רופא גוי אלא מצווה על כל יהודי, ואפילו הוא תלמיד חכמים, לחלל שבת, כדי להציל נפש, אבל כשמדובר בעבודה שגרתית בבית חולים, ויש משמרות, ורופאים ועובדי סיעוד צריכים להגיע ביום שבת ברכב, או לחזור לביתם ברכב, מאחר ויש היום בבתי חולים רופאים ועובדי סיעוד לא יהודים, מדוע שלא יקבעו את המשמרות באופן המותר לגוי וליהודי.
|
|
|
|
|
|
|